На фокус
За цацата и акулите в медийния аквариум
От началото на кампанията ГЕРБ са пръснали 2,5 пъти повече за предизборна реклама от ПП-ДБ
/ брой: 202
Предизборната агитация за местния вот на 29 октомври тече с пълна пара. Вихрят се обещания, раздават се усмивки, пръска се чар. Пълнят се и касичките на талевизии, сайтове и вестници, които дават поле за изява на кандидатите. Кои са цаците и акулите обаче в медийния аквариум!?
В средата на кампанията ГЕРБ категорично изпреварва всичките си съперници по разходи за политическа реклама и пиар. Това показват данните, събрани до момента от Института за развитие на публичната среда. Те се основават на официалната информация, публикувана от 39 национални и регионални медии, в които участниците във вота се рекламират. В това, разбира се, няма нищо лошо. В месеца на кампанията би било полезно за избирателите да се запознаят с местните кандидати и техните управленски програми, за да могат да изберат тези, които защитават сходни на техните приоритети за развитие на общината.
Средствата за медийно отразяване
на мераклиите за управници заемат най-голям дял от общите разходи за предизборните кампании. На местните избори през 2019 г. разходите за медийна реклама са били около 42% от всички отделени в кампанията средства. Ясно е и че за партиите е изключително важно как подбират медийните канали, през които да достигнат своите избиратели и потенциални симпатизанти.
В настоящата кампания ЦИК регистрира 58 партии и 9 коалиции. Всички формации могат да се включват в местни коалиции и така общинските избирателни комисии в 265-те общини са регистрирали още десетки такива, заедно с независими кандидати за кметове и общински съветници, издигнати от инициативни комитети в съответните населени места.
Колко ресурси за реклама
ще отделят формациите? Публикуват ли медиите договорите с кандидатите и обявяват ли се сумите за политическа агитация? На тези и други въпроси опит за отговор дава мониторинг на медийната реклама по време на предизборната кампания.
Разпоредбите на Изборния кодекс задължават доставчиците на медийни услуги да публикуват договорите си с политически субекти в тридневен срок след подписването им и да ги премахват не по-рано от обявяване на резултатите от изборите.
Според изборното законодателство тарифите на медиите не могат да надвишават средните пазарни цени за търговска реклама през последните 6 месеца преди началото на предизборната кампания. Освен това
цените и условията за отразяване
трябва да са едни и същи за всички партии, коалиции, инициативни комитети и регистрирани кандидати. Според изборното законодателство медийните услуги се заплащат от политическите субекти преди съответното излъчване или публикуване.
В първата половина от кампанията
40 участници са похарчили общо 830 635 лева
без ДДС. С всички, които са разходвали над 5000 лв. Нужно е да се уточни обаче, че в случаите на договор, сключен от местна коалиция, сумите са причислявани към водещата формация - тази, която е дала името си на местната коалиция или пък е по-голяма. Така ако в дадена община имаме коалиция между ГЕРБ и СДС, средствата са начислени в графата на ГЕРБ.
Най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации. Първи са партия ГЕРБ с 220 005 лв. Без ДДС. С малко под 100 000 лв. ги следват ПП-ДБ с 93 630 лв., “Възраждане” с 92 703 лв. и Коалиция “БСП за България” с 91 386 лв. Разходите за медии на четирите формации представляват 60% от всички средства, вложени до сега за медийна реклама.
Проучването сочи, че кандидатите на ГЕРБ, ПП-ДБ и “БСП за България” избират
разнообразни медийни канали
електронни, печатни и онлайн, за да достигат до избирателите си. “Възраждане” е насочила 72% от разходваните досега ресурси за реклама в една кабелна телевизия. В мониторинга са включени официалните страници на 39 национални и регионални медии - 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.
Тарифите на Българската национална телевизия и Българското национално радио се приемат от Министерски съвет, като цените за отразяване на кампанията на двете обществени медии обичайно са значително по-ниски от тези на търговските медии.
В предишни кампании се утвърди практиката за сключване на безвъзмездни договори между кандидати и доставчици на медийни услуги. Тази форма на търговско сътрудничество присъства и в настоящата кампания.
За доставчиците на медийни услуги
Съгласно Изборния кодекс доставчиците на печатни медии и онлайн новинарски услуги предоставят едни и същи условия и цени на всички партии, коалиции и инициативни комитети, регистрирали кандидати, които се обявяват на интернет страницата им не по-късно от 40 дни преди изборния ден и се изпращат незабавно на Сметната палата, напомнят от одитната институция.
Платените форми по Българската национална телевизия и Българското национално радио и техните регионални центрове се заплащат от партиите, коалициите и инициативните комитети по тарифа, приета от Министерския съвет, не по-късно от 40 дни преди изборния ден, която се изпраща незабавно на Сметната палата.
Във връзка с предизборната кампания електронните медии, с изключение на Българската национална телевизия, Българското национално радио и техните регионални центрове, могат да използват платени и безплатни форми на отразяване на предизборната кампания на партиите, коалициите и инициативните комитети, регистрирали кандидати. Условията и редът за предоставяне на време за отразяване на предизборната кампания, както и тарифите се обявяват на интернет страницата на съответната медия не по-късно от 40 дни преди изборния ден и се изпращат на Сметната палата не по-късно от откриване на предизборната кампания.
ЕС готви наръчник за политическата реклама
Според европейските институции липсват адекватни правила за политическите реклами, особено в интернет. Затова е ЕС готви регулации по този въпрос, включени в Закона за цифровите услуги.
Тъй като в интернет се разчита на различни от традиционните похвати за достигане до потенциални избиратели, европейските институции се обединиха около набор от правила за прозрачност и насочване на политическата реклама. Важно е да се подчертае, че няма да се контролира съдържанието на политическите реклами, обект не е посланието, основната цел е да се повиши прозрачността за това кой стои зад него. Предвижда се в политическите реклами да се посочва кой е техният спонсор, на кого и колко е платено за тях.
Всеки ще може да сигнализира, ако дадена реклама не отговаря на изискванията за прозрачност и на нарушаващите регламента ще се налагат глоби и санкции. Сред тях е големите доставчици на рекламни услуги да бъдат задължени да преустановят услугите си за 15 дни с конкретен клиент в случай на сериозни и системни нарушения. А 15 дни по време на предизборна кампания е много време. Ще бъде създаден и онлайн регистър за всички политически реклами в интернет и данните за тях.