ПРЕДИЗВИКАНО
Въпроси, етикети и пълнеж
/ брой: 213
ДУМА "отново става изразител на крайния и деструктивен национализъм". Тази констатация прави Главното мюфтийство на мюсюлманското вероизповедание в становище, разпространено преди дни.
Причина за гнева на анонимните автори на т.нар. становище срещу вестника е статията "За турско национално чувство на мюсюлманите", публикувана на 8 септември. В авторския си текст Румен Огнянов изнася факта, че в разпространявана сред мюсюлманите в България анкета на Научно-изследователския център по ислямска теология и култура към Висшия ислямски институт се задават въпроси за "помашки" език и "помашки" етнос.
Фактът, съобщен в статията, е съвършено подминат в предългото становище, което за сметка на това е гарнирано с множество прелюбопитни квалификации.
Разбрахме, че ДУМА според мюфтийството е част от "определени популистки среди", които използват бежанската вълна, искането на мюсюлманските настоятелства да им се възстановят "одържавените от тоталитарния режим вакъфски имоти", обсъждането на въпроса за майчиния език, за изучаването на ислям в училищата, "ЗА ДА СЪЗДАДАТ И ЗАСИЛЯТ НАПРЕЖЕНИЕТО МЕЖДУ РЕЛИГИОЗНИТЕ И ЕТНИЧЕСКИ ОБЩНОСТИ В СТРАНАТА".
Разбрахме, че внасяме "нов елемент в ислямофобската камапния". Разбрахме, че стремежът ни да даваме трибуна на факти, умишлено премълчавани от другите, е "в унисон със стремежите на популистките и ксенофобските среди, които се опитват да продължат политиката, формулирана и приложена от тоталитарния режим през втората половина на ХХ век и особено по време на т.нар. възродителен поцес".
Изобщо, сред толкова много лъхащи на чисто политиканство баналности и клишета разбрахме за себе си много неща, но така и не разбрахме има ли мюфтийството отговор на най-важния въпрос, поставен в разгневилия ги материал. А той е - защо в претендиращо за научно изследване се поставят въпроси за "помашки" език и "помашки" етнос, каквито според науката НЯМА?! И какво точно мисли мюфтийството за това?
Всички останали констатации, квалификации, етикети и прочее словесни упражнения са разбираем пълнеж. Той обаче не успява да прикрие още нещо.
В т.нар. становище на Главното мюфтийство са се промъкнали, дали пък случайно, няколко прелюбопитни словесни конструкции. Една от целите на прословутото изследване на "етническите и религиозните малцинства" била въз основа на получените резултати "да се изработят проекти за съхраняване и ВЪЗПРОИЗВЕЖДАНЕ НА ТЯХНАТА ИДЕНТИЧНОСТ. Как да разбираме това, с извинение? Че някакви хора трябва съзнателно, нарочно и с чужда активност да бъдат накарани да се възприемат като "помаци", да се възпроизвеждат като "помаци", да бъдат стимулирани да възпитават децата си преди всичко като "помаци"?!
Но... може би това са изкуствени въпроси, към които ни провокира нашият "краен и деструктивен национализъм"... В писанието на мюфтиите обаче забелязахме още един твърде обезпокояващ нюанс. Обяснява ни се, че според авторите на изследването на "мюсюлманското малцинство" е важно да се установи не само степента на религиозност, но и принадлежността към СЪВРЕМЕННИТЕ РЕЛИГИОЗНО-ПОЛИТИЧЕСКИ ТЕЧЕНИЯ/!?!/. Доколкото ни е известно, в съвременна България според нейните закони и нейната съвременна Конституция религиите са отделени от държавата и политически формирования на религиозна основа са забранени. Дали пък не се предпоставя съществуването на някакви енигматични политико-религиозни течения по аналогия с енигматичния "помашки" етнос и език... И ако зададем не на мюфтиите, а на специализираните служби в държавата въпроса как се има това с опазването на националната сигурност, дали пак няма да бъдем обвинени в раздухване на междуетническо напрежение?
Както и да е. Мюфтийството има право да бъде обезпокоено от каквото реши. Ние имаме право и няма да спрем да задаваме въпроси. Затова накрая ще попитаме простичко - има ли според Главното мюфтийство в България "помашки" етнос и "помашки" език? Има ли в България "религиозно-политически течения"? И ако то приема включването на подобни въпроси в претендиращо за научност изследване, къде вижда връзката им не само с науката, но и със законите в Република България?
Оставаме с уважение.