04 Ноември 2024понеделник07:23 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

ГЛОБУС

"Академик" влиза в битката за газа

Пандемията не спря, а само отмести на заден план конфликтите около енергийните потоци в Европа

/ брой: 56

автор:Георги Георгиев

visibility 2646

На 6 март, след като пристигна от руското пристанище Находка в Коломбо, руският краново-монтажен кораб, предназначен за полагане на тръбопроводи, "Академик Черски" излезе в Индийския океан, изключи транспондера си и стана невидим за цивилните наблюдатели, които проследяват движението на корабите в моретата чрез специализираните ресурси в интернет. По неофициална информация "Академик"-ът е съпровождан от фрегатата на Балтийския флот "Ярослав Мъдри", която изпълнявала задачи в района. 

На 17 март единственият способен да полага тръби на морското дъно руски кораб, който най-вероятно ще се наеме със задачата да довърши оставащите 150 км от "Северен поток-2", се "откри" за света в протока между Мадагаскар и Мозамбик, очевидно на път за нос Добра надежда. По неизвестни причини корабът на "Газпром" се отказал да преминава през Суецкия канал, въпреки че това е по-късият път. Това породи теории, че руската страна се опасява за сигурността на специализирания кораб, особено на фона на продължаващите американски заявления, че ще направят всичко, за да провалят проекта "Северен поток-2", а и балканското разклонение на "Турски поток". 

Полудедективската история 

около придвижването на "Академик Черски" илюстрира добре атмосферата около реализацията на двата газови проекта с руско участие в Европа. САЩ, клиентските им държави и организации от Европа продължават с опитите да преустановят тяхното изграждане или функциониране, като при това влизат с пряк конфликт с интересите не само на Русия, но и на редица водещи европейски държави. Преди време министърът на енергетиката на САЩ Дан Бруйет заяви, че Москва едва ли ще е в състояние да дострои спрения в края на декември 2019 г. газопровод в Балтийско море, а дори и да сполучи, то Вашингтон ще наложи санкции на компаниите, които купуват газ от "Северен поток-2". Последното означава, че заплахата вече е отправена към водещи европейски компании, а и към български, след като се появиха информации, че САЩ се канят да санкционират и купувачите на синьо гориво от т.нар. Балкански поток. 

Българската страна обаче продължава засега с реализацията на газопровода от Турция към Сърбия, който по настояване на премиера Бойко Борисов се именува "Балкански поток". На 12 март той проведе разговор с руския президент Владимир Путин, по време на който го е информирал за хода на строителството. Да припомним, че срокът за завършването на газопровода до сръбската граница е 31 май. От българска страна обаче няма категорични твърдения, че страната ще продължи строежа дори в условията на евентуални американски санкции. Много е вероятно българското правителство да смята, че включването в строителството на терминала за втечнен газ край Александруполис и купуването на американски шистов газ са застрахователна полица срещу бъдещи санкции. Това обаче би била илюзорна надежда, защото САЩ са загрижени не просто да плащаме за тяхната стока, била и по-скъпа, но и да нанесат вреда на Русия. Тяхната обсесия от Русия трябва да бъде приета сериозно и да се изгради стратегия за противодействие, ако българските власти искат газопроводът да бъде завършен и да функционира нормално. 

Впрочем, не е изключено действията на САЩ да нанесат по-скоро удар по техните собствени интереси, защото ще доведат до нарастване на антиамериканските настроения в ЕС, особено на фона на продължаващите атаки на Вашингтон срещу водещи европейски компании и интересите на големи държави, както по финансово-икономическа линия, така и по линия на отбраната. Това се осъзнава дори от поляците, които иначе са петимни да следват САЩ в техните антируски начинания. Според полския експерт Матеуш Кубяк, чието изявление през "Полске Радио" бе широко цитирано в руската преса, Москва рано или късно ще завърши "Северен поток-2" с помощта на "Академик Черски", а САЩ ще си докарат сериозни политически последствия заради мерките си 

срещу европейските компании 

Но далеч не само поляците са скептични във вземаните мерки срещу руско-европейския проект. Телевизия RT съобщи, че разполага с изготвен през първата половина на март от изследователската служба на американския Конгрес доклад, в който се твърди, че европейските страни дори да последват американските искания за ограничаване на руските енергийни доставки, в близка и средносрочна перспектива трудно могат да ги заменят напълно. Това особено се отнася до природния газ. При това американските експерти са разгледали хипотезата при включване на всички "копчета" - доставки на газ от Средна Азия, Каспийския регион, Азербайджан и дори Източното Средиземноморие (част от тези източници са все още чисто теоретични, но всички тези са идеологически правилните според САЩ). 

Реално, без да се стеснява, американската страна заявява с този доклад, че иска да контролира газовите потоци, отиващи към Европа, и така да има механизми за влияние върху европейските си партньори, някои от които показват видими признаци на непослушание. В същото време издъхна и една от основните версии на американците, че искат да спрат "Северен поток-2" и "Турски поток", за да помогнат на Украйна. Първоначално именно запазването на украинската газотранспортна система (ГТС) бе лансирано от САЩ като водещ мотив за саботирането на строежа на "Северен поток-2" и "Турски поток". Е, газопроводът по дъното на Балтийско море временно е блокиран, но от това на Украйна не й стана по-добре, въпреки подписания с "Газпром" договор за транзит. По данни на оператора на системата, през февруари преноса на руски газ е бил едва 3,9 млрд. куб.м, или с 47% по-малко от февруари 2019 г. Общо за първите два месеца намаляването на преноса на газ е с 53% спрямо същия период на предходната година. Според украинците, освен пълните хранилища в Западна Европа, друга причина за незавидното положение е влизането в действие на "Турски поток". В същото време не е тайна, че ГТС на Украйна е в износено състояние и старее в отсъствието на необходимите инвестиции. 

Цели участъци се спират поетапно от експлоатация. От девет точки, през които газът влиза от Русия, ще бъдат оставени само две, обяви през януари ръководителят на украинската ГТС Сергей Макогон пред "Интерфакс-Украйна". При това тръбите ще останат в земята, защото било икономически нецелесъобразно да се изкопават. По думите на украинския икономист Алексей Кушч пред телевизия "112": "Родната ГТС плавно минава 

в режим на мека "евтаназия"

Ако това е резултатът от действията на американците, то е видно, че те са защитавали само собствения си икономически интерес. 

Съществуват сценарии обаче, според които сметките на американците да наложат своята стока на европейския пазар в ущърб на руския си конкурент, може и да се окажат без кръчмар. Те следва да се отчитат от българската страна, когато раздава обещания за диверсификация на газовия пазар. Още преди пандемията от коронавирус и разпадането на споразумението ОПЕК+ да взриви пазара на нефт, а след време - и на газ, американските доставки на втечнен природен газ (ВПГ) се оказаха в криза. Според специалистите ниските спотови цени на природния газ отдавна не покриват пълната себестойност на производството му. "Катар-Петролиум" например отложи за известно време инвестиционните решения за строителството на нови заводи за ВПГ. "Шел" обяви, че очаква едва 4-процентов ръст на търсенето на ВПГ в световен мащаб в следващите 20 години. Преди няколко седмици испанската компания Naturgy се отказа от две доставки на американски ВПГ, защото вече не й било изгодно. 

Последните събития около кризата с цените на петрола породиха конспиративни версии, че руската страна нарочно е причинила тяхното срутване. Причината била да се спре по този начин експанзията на американските производители на шистов нефт, а и газ, които имат висока себестойност на добива. Ценовата война можела да доведе до банкрут на множество американски производители на шистов нефт и газ. Вече има публикации, в които това се нарича "руското отмъщение за "Северен поток-2". 

Не знаем как ще свърши ценовата война и дали тя ще доведе до реализация на изложените по-горе сценарии, но Русия и Германия са твърдо решени да завършат "Северен поток-2" и вероятно ще го направят, което неизбежно ще бъде оценено като поражение за САЩ. Но това е техен проблем, а не наш. "Балкански поток" зависи от устойчивостта на българското правителство срещу американския натиск. Историята не ни дава повод за оптимизъм, но спирането и на този проект ще доведе до тежки конфликти със страните-участнички и Русия. Ура-атлантиците може и да приветстват такава стъпка, но тя ще бъде изцяло в ущърб на страната. 

БДЖ запазва монопола за превоз на пътници още година

автор:Дума

visibility 2586

/ брой: 209

Над половината депозити у нас са до 1000 лв.

автор:Дума

visibility 2373

/ брой: 209

70% от хората не разпознават фалшивите стоки

автор:Дума

visibility 2322

/ брой: 209

Европрокуратурата разследва ЕНП

автор:Дума

visibility 2378

/ брой: 209

Тръмп подкара боклукчийски камион

автор:Дума

visibility 2356

/ брой: 209

187 държави в света подкрепиха Куба

автор:Дума

visibility 2114

/ брой: 209

Накратко

автор:Дума

visibility 2828

/ брой: 209

Подмяна

автор:Ина Михайлова

visibility 3132

/ брой: 209

Най-дясната държава

автор:Юрий Борисов

visibility 2569

/ брой: 209

Факелът на просвещението

visibility 2487

/ брой: 209

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ