Стига експерименти!
/ брой: 20
Деси ВЕЛЕВА
Депутатите успяха да свършат добро дело в самия край на късия си мандат - да гласуват предложението на БСП учебниците да станат безплатни за всички ученици. Логично е, че предложението дойде от левицата, за която приоритети винаги са били и остават образователната и социалната сфера.
Няма значение какви са тълкуванията - дали е предизборен ход, дали е трябвало да се одобрят за всички семейства или само за бедните, дали няма по-спешни нужди и пренасочване на финанси. Факт е, че на всички деца ще им бъде даден шанс да получат по-достъпно обучение, да развият потенциала си, да стоят максимално дълго в образователната система.
Това "безплатно", което за някои не съществува в съвременния свят, ще се върне десетократно след години. Инвестицията в образованието никога не е загубена, дори когато не е изпълнена на сто процента. Равен достъп до образование заслужават всички българчета и това беше следващата закономерна стъпка в правилната посока.
Но учебникът не е просто книга, а преди всичко е съдържание. Затова сега на дневен ред идва ревизията на написаното между кориците. Ресорното ведомство, синдикати и основно учителите трябва да седнат на една маса и да направят мащабен и задълбочен преглед на учебното съдържание.
Малко ли е, много ли е, достъпно ли е или отблъсква учениците.
Очеизвадно е, че от училище излизат все повече необразовани деца. Което в голяма степен се дължи и на неадекватно подбран и представен учебен материал. Учителите се борят с него, но често битките са неравни, а резултатът от тях четем и анализираме на национални външни оценявания, матури, състезания. А отскоро и от ученически телевизионни викторини.
Процесът на пренареждане и преобразяване на цялата система и в частност - на учебниците, безспорно ще доведе до много спорове. Но от тях ще се роди истината, а не от пасивността и от търпението.
За какво иначе са им на учениците такива учебници, в които да не могат да открият онова, което им е нужно, което самите те търсят и ще им помогне да станат успешни професионалисти? Учебниците не са предназначени за чиновниците, не са място за възхваляване на авторово тщеславие и доказване на величието на известни и неизвестни експерти. Затова съдържанието им е по-важно от графичното оформление, от шарените илюстрации, от гланцовата хартия.
Време е да спрем да превръщаме страниците на учебниците в бойно поле на една или друга идеология. Или в приложение на проба-грешка. Стига толкова експерименти!
Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК --> ТУК <--
Споделяйте нашите публикации.