На фокус
Хорър филм или защо да се валидирам
Дългоочакваната нова тарифна политика в градския транспорт на София е пред провал
/ брой: 7
Деси ВЕЛЕВА
Защо да е лесно, като може да е сложно? Под това мото вече повече от седмица се развива сюжетът на хорър филма "Тайнството на столичния градски транспорт", част първа. В него бабки със зловещи сини коси атакуват валидатори в трамвая и се блъскат коя да бъде по-редовна от другата. Заблудени гости на града на кошмара са тръгнали на лов за прости хартиени билети, а вместо тях им предлагат модни пластмасови карти кой знае с какво чипирани. Озверели от писане на отговори на литературен въпрос ученици настървено търсят евтини месечни карти за една линия. Освирепели домошари, които рядко пътуват с (метро)влакчета на ужасите, със сопи дирят виновниците, отнели им талоните за 10 пътувания. По-зловеща би била картината в обществения транспорт на София, само ако кметът на града Йорданка Фандъкова се превъплъти в ролята на контрольорка с тайна камера на ревера.
Дългоочакваната от софиянци и рекламирана от над десетилетие от управляващите от ГЕРБ нова тикет система с променени условия за пътуване трябваше да осигури комфорт и справедливи цени на столичани. Вместо това събуди недоволството на пътуващите, които затрупаха отговорните институции с основателни въпроси, лъснаха и редица пукнатини в общинската концепция. Дни след поставянето на "новото" начало от кметството започнаха да правят първите крачки назад, което е открито признание за допуснати гафове, за непрофесионализъм и липса на компетентност. Едни уверени в действията си управляващи биха защитили позицията си и биха направили така, че да убедят обществото в ползите от нововъведенията. Обратната политика е просто доказателство, че ръководството на общината не е било убедено в правотата си от самото начало и е действало на принципа "Ако мине, мине".
За 100 млн. лева - толкова
Когато говорим за провалени цели, е добре да направим справка колко ни струват те. През далечната 2006 г. екипът на ГЕРБ смяташе, че цялата тикет система ще струва 10 млн. лв. и ще бъде въведена още на следващата година. По-късно за нея бе изтеглен заем от Центъра за градска мобилност, за да може промяната да се реализира до края на 2012 г. Едва през 2016 г. обаче се заговори за сериозни стъпки за въвеждане на нова електронна система и тарифна политика. В началото й от ГЕРБ сюрпризираха столичани, че обществената поръчка, която ще бъде пусната, е за 20,5 млн. лева или двойно по-скъпо от първоначално планираното. Новият срок за внедряването бе до 2018 г. с ангажимента изпълнителят да се занимава с експлоатацията на системата три години.
Дотук добре - все пак са минали десетина години и са нужни актуализации. В края на 2016 г. обаче настъпи още един съществен обрат. Внезапно обществената поръчка за изграждането на новата електронна система за таксуване набъбна на 40 млн. лева, а други 38 млн. лв. се оказаха предвидени за поддръжката й за 10 години напред. Още 10 млн. лева бяха заложени за организирането на онлайн продажбите. Така се появи колосалната сума от 88 млн. лева или над 100 млн. лева с ДДС. Предвидено бе срещу нея да се поставят над 15 000 устройства в превозните средства, да се осигури видеонаблюдение, както и софтуерно и хардуерно обезпечаване на системата.
Обжалване и забавяне
Конкурсът за търсене на изпълнител започна в края на 2017 г., като в надпреварата влязоха 10 участници. Осем от тях бяха български фирми в партньорство с белгийски, турски, испански, румънски и корейски компании, а останалите две - от Полша и Испания. Междувременно срокът за влизане в експлоатация на системата бе изместен отново - до 2020 г., и то, ако няма обжалвания на процедурата. В крайна сметка бе избран българо-турският консорциум "Си Ен Си София тикетинг систем" за разработчик и оператор. Планирано бе дружеството да получи 73,24 млн. лева без ДДС за изграждане на системата и още 5,85% от приходите от продадените карти и билети през нея. Така общата цена на проекта стана 83,24 млн. лева без ДДС при прогнозна стойност на поръчката от 88 млн. лева.
Рекапитулацията показва, че процедурата е обжалвана и спирана на три пъти, а въвеждането в експлоатация се бави с около година. Първият етап от внедряване на електронната система стартира през май 2021 г. с електронно таксуване, нови услуги и видеонаблюдение. През септември 2022 г. влязоха в сила част от тарифните условия за пътуване, а в началото на 2023 г. другата част от нововъведенията - билети 30+ и 60+, задължителна валидация и отпадане на някои удобни документи за пътуване. И така започна хаосът.
Какво не се случи?
Една от идеите на тикет системата всъщност бе да направи пътуването на справедлива цена, като се въведат изцяло нови правила за заплащане на еднократните билети. Говореше се за търсене на най-добрите варианти, приложими в български условия - ценообразуване според изминат път или според времето на пътуване. С други думи - ако пътуваш по-малко, ще плащаш по-малко. Нова политика в това отношение обаче не бе измислена. Дали защото българите не сме дорасли за нея, или защото никой не можа да адаптира европейски примери за родните условия, не е ясно. Измислените уж за време билети 30+ и 60+ дават възможност просто за прекачване от едно превозно средство в друго. Те неудачно бяха наречени от управляващите "билети за време" и това още повече заблуди столичани, че всъщност с документите ще имат право да се возят само 30 или 60 минути и след това ще трябва да слизат или да си купят нов билет.
Моделите за плащане според разстояние не са един или два в големите европейски градове, но е факт, че в някои от тях системата е толкова сложна, че трудно би могла да се използва у нас и ще събуди още по-голямо недоволство. Разликата идва и оттам, че столицата е с масов, натоварен наземен градски транспорт и задължителни валидации, а качване само от първата врата и слизане само от задни врати наистина не са изпълними условия по родните географски ширини.
Политически заигравки
След като направиха крачка назад, управляващите започнаха да се опитват да прехвърлят отговорността на друг. Първи получи заплаха да отнесе отговорността шефът на ЦГМ Димитър Дилчев. Към него бе оправена закана за жълт картон от председателя на СОС Георги Георгиев. Той обвини ръководството на ЦГМ, че не е направило достатъчно широка информационна кампания за разясняване на новите условия и правила за пътуване.
Споровете се прехвърлиха и на заседанието на комисията по транспорт към СОС в понеделник, на която бе изслушан самият Дилчев. Той обаче отказа да коментира конкретната ситуация, а само отчете цифри за закупени карти, билети и валидации. В центъра на конфликта се оказаха общински съветници от "Демократична България" и Борис Бонев от "Спаси София" с различни позиции и обвинения кой, кога и какво е искал да направи и към какво призовава сега.
ДУМА припомня, че общинските съветници от БСП от самото начало настояваха за запазване на месечните карти за една линия. "Защо наказвате столичани за непоискана услуга", попитаха от левицата тогава. Управляващите обаче не се вслушаха в предупреждението им.
Сега излиза, че дългоочакваната, прехвалена и скъпа система за градския транспорт не струва нищо, а в същто време парите за поддържането й текат към изпълнителя. Само че в случая Столичната община няма как да приложи любимия си похват - да глобява фирмата и да бяга от отговорност. Този път виновникът е друг.
Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК --> ТУК <--
Споделяйте нашите публикации.