Бирата също е водка
В Русия тази напитка ще бъда приравнена към твърдия алкохол
/ брой: 160
Мария Жебит
Законопроектът за прилагане по отношение на бирата на същите норми и изисквания като към водката, според плановете ще бъде приет още тази есен. Това заяви на пресконференция членът на комисията на Думата по икономическата политика и предприемачеството Виктор Звагелски.
"Следващия етап на борбата с прекалената употреба на алкохол трябва да стане приемането на законопроекта за бирата", каза депутатът пред кореспондента на "Российская газета". Според него плановете предвиждат върху бирената продукция да се разпростират същите данъчни норми, каквито притесняват и производителите на твърдия алкохол. Освен това законпроектът може да забрани масовата реклама на бирата, както стана навремето с рекламата на водка. Но според думите на Звагелски за разлика от водката няма да се облага с акцизни етикети всяка бутилка бира. И условията по единната държавна автоматизирана информационна система (ЕГАИС), чиято цел е автоматизирането на държавния контрол върху обема на производството и оборота на алкохолната продукция, няма да са толкова сурови, колкото са за твърдия алкохол.
Идеята да се приравни бирата към водката се появи още преди година и половина. Но, от една страна, лобито на пивоварите беше достатъчно силно, от друга - законотворците се вслушаха в идеята да се смени водката "в менюто" с по-малко вредната бира. И на производителите на бирата беше оставена свободата. И въпреки неотдавнашното повишаване на акцизите, както казва директорът на руския Център за изследване на федералния и регионалния пазар на алкохол (ЦИФРРА) Вадим Дробиз, обемите на потребление на бира в страната са нараснали в пъти. Според думите му обаче е невъзможно да се смени твърдият алкохол с бира, но може с вино.
Техническият регламент за винопроизводството също се планира да бъде приет през есенната сесия. "Той ще помогне да се организира производството на качествено вино, обяснява Звагелски. Сега повечето от стоките на пазарите са разредени с вода "вино на прах". Между другото от щандовете в магазините ще трябва да изчезне и конякът, тъй като повечето от напитките с това име нямат нищо общо с френския образец. Тогава, по думите му, ще може да се намали употребата на твърд алкохол. Въпреки че, смята Вадим Дробиз, тя не е критична. А проблемът с алкохолизацията е не по-малко остър и в други страни по света.
Експертите единодушно отхвърлиха идеята за въвеждането на "сух" закон. "Това ще доведе само до увеличаването на оборотите на черния пазар", убеден е Вадим Дробиз. Същия ефект очакват представителите на отрасъла и от увеличаване на акцизите. Неотдавна финансовото министерство излезе с предложение още повече да се увеличат акцизите за алкохол.
"Тогава минималната цена на водката ще се увеличи до 150 рубли - казва председателят на управлението на Съюза на производителите на алкохолна продукция Дмитрий Дробов - и руснаците отново ще започнат да купуват ментета." Днес, след половингодишна дейност на програмата на Росалкохолрегулирането, обемът на нелегалната водка падна с 30 процента. Според данните на Дробиз през май оборотът на черния пазар е намалял като цяло с 32 процента. Година по-рано обаче делът на водката "менте" беше почти 60 на сто.
Сега, по думите на Звагелски, трябва да се засили наказанието за производство и продажба на нелегална продукция. Тези мерки са залегнали във втория правителствен пакет. Първият включваше контрол върху производството и оборота. Без налагане на държавен монопол. И по всяка вероятност са се отказали окончателно от идеята за пълен контрол върху производството на спирт. Още през декември първият вицепремиер Виктор Зубков успокои производителите и отрасълът засега няма трудности. Също така по време на тази програма беше установена минимална цена на водката - 89 рубли.
"Вторият правителствен пакет съдържа около 20 законопроекта - казва Звагелски. - Той засяга борбата с ментетата и продажбата на алкохол на деца." Целта на третия пакет е възстановяване здравето на нацията и пропагандата на здравословния начин на живот. Според депутата тази кампания ще изисква огромни финансови инвестиции, които не трябва да идват от Министерството на финансите, а от портфейлите на производителите на алкохол. Депутатите обаче очакват яростно противопоставяне от тяхна страна.