08 Ноември 2024петък18:25 ч.

ВРЕМЕТО:

Времето ще се задържи предимно слънчево. В по-голямата част от страната ще е почти тихо, в източните райони със слаб вятър от североизток. Сутрин на места в низините и котловините видимостта ще е намалена. Минималните температури ще бъдат между минус 3° и 2°, а максималните между 11° и 16°. Времето ще се задържи предимно слънчево. В по-голямата част от страната ще е почти тихо, в източните райони със слаб вятър от североизток. Сутрин на места в низините и котловините видимостта ще е намалена. Минималните температури ще бъдат между минус 3° и 2°, а максималните между 11° и 16°.

Кой ще ни е виновен

/ брой: 159

автор:Мая Йовановска

visibility 3386

Миналата седмица пътната агенция съобщи, че замразява проектите по две програми, финансирани със заеми от финансови институции. По програмата на ЕИБ се спират ремонти на 1132 км пътища за около 650 млн. лв., а по тази на Световната банка - на 390 км за 226,4 млн. лв. Няма да се проведат търгове за ремонт на отсечки за 301 км, които щяха да се финансират също по "Транзитни пътища 5". Причината е, че държавата не разполагала с около 380 млн. лв. за национално съфинансиране, което щяло да се намери едва през април следващата година.
Преди ден в отворено писмо на Българската браншова камара "Пътища" бе обявено, че пътните фирми, на които държавата бави парите от близо година, са готови да продължат работа по проектите със замразено банково финансиране за своя сметка. Те обаче искат гаранции от страна на държавата, че ще се разплати с тях през април 2011 г. Това писмо е адресирано до премиера и министрите на финансите и регионалното развитие. След като държавата не само се опита, но и дори успя да извие ръцете на част от фирмите, като им изплати дължимото, но с 10% отстъпка, сега същите тези фирми, които кризата притисна до стената, са готови пак да работят без пари, но искат обещание, че някога ще си ги получат. Очевидно бизнесът разбира, че е по-добре колелото да се върти - трудно, с натрупване на задължения и със закъснели плащания, отколкото икономиката напълно да замръзне. Но дали това разбират управляващите, чиято основна грижа е да им излязат цифрите в бюджета.
Каква е причината държавата да си прави криви сметки? Не само защото не връща парите, които дължи, и така задълбочава междуфирмената задлъжнялост и кризата изобщо, а и защото в условията на криза не изпълнява една от набелязаните антикризисни мерки - ускорено усвояване на еврофондовете.
В началото на т.г. министърът на финансите Симеон Дянков заяви, че само за януари страната ни ще усвои от еврофондовете 20 пъти повече, отколкото са били усвоени през януари 2009-а. Парадоксалното е, че това съобщение дойде часове, след като Жан-Мари Сейлер, директор в Главна дирекция "Регионална политика" в ЕК, обяви, че България е най-изостанала от всички страни членки на ЕС по отношение усвояването на еврофондовете. Вече сме в средата на програмния период 2007-2013 г., а при големите инфраструктурни проекти има забавяне. Общините също изреваха, че след орязването на субсидиите им няма да имат ресурс за съфинансиране и така ще останат извън играта.
В ЕС има строго правило - средства се отпускат за ограничен период от време. Ако парите не се усвоят, съюзът си ги прибира. А и за следващия период - 2014-2020 г., решението кой колко ще получи ще зависи и от сегашната усвояемост. Преди дни министърът по еврофондовете Томислав Дончев прогнозира пред камерите на популярно телевизионно предаване, че през т.г. страната ни ще усвои около 1 млрд. евро. След като последните години стана ясно, че реалното усвояване не е лесна работа, ако управляващите имат глупостта и да не предвиждат напълно необходимите средства за съфинансиране, никой няма да ни е виновен, ако парите въобще не стигат до България. Същото важи и за парите по програмите на международните финансови институции. А като капак няма да имаме реализирани проекти, от което губим всички.

Служители в АЯР на протест за по-високи заплати

автор:Дума

visibility 582

/ брой: 214

"Лукойл": Не продаваме рафинерията в Бургас

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 214

25 нови влака от "Шкода" пристигат до 2026 г.

автор:Дума

visibility 472

/ брой: 214

Брюксел разследва "Виза" и "Мастъркард" за таксите

автор:Дума

visibility 518

/ брой: 214

Управляващата коалиция в Германия се разпадна

автор:Дума

visibility 544

/ брой: 214

Харис обеща помощ на Тръмп до инаугурацията

автор:Дума

visibility 563

/ брой: 214

В САЩ разработват план за мир в Украйна

автор:Дума

visibility 521

/ брой: 214

Накратко

автор:Дума

visibility 489

/ брой: 214

Пътят на разбитите надежди

автор:Александър Симов

visibility 499

/ брой: 214

Непредсказуемият Тръмп

visibility 500

/ брой: 214

БСП е микросвят, отражение на прехода

visibility 507

/ брой: 214

Агнето сито и вълкът цял

автор:Гарабед Минасян

visibility 542

/ брой: 214

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ