Три вечни класики на Балет "Арабеск"
Трупата посвещава спектакъла с "Нестинарка", "Лудо вино" и "Герман" на Деня на народните будители
/ брой: 212
Балет "Арабеск" с любов представя една от най-ярките линии в търсенията на трупата и на поколения български хореографи - в областта на свързването на българската традиция и фолклор със съвременния танц. С този спектакъл ние от Балет "Арабеск", в седмицата на народните будители, искаме да се преклоним пред мистерията на българската душевност, закодирана в нашия фолклор, споделят артистите.
Тази линия е завещана на трупата от Маргарита Арнаудова, която в поредица от ярки, експериментални спектакли синтезира един самобитен хореографски език, базиран на стилизирането на елементи от българския фолклор и на органичното им свързване с пластиката на босоногия танц, на техниката греъм или на джаза - "Нестинарка", "Адажио и скерцо", "Нощ срещу Еньовден", "Корен дълбоко в небето".
Тази любов е споделена и от следващите поколения хореографи на "Арабеск" - Мила Искренова с "Калиманку ле", Антония Докева със "Зуна", "Сувра", "Енья" и "Герман", Боряна Сечанова с "Лудо вино" и др., научи ДУМА от Мая Михайлова от "Арабеск".
Култовата творба на Марин Големинов "Нестинарка" е създадена през 1940 г. От премиерата си през 1978 г. "Нестинарка" на Маргарита Арнаудова шества по българските и световните сцени като емблема на Балет "Арабеск". За големия успех на този спектакъл допринасят изключителните изпълнителски качества и индивидуалност на танцьорите от трупата.
"Лудо вино" е по мотиви от народния обичай за направа на вино, очарованието и опиянението от свещенодействието на ритуала. Танц, вдъхновен от аромата на виното.
"Герман" ("Молитва за дъжд") е танцова творба, тълкуваща ритуала и свързваща българските етнопроблеми с идентичните на световния етнос. Идеята е свързана с необходимостта на човека да се хармонизира с природата и вярата. Изградена върху автентични ритуали, хореографията е проникната от идеята за земята, бленуваща своето плодородие. То се случва в мистичната среща на земята и водата, за която танцът има силата на заклинание. Суровостта на ритуала е предопределена от вечния жизнен цикъл - живот, смърт, живот.