14 Юли 2024неделя09:15 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Челен опит

Европа се самоунищожава

/ брой: 193

visibility 716

Боян Рашев

Реших да сравня траекторията на изменение на СО2-емисиите (въглеродните емисии - бел.ред.) от изгаряне на горива в Азиатско-Тихоокеанския регион, САЩ и ЕС.
Графиката ясно показва какво се случва:
Емисиите в Азиатско-Тихоокеанския регион растат с ужасяваща скорост. Изпреварили са ЕС и САЩ още през 80-те и днес представляват над 52% от глобалните емисии. За сравнение ЕС вече дава само около 7%.
Ако вземем само развитието на емисиите през 21 век (2000-2022 или т.нар. "енергиен преход"), ще видим нещо интересно. САЩ и ЕС общо са намалили годишните си СО2-емисии с 1,7 млрд. т. В това време Азиатско-Тихоокеанският регион е увеличил емисиите си с 10,3 млрд. т.
Представено по друг начин това звучи така: за всеки 1 тон спестени СО2-емисии в САЩ и ЕС, Азиатско-Тихоокеанският регион отчита 6 тона увеличение!
Това е средното съотношение, което имаме към днешна дата през 21 век.
Няма да обяснявам защо се случва така, но ще напомня едно скорошно проучване на Harvard Kennedy School, според което Китай, Индия, Индонезия, Уганда и Виетнам ще бъдат най-бързо растящите икономики през идващото десетилетие.
Това са все страни, които попадат в т.нар. Азиатско-Тихоокеански регион (без Уганда). Това е регионът, който условно е затворен в триъгълника Япония-Пакистан-Австралия. Има 4,5 милиарда жители, фабриката на света, с бързо растяща средна класа, огромни разстояния и гигантски ежегоден ръст на енергийното потребление - нефт, газ, въглища, ядрени централи, ВЕИ, електромобили... всичко!
Сравнението на резултатите от горното проучване със списъка на страните, които най-силно зависят от използване на въглища, е доста показателно - Южна Африка, Китай, Индия, Индонезия, Виетнам... По-надолу следват други страни от същия регион - Филипините, Япония, Австралия и т.н.
Съвпадението съвсем не е случайно:
Въглищата стоят в основата на всяка индустриална революция в историята - като започнем от Англия и Германия, минем през САЩ и Съветския съюз и стигнем до Япония, вкл. и България през втората половина на 20-ти век. Това е просто исторически факт.
Изводите всеки може да си ги прави сам. Аз просто се чудя какво ли ще се случва през идващото десетилетие при положение, че глобалният икономически ръст силно ще се концентрира там!? Какво точно си мислим, че ще постигнем самоунищожавайки се в Европа в това време!?
Искам да обърна внимание и на нещо важно, което напълно отсъства в дебата за нашите ТЕЦ.
През септември 2020 г., Европейската комисия публикува Оценка на въздействието на плановете си за декарбонизация върху пазара на въглеродни квоти. Сценариите обхващаха от 50% до 55% намаляване на емисиите до 2030 г. Съответните възможни цени влизаха в интервала от 32-65 евро/тон СО2. За 2030 г.!
Какво се случи с цените всъщност:
Първо, скочиха рязко от 5-7 евро на над 20 евро/тон СО2 през 2018 г., когато ЕК измисли т. нар. Резерв за стабилност на пазара. Тогава реално извадиха 25% от всичките квоти от пазара, за да вдигнат най-сетне цените, че не виждаха очакваните високи цени и лелеяното масово затваряне на въглищни ТЕЦ в Европа.
Второ, скочиха рязко от 25 до 65 евро/тон СО2 още през 2021 г., когато отвориха този пазар и за финансовите акули. Планираните от Зелената сделка ("Готови за 55") мерки за ограничаване на емисиите практически им гарантираха гигантски печалби, ако просто купят емисионни квоти и чакат, за да изнудват централите и големите индустриални предприятия.
Миналата година достигнаха над 100 евро/тон СО2, защото много страни в ЕС се принудиха отново да отворят въглищните ТЕЦ, заради астрономическите цени на газа и несигурността в доставките.
Днес сме 2023 г., а цените се въртят около 85-90 евро/тон СО2. А още не е дошла 2026 г., когато няма да има безплатни квоти за никого и нищо - не само ТЕЦ и големите предприятия, но и всеки един от нас ще плаща квоти през цената на горивата по бензиностанциите и на природния газ вкъщи. Представете си какво ще се случи тогава...
Забележете какво гигантско разминаване има между "оценките" на бюрократите в Брюксел и реалността.

Фейсбук

Обявяват кандидат-купувачите на "Виваком"

автор:Дума

visibility 1179

/ брой: 131

Плащаме до 10 лв. за чадър на морето

автор:Дума

visibility 1098

/ брой: 131

НАТО пуска военен коридор през България

автор:Дума

visibility 1276

/ брой: 131

Левицата във Франция търси премиер

автор:Дума

visibility 1142

/ брой: 131

Фантазии и шамани

автор:Александър Симов

visibility 1273

/ брой: 131

Райски намерения по пътя към ада

автор:Деси Велева

visibility 1282

/ брой: 131

В очакване на Конституционния съд

visibility 1173

/ брой: 131

Датата - 12.07.2024 г.

автор:Дума

visibility 1189

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ