09 Ноември 2024събота09:54 ч.

ВРЕМЕТО:

В събота вятърът ще се ориентира север-североизток и ще се усили. С него ще прониква по-студен въздух и максималните температури в по-голямата част от страната ще бъдат между 8° и 13°, в София - около 13°, на морския бряг – 10°- 11°, на места в Южна България - до 15°- 16°. Облачността ще се увеличава и в края на деня в североизточните райони ще завали дъжд. В събота вятърът ще се ориентира север-североизток и ще се усили. С него ще прониква по-студен въздух и максималните температури в по-голямата част от страната ще бъдат между 8° и 13°, в София - около 13°, на морския бряг – 10°- 11°, на места в Южна България - до 15°- 16°. Облачността ще се увеличава и в края на деня в североизточните райони ще завали дъжд.

Нашествието на изкуствения интелект, или какво ще работят роботите

В редица държави финансирането на разработките в областта на новите технологии и отбраната е сред водещите инвестиции

/ брой: 8

автор:Альона Нейкова

visibility 5863

За никого не е тайна, че в много сфери компютрите вече се справят по-добре от хората. Експертите са на мнение, че само след 10-15 години изкуственият интелект (ИИ) ще превземе голяма част от известните професии и ще остави без работа милиони специалисти с висше образование и особени умения.

Според прогнозите на американски учени до 2030 г. целият транспорт в Щатите ще е автоматизиран. Коли, ТИР-ове и автобуси ще се движат без шофьори, а роботи ще управляват багери, комбайни и част от селскостопанската техника.
Големи компании отделят огромни суми за създаването и тестването на безпилотни автомобили, а в Сингапур подобни средства за придвижване вече се използват като такси. Русия и Финландия пък преговарят за създаването на инфраструктура за дистанционно управлявани машини, с помощта на които хората да пътуват бързо и комфортно в тези страни.
За по-малко от десетилетие производителите в САЩ планират масово да пуснат за широк кръг потребители безпилотни коли, които нямат волан и педали. Интелектуалните транспортни системи ще позволяват да се избягват катастрофите: предварително ще разчитат информацията за наближаващите автомобили, ще научават своевременно кой се движи насреща и ще променят траекторията и скоростта в зависимост от тези данни. Дори няма да има нужда от светофар, защото колите ще "виждат", че някой друг пресича пътя им и ще избягват сблъсъка. Единственото, което (засега) спира внедряването на изкуствения интелект в тази област, е лошото състояние на пътищата. Но скоро и това препятствие ще бъде преодоляно, тъй като колите ще летят... Компанията Terrafugia проектира тези функционални възможности върху автомобил от 2013 г. и сега разработката минава през задължителни тестове.
Сред най-често използваните услуги от потребители в интернет е автоматичният преводач. Всеки път, когато се въвежда някакъв текст и се очаква мигновено да се появи версията му на определен език, хората всъщност "обучават" ИИ онлайн. Ако се маркира дума, която според полиглотите е разпозната невярно, компютърът запомня грешката и се усъвършенства при всяко следващо задание. След като в края на 2016 г. Google започна да прилага за целта невронна мрежа, грешките в автоматично преведените думи и изречения намаляха с 60%.
Любопитно е, че някои машини са обучавани да работят с текстове на японски, които да се трансформират на английски, а после - на корейски. Бързо обаче стана ясно, че ИИ е "схванал" как да превежда направо от японски на корейски, тъй като изкуствената мрежа е създала собствен алгоритъм, в който езикът-посредник е ненужен. Експерти твърдят, че много скоро лексикалният запас на смартфона ще се изравни с човешкия, а хората ще забравят за лингвистичните бариери, понеже мобилното устройство ще осигурява необходимия синхронен превод.
Роботи охранители и войници вече по-добре от човека се справят с поставените им задачи и дори вземат важни решения, сред които основното е да стрелят или не. И преценката се гради само въз основа на разпознаването на врага според униформата и наличното оръжие. Експертите са убедени, че в близко време ИИ успешно ще замести наборниците и наемниците в армията. А хората дистанционно ще управляват танкове, самолети и друга военна морска и сухоземна техника, без сами непосредствено да участват в мисиите и боевете. Един от най-красноречивите примери, че специалистите не са голословни в това отношение, е автономната машина MAARS (Modular Advanced Armed Robotic System). В арсенала й, освен картечницата, са включени модерни сълзотворни, противопехотни, експлозивни и димни гранати. А роботът, приличащ на танк, може не само да убива, но е способен да обезврежда мини и да спасява ранените от бойното поле.
В Китай напоследък с изключителна популярност се ползват ресторанти, където клиентите са обслужвани от машини. Два андроида посрещат посетители на входа в напредничаво заведение в центъра на Харбин. Други машини вземат поръчките и сервират ястията, след като роботи-готвачи изпържат зеленчуците, сварят ориза и опекат пирожките. ИИ е предпочитана работна ръка, тъй като не се нуждае от отпуска, не ползва болнични, не си тръгва по-рано и най-важното - не трябва да му се плащат заплата и осигуровки. Сервитьорите с жици, вместо сърце и мозък, знаят наизуст менюто, разбират няколко фрази, никога не грешат кой какво е поискал за хапване и не надписват сметките. След 5-часова смяна всяка от машините, чиято цена е $10 000, има нужда само от 120-минутно зареждане, за да може отново да върши задълженията си.
В редица държави финансирането на разработките в областта на ИИ и отбраната е сред водещите инвестиции. Например в нюйоркския Онкологичен център Memorial Sloan-Kettering е внедрена система за автоматична медицинска диагностика с помощта на суперкомпютъра Watson. Апаратът прави много по-точна оценка на здравословното състояние на пациента, отколкото лекарите, и прецизира оптималното лечение за всеки индивидуален случай. Уменията на устройството се дължат на факта, че в паметта му са заложени 600 000 медицински изследвания (около 2 млн. страници текст), въз основа на които прави съпоставки и стига до експертни заключения.
Специалистите са убедени, че съвсем скоро по-леките заболявания ще може да се диагностицират с помощта на мобилен телефон. А лондонският старт ъп Your.MD усъвършенства приложението за iOS и Android, способно да възприема оплакванията на човека в текстови или гласов режим и да определя от какво боледува. Роботи-хирурзи вече извършват операции и правят шевове на микрониво. Има и действащи системи на механизирани анестезиолози, които от 2013 г. официално се прилагат в САЩ. Използването им вместо услугите на професионален лекар позволява да се спестят от 450 до 1850 долара за пациент.
Журналистите също след 10-15 години могат да останат без работа. "Таймс", "Асошиейтед прес", "Форбс" и други известни медии вече използват роботи, които правят оперативни финансови сводки, предвиждат резултатите от спортни срещи и се занимават с прогнози на времето. ИИ доста по-бързо от репортерите събира нужната информация, изяснява "кой, какво, кога, къде, как и защо", разпитва експерти и подготвя обобщен материал по дадена тема. Специалистите на Narrative Science смятат, че след по-малко от две десетилетия 90% от репортажите ще се генерират автоматично. Разбира се, не става дума за колумнистиката и публицистиката, граничещи с литературата и есеистиката. В тънкостите на наблюдението, в майсторството на описването на живите емоции и в красотата на стила компютърът не може да надмине човека. Поне засега.
Факт е, че технологиите се развиват с невиждани доскоро темпове и е нелепо да се мисли, че прогресът в областта на роботиката може да бъде спрян. Хората ще трябва да се научат да взаимодействат с ИИ. Съвременните деца няма да имат този проблем - те успяват да разберат как се работи с таблета, преди да проговорят. На по-възрастните със сигурност ще им е по-трудно, вероятно ще се наложи да вземат уроци от внуците си. Но, приспособявайки се към новата роботизирана реалност, най-важното е хората да не изгубят ценностните ориентири в безкрайната мрежа от неврони на изкуствения интелект.


 

Служители в АЯР на протест за по-високи заплати

автор:Дума

visibility 781

/ брой: 214

"Лукойл": Не продаваме рафинерията в Бургас

автор:Дума

visibility 748

/ брой: 214

25 нови влака от "Шкода" пристигат до 2026 г.

автор:Дума

visibility 591

/ брой: 214

Брюксел разследва "Виза" и "Мастъркард" за таксите

автор:Дума

visibility 722

/ брой: 214

Управляващата коалиция в Германия се разпадна

автор:Дума

visibility 745

/ брой: 214

Харис обеща помощ на Тръмп до инаугурацията

автор:Дума

visibility 762

/ брой: 214

В САЩ разработват план за мир в Украйна

автор:Дума

visibility 739

/ брой: 214

Накратко

автор:Дума

visibility 706

/ брой: 214

Пътят на разбитите надежди

автор:Александър Симов

visibility 651

/ брой: 214

Непредсказуемият Тръмп

visibility 657

/ брой: 214

БСП е микросвят, отражение на прехода

visibility 681

/ брой: 214

Агнето сито и вълкът цял

автор:Гарабед Минасян

visibility 704

/ брой: 214

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ