19 Юли 2024петък17:29 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

"Хемус" ще излезе поне 1 млрд. лв. по-скъпа от договореното

Не е нормално никой да не е понесъл отговорност за кражбите, заяви Борислав Гуцанов

/ брой: 136

автор:Дума

visibility 807

МРРБ излезе с потресаваща равносметка за очертаващото се поскъпване на магистрала "Хемус" заради замразяването на проекта през годините и натрупаната междувременно инфлация. Регионалният министър Виолета Коритарова обяви на изслушване в парламента, че на базата на извършени до момента индексации, може да се очаква, че стойността на бъдещите строителни дейности ще бъде с поне 30-40% по-скъпо. Сметките показват, че това означава оскъпяване на магистралата от порядъка на 1 млрд. лв. Не е ясно и кога точно ще завърши строителството - заради многото неуредени въпроси около трасето на последните участъци.
В момента АПИ има два договора с държавната фирма "Автомагистрали" за изграждане на "Хемус" - първият е на стойност 1,6 млрд. лв. без ДДС (участъци 1-6), вторият - за 1,1 млрд. лв. без ДДС (участъци 7-9). Оскъпяване на тези договори с 40% е равносилно на малко над 1 млрд. лв., като сметката е груба, защото вече има някакви разплатени дейности.  
Освен че ще струва много повече спрямо първоначалните договори, магистралата ще се забави много във времето. Коритарова обяви, че за последните три години строителството е било спряно в рамките на общо 584 дни, като е започнало отново през март, тази година. До края на тази година ще има пуснат участък - от Боаза до пътен възел Дерманци. В момента се работи по участъците 1-3, като се очаква те да са готови до края на 2026 г. За участъци 4-6 се чака комплексен доклад за съответствие и едва след нещо ще бъде издадено разрешение за строеж. Участъци 7-9 още не са с ясни трасета, текат процедури по овос и отчуждителни процедури на места. Срокът е 30-36 месеца след начало на датата на строителство. Кога ще е тя - не е ясно.
"Кога ще се произнесе прокуратурата по дадените над 1 млрд. лв. предварително авансови вноски и не построено нищо по АМ "Хемус"? И защо тези средства бяха дадени без да има разрешително за строеж? Това е големият въпрос, на който трябва да се отговори". Това заяви председателят на ПГ на „БСП за България“ Борислав Гуцанов от парламентарната трибуна. По време на изслушването той отчете, че има определен напредък по изграждането на магистралата, но не е нормално толкова години да не може да бъде завършен един от най-важните стратегически проекти за България.
По думите на Гуцанов XXI век е векът на високите технологии и на инфраструктурните проекти. „По това ние драстично изоставаме и се вижда липсата на държавност. Не е нормално да няма завършена автомагистрала, която няма и 450 км и да няма никой, който да е понесъл отговорност през всичките тези години за безкрайните безхаберия и кражби“, подчерта социалистът.
Той повдигна и темата за магистрала „Черно море“, която според него трябва да бъде връзка между мегаполиса Истанбул с Бургас, Варна и Констанца. "Това е коридорът север-юг и голямата роля на АМ „Черно море“, не само като връзка между Бургас и Варна, за да печели държавата милиарди от товарите и пътникопотока, които ще преминават по нея“, обясни Гуцанов.
По думите на зам.-председателя на ПГ на „БСП за България“ Иван Иванов свързаността в Северна България е един от най-сериозните проблеми към днешна дата. "Липсата на магистрала, която да свърже София с Варна и големите областни градове в Северна България допринася до голяма степен за катастрофите, които се случват. Завършването ? ще повиши и икономическия растеж на региона", отбеляза Иванов.
На въпроса си към министър Коритарова на какъв етап е документацията на лотовете на АМ „Хемус“ той получи отговор, че за лотове 5, 6 и 7 се очакват разрешителни за строеж и изграждането им да започне до края на годината, както и за лот 9, който е с приключила отчуждителна процедура и също очаква разрешително.

Фон дер Лайен остава начело на Еврокомисията

автор:Дума

visibility 783

/ брой: 136

Стармър иска затопляне на отношенията с ЕС

автор:Дума

visibility 799

/ брой: 136

Байдън се оттегля, ако лекарите преценят

автор:Дума

visibility 846

/ брой: 136

Накратко

автор:Дума

visibility 705

/ брой: 136

Нормално?

автор:Мая Йовановска

visibility 755

/ брой: 136

За добруването на Родината

автор:Дума

visibility 777

/ брой: 136

11-ата кинообиколка на света започва през август

автор:Дума

visibility 778

/ брой: 136

Жълтите павета не горят, нали?!

автор:Мартин Карбовски

visibility 755

/ брой: 136

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ