Държава на изпитите
/ брой: 185
От години се експериментира безразборно с нашата образователна система, с учебници, помагала, тестове и изпити. Лошото е, че не се взаимства от чужди успешни образователни модели, каквито има много в Европа, а се лутаме като изгубени в стремежа си да докажем колко стабилно е българското образование. Всъщност доказваме само, че не спираме да го утежняваме. Като изпитите, които министерството въведе след 4 клас и нарече "малки матури". В цяла Европа хората знаят, че ние в България учим по много, дълги години и сложна материя, на която чужденците вдигат учудено вежди, защото по принцип се изучава специализирано, а не общообразователно.
За какво обаче подготвяме децата? За живота, който ги очаква навън, или за това да бъдат академици - знаещи и разбиращи от всичко? И възможно ли е това изобщо?
Високите изисквания към българския ученик не спират и от тази година в изпита за 4 клас ще бъде премахната диктовката, а вместо нея ще бъде въведен текст за редактиране. Летвата отново се вдига по-високо, но на базата на какво? Живеем във време, в което технологиите превземат света и влияят пряко на развитието и способностите за учене на децата. На тях им става все по-трудно да пишат, четат и да се концентрират. Истината е, че в 4 клас немалко деца още усъвършенстват почерка си и работят върху правописа си, как да очакваме те да имат способността да редактират текст и да са уверени в това?
Образователната система със сигурност трябва да се олекоти, модернизира и най-накрая да влезе в крак с времето и нуждите на подрастващите. Стига изпити, надпревара и излишен стрес върху ученици и родители, кому е нужно?
Защо например не се фокусираме върху предучилищната подготовка и не се запитаме защо започваме ученето на писане и четене чак на 7 години в първи клас, цели 3 години по-късно от другите европейски държави? Сами забавяме развитието на децата, а след това рязко ги вкарваме в надпревара, от която после няма измъкване цели 12 години. Губим ценно време, каквито са първите 7 години, и вместо да развиваме полезни умения и да подготвяме истински за училище, симулираме дейност. След това обаче изискваме резултати. Докога?