21 Октомври 2024понеделник13:10 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Напразни надежди

/ брой: 139

автор:Евгени Гаврилов

visibility 7257

Годината е 1993-а. През есента, недалеч от границата с България на македонска територия има необичайно оживление. Започва церемонията, свързана с първата копка на жп връзката между двете държави. Тогавашният македонски премиер Бранко Цървенковски, който е в предизборна кампания, заравя специална капсула с послание за следващите поколения. И след това - 30 години тишина. Когато служебен премиер у нас беше Гълъб Донев имаше римейк на този стар филм, разбира се, с други артисти.  Донев и колегата му от Северна Македония Димитър Ковачевски пак дадоха старт на строителството на прословутия Коридор 8, част от който е и нарицателната жп връзка между двете държави. Коридорът трябва да свърже Бургас с албанското пристанище Дурас. Вече два програмни периода (2007 - 2020 г.) България реконструира железницата между София и Бургас, като това ще продължи и през настоящия програмен период до 2027 г. Но дори и тогава е спорно дали ще е готов железният път от българска страна, ако  темповете, с които се работи през последните 7 години останат същите.
Към момента от македонска страна от жп линията е построена отсечката между Скопие и Куманово. Строи се и участъкът Куманово - Беляковце, където работата продължава вече седма година. Отсечката ще погълне 40 млн. евро. Най-скъп и труден обаче е последният участък от Крива паланка до българската граница, който е и най-къс. Той е с дължина 24 км и преминава през планински терен, където трябва да бъдат изградени 40 тунела. Към тях трябва да бъдат прибавени и мостовете, с които съоръженията доближават общо сто. Това е и една от причините жп линията да остава само мечта вече трети век. И вчера, след изразената позиция от сегашния премиер На Северна МАкедония Християн Мицкоски тази мечта отново беше пратена във фризера. В телевизионно интервю той каза, че част от проектите, за които се очаква европейско финансиране, започнати от предишното правителство на Северна Македония, не могат да бъдат изпълнени. Той посочи за пример посочи жп линията към България, основен елемент от транспортен Коридор 8. Според Мицкоски жп връзката "завършва в задънена улица, в полутунел, без предвидимост как ще продължи по-нататък до Черно море, със санкции, които могат да достигнат до 750 милиона евро”.
Към техническите причини за поредния отказ на Скопие трябва да бъдат прибавени и геополитическите. Развитието на събитията около проекта навеждат на мисълта, че не бива да се гледа с прекомерен оптимизъм на възможността бързата връзка да се случи и през този век, въпреки безбройните първи копки, които са направени досега. Защото докато в международен план на Балканите доминира оста Москва - Белград - Атина, жп линия София - Скопие няма да има. А за широката публика остават само напразните надежди, старите филми и церемониалните първи копки, които нямат абсолютно никакво значение.

Над половин милион българи биха гласували срещу пари

автор:Дума

visibility 28

/ брой: 200

Въглищните райони да станат зони с данъчни преференции

автор:Дума

visibility 30

/ брой: 200

ГЕРБ и ДПС не искат редовен кабинет, защото служебното е тяхно

автор:Дума

visibility 32

/ брой: 200

Галин Дурев: Разговорът в политиката трябва да е на ниво политики

автор:Дума

visibility 29

/ брой: 200

Страната има нужда от нова данъчна система

автор:Дума

visibility 27

/ брой: 200

БВП е нараснал с повече от очакваното през 2023 г.

автор:Дума

visibility 28

/ брой: 200

Започва пускането на парното в София

автор:Дума

visibility 29

/ брой: 200

Започва ремонтът на румънската част от Дунав мост при Русе

автор:Дума

visibility 28

/ брой: 200

Българин източил 2,2 милиона паунда във Великобритания

автор:Дума

visibility 29

/ брой: 200

Отнеха лиценза на 10 частни болници в Турция

автор:Дума

visibility 28

/ брой: 200

Гръцки псевдосвещеник изнудвал вярващи за пари

автор:Дума

visibility 24

/ брой: 200

Накратко

автор:Дума

visibility 20

/ брой: 200

Плашат с Торбалан

автор:Мая Йовановска

visibility 26

/ брой: 200

100 решения за България

автор:Дума

visibility 23

/ брой: 200

100 решения за България

автор:Дума

visibility 26

/ брой: 200

В кампанията се усеща обръщането на хората към БСП

автор:Мая Йовановска

visibility 29

/ брой: 200

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ