16 Август 2024петък22:23 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Бюджетна и дългова политика в ЕС и в България

Наличието на голяма зона за бюджетно маневриране позволява безпроблемно повишение на държавния дълг до 28-30% от БВП

/ брой: 287

автор:Иван Ангелов

visibility 3648

    Общо за ЕС-28 бюджетният дефицит за 2012 г. е бил 3,9% от БВП, а за 2013 г. се очаква 3,5%. Най-висок дефицит в 2012 г. е имала Испания (10,6%), а за 2013 г. се очаква рекордьор да е Гърция с 13,5%. През 2012 г. само в Германия е имало бюджетен излишък от 0,1%, а за 2013 г. очакват 0,0%. Дефицитът у нас през 2012 г. е бил 0,8%, а за 2013 г. се очаква 2,0%.
    Общо за ЕС-28 държавният дълг в края на 2012 г. е бил 86,6% от БВП, а за края на 2013 г. се очаква 89,7%. В края на 2012 г. най-висок е бил дългът на Гърция - 156,0%, а в края на 2013 г. очакват 176,2%. Най-нисък в края на 2012 г. е бил в Естония (9,8%), следвана от България (18,5%), а за края на 2013 г. се очаква 10,0% в Естония и 19,4% в България.

Дълговото предизвикателство

    Показателят за държавния дълг е силно инерционен. Той трудно се поддава на резки промени, особено на намаление. За ЕС няма достатъчно дълги статистически редове, за да установим средногодишното му изменение. Средно за периода 1999-2003 г. държавният дълг в еврозоната е бил 69,3% от БВП, а за 2013 г. очакват 95,5%. Средногодишното му повишение е с 1,87 процентни пункта. При същия темп на изменение, за да бъде сведен обратно до допустимите 60%, са необходими 20 години. Намалението на задлъжнялостта обаче е по-трудно и по-бавно от нейното повишение. Поради това може да са нужни 25-30 години за свеждането й до допустимите от ЕС - 60% от БВП. И то ако се провежда твърда политика за намаляване на дълга.
Най-развитите страни в ЕС следва да поддържат растеж от поне 2,5-3,0% и строга рестриктивна политика, за намаляване на дълга. А двете едновременно са несъвместими, понеже ограничителната политика потиска растежа. Представяте ли си пред какво дългово предизвикателство е изправена Европа през следващите години и десетилетия! Давате ли си сметка каква ще е социалната цена на това предизвикателство! Трябва да се търсят по-малко болезнени решения на този тежък проблем, за да не предизвикат ожесточена съпротива от обществото. Най-доброто решение е да не се допуска прекомерна задлъжнялост, примерно над 60-70%. Икономическите и социалните реалности обаче са много по-сложни от нашите желания!
Ако се обърнем към Германия - най-мощната европейска икономика, установяваме, че от 1994 до 2013 г. нейната публична задлъжнялост е нараснала с 23,1 процентни пункта, или с 1,22 пункта средногодишно. Ако се променя със същия темп, са необходими 16 години за свеждането й до 60%. И тук намаляването на задлъжнялостта ще става по-бавно от нейното повишение. Дори и на Германия ще са нужни около 20 години на едновременен растеж и рестрикции. А това е възможно само ако се разчита на голямо външно търсене. Но положителният търговски баланс на Германия ще води до отрицателни търговски баланси в другите европейски страни със съответните последствия. Проблемът за високата социална цена стои и пред нея. Да не говорим какво чака Гърция, Италия, Португалия, Ирландия и Кипър с тяхната трицифрена задлъжнялост, а също и няколко страни с дълг, близък до 100%.

Страните с най-нисък дефицит

    Какво е положението в 10-те страни с най-нисък бюджетен дефицит и свързания с това държавен дълг (виж таблица 1)?



    Какви изводи могат да се направят от таблица 1?
    Първо. В повечето страни (в 7 от 10) очакват по-висок дефицит за 2013 г., въпреки усилията за неговото ограничаване. Правителствата са принудени да прибягват до по-големи дефицити през тези кризисни години. Това напомня за казаното от Кейнс преди 80-те години, че по време на криза умереният бюджетен дефицит е не само допустим, но и необходим. То потвърждава и мисълта на нобелистите Стиглиц и Кругман, че стремежът към балансиран бюджет по време на криза е икономическо самоубийство.
    Второ. Нараства и държавният дълг (в 9 от 10-те страни). Дори в Германия, чийто бюджетен дефицит намалява чувствително от 2010 г., дългът расте до 2012 г. и се очаква леко намаление едва през 2013 г. През следващите 10 години Германия, Унгария, Австрия и особено Италия, едва ли ще сведат публичния си дълг до 60%. Ако се замислим над цената на това намаление, ще възникнат много въпросителни относно социално-икономическата му целесъобразност, особено по време на рецесия или стагнация. Най-ефикасният път за чувствително намаление на задлъжнялостта е стабилният висок растеж от поне 3-4% за високо развитите страни и 5-6% за средно развитите, а също и по-високата конкурентоспособност на икономиката. Това обаче се постига трудно - изисква много време и огромни инвестиции.
    Трето. Ако се отмени самоналоженият по инициатива на Дянков ограничител от 2% за допустимия бюджетен дефицит у нас и през следващите няколко години се придържаме плътно до 3%, пак ще сме между страните с нисък дефицит. През 2012 г. над 3% е дефицитът в 17 страни, над 4% в 12 и над 5% в 6. Натрупаният по предложения начин дълг може да достигне безопасните 28-30% от БВП, което не създава проблеми по обслужването му. През 2013 г. лихвените плащания по обслужване на нашия дълг са 0,8% от БВП, при средно 2,9% в ЕС. Преобладаващата част от този дълг трябва да се използва за високоефективни инвестиции по решаване на най-важни национални проблеми - растеж, заетост, доходи, конкурентоспособност.
    Четвърто. България е между страните с най-нисък бюджетен дефицит и с рекордно ниска публична задлъжнялост, които съжителстват с масова бедност и остра социална поляризация, заредена с опасности от социални и политически експлозии през близките години. През следващите години у нас се очертава стагнация или минимален растеж при най-голяма бедност в ЕС. За предотвратяване на очертаващите се социални взривове в близко бъдеще нямаме друг изход, освен спешно, макар и скромно, повишение на потисканите дълго време доходи на най-бедните 2 милиона души. Това е възможно само чрез инструментите на преразпределителната политика. И преди всичко чрез радикална данъчна реформа, съчетана с подходяща бюджетна и дългова политика - придържане към 3% дефицит и постепенно повишение на задлъжнялостта до 28-30% от БВП. По този начин ще се облекчи, макар и леко, мизерията на 2 милиона души, и ще се запази финансовата, социалната и политическата стабилност.
Това е цената на солидарността, която си струва да бъде платена за запазване на социалния мир в сегашното тежко време. Това е и цената на 24-годишната погрешна политика на всички български правителства за съзнателно потискане на заплатите и пенсиите и реверанси пред капитала. За трайно и съществено подобрение е нужен стабилен ускорен растеж и висока конкурентоспособност, но това, както посочих, изисква 10-15 и повече години, огромни инвестиции и балансирана политика към труда и капитала. Живеещите в тежка мизерия обаче, не могат да чакат толкова дълго.
Ако това не бъде извършено, България е изправена пред разрушителни социални и политически сътресения с непредвидими последици. Единственото, което може да се предвиди сега, е, че цената на тези сътресения ще бъде много по-висока от предлаганото от мен увеличение на държавния дълг с няколко милиарда лева през следващите години. Не ми се иска да говоря за неподдаващите се на парично изражение разрушителни последствия!

Страните с най-висок дефицит

    Подобен анализ е нужен и за десетте страни с най-висок дефицит (виж таблица 2).


    Тук също могат да се направят важни изводи:
    Първо. В повечето страни от тази група се очаква по-малък бюджетен дефицит за 2013 г. Това е нормално, понеже са поддържали много високи дефицити от години, а някои от тях - от десетилетия. Сега се налагат спешни ограничителни мерки поради натрупаните трудни, а в някои страни - невъзможни за обслужване дългове.
    Второ. Това личи от данните в последните две колони на таблица 2. Въпреки бюджетните ограничения, дългът расте през 2013 г. в почти всички страни от тази група. Лихвените разходи по неговото обслужване през 2013 г. ще бъдат: в Италия - 5,4% от БВП, Ирландия - 4,6%, Португалия - 4,3%, Унгария - 4,2%, Гърция 4,1% и т.н. Както вече споменах, в България са 0,8%.
    Трето. В някои от страните (Гърция, Ирландия, Кипър, Португалия) повишението на дълга е тревожно голямо, а гръцкият дълг не подлежи на обслужване без масирано външно финансиране. В други страни (Испания, Великобритания, Франция) задлъжнялостта е над 90% от БВП, което също поражда напрежение при обслужването. Тези страни трябва да прилагат ограничителна политика, която пък потиска растежа, затруднява и отлага излизането от високата задлъжнялост. Това личи от посочените по-горе високи лихвени разходи, които отклоняват ресурси от производително инвестиране за други важни цели. Не е възможно горните страни да разчитат главно на износа, защото няма кой да поеме негативите на отрицателните търговски баланси.
    Четвърто. На фона на тези страни положението у нас по бюджетния дефицит и особено по държавния дълг е далеч по-добро. Това създава по-голяма зона за бюджетно маневриране и допускане на постепенно повишение на дълга до към 28-30% през следващите кризисни години. След време, с възобновяването на растежа от 4-6%, при нужда може да се приложи политика на бюджетни излишъци. Това едва ли ще се наложи. Несериозно е да се твърди, че няколкото милиарда допълнителен дълг през следващите години ще са "тежко бреме за идните поколения". В условията на работеща икономика те ще бъдат издължени, преди да се появят оплакваните бъдещи поколения.
    Изводът от този анализ е очевиден: дълговата позиция на ЕС е тежка, а на някои страни членки - много тежка. България е едно от малкото изключения. Това създава голяма зона за бюджетно маневриране, която трябва да се използва за облекчаване страданията на хората.
 

Птицевъдите искат да се забрани вносът на украински яйца

автор:Дума

visibility 373

/ брой: 156

Доган по документи се разделя с ТЕЦ "Варна"

автор:Дума

visibility 421

/ брой: 156

Производствените цени в селското стопанство спадат

автор:Дума

visibility 370

/ брой: 156

Украйна може да се откаже от ядрени ни реактори

автор:Дума

visibility 392

/ брой: 156

Съединените щати не са световен полицай

автор:Дума

visibility 396

/ брой: 156

Жалба в Гърция за пожара до границата

автор:Дума

visibility 410

/ брой: 156

Нови версии за атаките срещу "Северен поток"

автор:Дума

visibility 377

/ брой: 156

Накратко

автор:Дума

visibility 547

/ брой: 156

Ни чул, ни видял

автор:Аида Паникян

visibility 509

/ брой: 156

Политически цайтнот

visibility 480

/ брой: 156

Пропадането на Източна Европа

автор:Боян Дуранкев

visibility 395

/ брой: 156

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ