ЕТНОСИ
Ромите в Европа са били низвергнати в Индия
Векове наред те са отпадали от кастовата пирамида на субконтинента и са търсили спасение другаде
/ брой: 63
Извити нагоре мустаци и слънчеви очила с "огледални" стъкла - това е сегашната визия на активистите далити (наричани низвергнати) в Индия. Те са представителите на най-низшето, обругавано и преследвано обществено съсловие в огромната азиатска страна.
Какво всъщност представляват далитите? За да разберем това, трябва да се върнем поне 30 века назад, когато в тази част на Индийския субконтинент се утвърждава кастовото деление - нещо дори много по-лошо и антихуманно от класовата подредба на обществото. Ако погледнем диаграмата, поместена по-долу, ще разберем схематичното (но строго поддържаното) разделение на индийското общество. Отгоре, в облаците, са божествата. Под тях на първо място са брамините (жреци, мъдреци, учени, под тях е кастата шатрия (войни, царе, управници), на трето място са вайшиите (търговци, земевладелци) и на четвърто място са т.нар. шудри, чието основно задължение е да служат на горните три касти. Това са слуги, низши чиновници, занаятчии, селяни.
Под тази своеобразна пирамида на отделно място са поставени далитите - "низвергнати". Те са извън кастовата пирамида: миячи на улици, чистачи на тоалетни, хора, занимаващи се с прибирането на умрели животни и подготовката за погребения.
Те не са имали право да носят обувки,
да седят на обществени места, дори са носили привързани за кръста си метли, за да премахват нечистите следи от стъпките си.
Те не са могли не само да влизат в домовете на най-висшата каста брамините или да ги докосват с ръка. Не са имали право да използват и сянката на техните домове! И ако това стане случайно, провеждала се е сложна и дълга "церемония на прочистване".
И не е чудно, че представителите на четвъртата, най-нисша каста са преследвали жестоко далитите - просто ей така за удоволствие, пребивали са ги с камъни и дървета под "разсеяния" поглед на представителите на властта. Или както определя хуманитарната организация "Хюман уоч", отношението към далитите е "прикрит апартейд".
Разбира се, след премахването на колониалния гнет преди 70 години далитите получават същите права и свободи както и останалите граждани на Индия. Но под една или друга форма 30-вековният гнет над далитите продължава. Примери - безброй. Един от друг по-отблъскващи. Неотдавна една десетокласничка далитка бе убита, защото...носела същото име като своя съученичка от горните касти. В западния щат Гуджарат двама души са пребити до смърт, защото си пуснали...мустаци. През юни м. г., Прашмар Соланка, мъж около 30-те, язди богато украсен кон, за да отиде на сватбата си. Смъкнат на земята и бит, той и семейството му са заплашени с убийство, заради "проява на надменност". Други двама мъже в щата Тамил Наду са пребити до смърт от представители на четвъртата каста, защото си позволили да седят с кръстосани крака на храмов празник.
Това бил "непочтителен и обиден жест"
На свой ред 21-годишният Джаеш Соланка и братовчед му са нападнати и жестоко бити защото си "позволили" да присъстват на спектакъла "гарба" - народен танц по време на деветдневния фестивал "Навратри". Две момчета далити бяха убити и шест други бяха намушкани с ножове в щата Утар Прадеш, заради подозрение, че са убили една крава - свещено животно за индусите. Случаите са толкова много, че неотдавна индийският премиер Нарендра Моди е принуден да издаде специална заповед за намаляване на насилието над далитите (угнетени в превод от индийски).
Разбира се, това продължаващо с векове насилие буди и съответна реакция. В момента далитите са най-активната в обществено отношение прослойка в Индия. А не са и малко. Данните са различни - от 176 до 200 милиона души (най-много в щата Утар Прадеш), или около 153% от населението на страната, което е 1,3 милиарда души.
Социалната активност на далитите е необичайно висока. Например през юли 2017-та, за поредните избори за президент на страната, двамата основни претенденти за най-високия пост в държавата бяха далити: адвокатът Рам Натх Ковинд, бивш губернатор на Утар Прадеш, и дипломатката Мейра Кумар, бивша председателка на Долната камара на парламента. Тази политическа надпревара даде сигнал за нов пристъп на кастова дискриминация, за събуждане на стари предразсъдъци и продължаваща векове нетърпимост. Както казва общественикът далит Шанкра, "Индия е освободена преди 70 години,
но нашето робство продължава"
Цялата индийска (а и световна преса) използва предизборната надпревара за президентския пост като сензация - далит срещу далит! "Обхваща ме тъга, когато чета, че изборите в страната минават под знака "далит срещу далит". Всъщност това е борба между различни политически схващания и позиции", споделя Мейра Кумар.
Изборите за президент през 2017-та печели Рам Натх Ковинд, но старите предразсъдъци и омраза остават, а това е един много сериозен проблем за демократична Индия.
И накрая, ще ми се да споделя становището на редица експерти индолози. Според тях именно от тази дълбоко онеправдана, потискана и преследвана прослойка на далитите през 5-15 век са се отправяли към Югоизточна Европа и Южна Русия мигрантски потоци - през Египет или през Персия/Средна Азия. Именно с това се обяснява прозвището "джипси" в Западна Европа (от думата Иджипт/Египет). Другата дума "цигани", използвана в нашия регион идва от старогръцкото "асигане"(буквален превод "низвергнати"). Ако тази теза е вярна, тя до голяма степен обяснява трудностите по пътя на ромската интеграция, защото срещу себе си имаме хора, потомци на поколения гонени, измъчвани и страдали хора, затворени в своя малък свят и трудно вярващи, че има и нещо по-добро за тях.
И, все пак, последните събития в Индия показват, че тази защитна "черупка" вече се разтваря и далитите (или техни наследници) са способни да поемат по един нов, нормален път.