10 Септември 2024вторник17:23 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Акценти

Нови правила с новите промени за шофьорските книжки

България и Румъния водят черната статистика на ЕС за жертви по пътищата

/ брой: 52

автор:Дума

visibility 5181

Мобилни шофьорски книжки, самооценка на годността за шофиране и по-добра осведоменост за пешеходците - това са част от промените в правилата на Европейския съюз за шофьорските книжки, които бяха приети от Европарламента на първо четене. И още: шофьор на камион и автобус (до 16 пътници) на 18 години при определени условия, допълнителни критерии в изпитите и изпитателен срок.
Всички тези мерки са поредният опит за справяне с войната по европейските пътища. Според предварителните данни на ЕК за смъртните случаи по пътищата за 2023 г. около 20 400 души за загубили живота си при катастрофи, съобщава БНР.
България и Румъния водят черната статистика съответно с 82 и 81 смъртни случая на един милион жители. Средната стойност за ЕС по този показател е 46. Според данните най-безопасни са пътищата в Швеция и Дания.
От ЕК отчитат около 10% по-малко смъртни случаи от ПТП-та в Съюза в сравнение с 2019 г. Броят на смъртните случаи по пътищата е намалял слабо в Испания, Франция и Италия. От друга страна расте в Ирландия, Латвия, Нидерландия, Словакия и Швеция.
И въпреки известния напредък след 2019 г., малко държави-членки са на път да постигнат целта на ЕС и ООН за намаляване наполовина на броя на смъртните случаи по пътищата до 2030 г., отбелязват от представителството на Комисията в България. През последните четири години само Белгия, Чехия, Дания, Унгария и Полша са на път да постигнат тази цел.
Тревожните данни са и причината Европейският парламент да подкрепя реформирането на правилата за свидетелствата за управление на МПС. Целта е те да допринесат за пътната безопасност, както и за екологичния и цифровия преход на ЕС.
 
Подготовка за рискови ситуации на пътя
 
Според евродепутатите кандидатите за шофьорски книжки трябва да бъдат изпитвани по допълнителни критерии. Някои от тях са шофиране в сняг и хлъзгави условия, безопасно използване на телефон по време на шофиране, слепи зони, системи за подпомагане на водача, както и относно безопасното отваряне на вратите на превозното средство. Така водачите ще са по-добре подготвени за реалните ситуации на пътя. Младите шофьори трябва да са наясно също и с рисковете за пешеходци, деца, велосипедисти и ползватели на електрически скутери.
В началото на годината и българският транспортен министър Георги Гвоздейков се застъпи за идеята като част от обучението на кандидат-шофьорите да бъдат въведени полигони, имитиращи тежки метеорологични условия и различни ситуации на пътя. Така младите шофьори ще могат да надградят уменията си и ще са подготвени за рискови ситуации.
Всички шофьори в ЕС да минават повторен изпит, предлагат евродепутати. "Тук става въпрос за допълнително обучение на водачите на превозни средства, на младите водачи, които ще придобият навици, които биха спасили техния живот и живота на околните", каза тогава министърът.

Неопитните водачи - с изпитателен срок

Новите правила въвеждат изпитателен срок от най-малко 2 години за неопитните шофьори. В този период те ще бъдат подложени на определени ограничения, като например за алкохол по време на шофиране, както и по-строги санкции за опасно шофиране.
Зелена светлина се дава на 18-годишните, които искат да карат камион или автобус с до 16 пътници, при условие, че притежават удостоверение за професионална компетентност. Освен това 17-годишните трябва също така да имат право на шофьорска книжка за автомобили или камиони, ако са придружени от опитен водач, се казва в проектозакона. Това се прави с цел да се смекчи недостигът на професионални шофьори.
Такъв изпитва и транспортният бранш в България и това е от години. По последни данни в ЕС не достигат близо 500 хил. шофьори, обясни директорът на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров пред БНР преди няколко месеца. Според него моментно решение на проблема у нас може да е облекчаването на режима за внос на кадри от трети страни.
Липсата на професионални шофьори засяга и автобусният транспорт у нас. Това е една от причините за затварянето на междуселищни линии. Проблемът е голям, защото малки населени места остават откъснати от света и обречени на изчезване.
 
Валидност на шофьорските книжки
 
Шофьорските книжки трябва да са валидни най-малко 15 години за мотоциклети и автомобили и пет години за камиони и автобуси, гласят новите правила.
ЕК предложи също да се намали валидността на свидетелствата за управление на превозни средства за възрастни хора, но това не беше подкрепено от евродепутатите. Те обясниха решението си с това, че така се избягва дискриминация, както и се гарантира правото им на свободно движение и участие в икономическия и социалния живот.
 
Въвежда се самооценка
 
Евродепутатите обаче се съгласиха водачите да оценяват собствената си годност за шофиране, когато се издава и подновява шофьорска книжка. Държавите-членки сами ще решават дали самооценката трябва да бъде заменена с медицински преглед, подчертават от ЕП.
 
Шофьорска книжка - на мобилния телефон
 
В подкрепа на единния пазар на ЕС членовете на ЕП подкрепят въвеждането на цифрова шофьорска книжка, достъпна на мобилен телефон. Предвижда се тя да е напълно еквивалентна на физическата шофьорска книжка. Така подмяната, подновяването или замяната на свидетелство за управление ще стават много по-лесно, тъй като всички процедури ще се извършват по интернет.
Проектът за новите правила за шофьорските книжки е приет на първо четене. Въпросът ще бъде проследен от новия ЕП след европейските избори на 6-9 юни.


Целта: 2030 г. - смъртните случаи от катастрофи наполовина, 2050 г. - нулева смъртност
 
Целта на ЕС е смъртните случаи от катастрофи да се намалят с 50% до 2030 г., а до 2050 г. да се постигне нулева смъртност по пътищата. Някои от начините за реализиране на тези цели включват подобряване на инфраструктурата, поведение на участниците в движението, безопасни пътища и превозни средства, както и бързото и ефективно реагиране при спешни случаи. Ефективните грижи след катастрофи, включително бързото превозване до правилното лечебно заведение от квалифициран персонал, сериозно намаляват последиците за живота и здравето на хората при възникване на ПТП. Тук трябва да отбележим и напредъка на България по изграждането на системата за спешна помощ по въздух ХЕМС. От началото на февруари страната ни разполага с първия от общо шест медицински хеликоптера. Следващите два се очакват през юни и декември.


Къде у нас е най-опасно да се кара кола?

България оглавява класацията за най-много смъртни случаи при катастрофи в Европейския съюз за миналата година. Предварителните данни бяха оповестени от Европейската комисия. Според доклада, по-голямата част от инцидентите с фатален край при пътнотранспортни произшествия у нас са станали на селски пътища – 57% и 29%, в градските райони. В целия ЕС пътниците в автомобили са 45% от всички смъртни случаи, пешеходците – 18 на сто, а велосипедистите – 10%, уточнява БТВ.
Данните на МВР показват, че най-много тежки произшествия (тоест с пострадали хора) се случват в Пловдивска област пред София-град, Варна и Бургас. Най-малко са в Търговище, Ямбол, Перник и Видин.
Около 30% от жертвите са дадени по първокласната пътна мрежка, други 40% - по второкласната и третокласната, и едва 18% са дадени на магистрали.

ВКС потвърди: Атанас Зафиров представлява БСП

автор:Дума

visibility 345

Ще се явим на изборите с „БСП-Обединена левица"

автор:Дума

visibility 341

/ брой: 172

ВСС откри процедурата за избор на нов главен прокурор

автор:Дума

visibility 316

/ брой: 172

Езерото в Шумен изчезва заради липсата на дъжд

автор:Дума

visibility 309

/ брой: 172

Цената на жп линията с България е нереално висока

автор:Дума

visibility 322

/ брой: 172

Лозари прибират червените сортове грозде със седмици по-рано

автор:Дума

visibility 302

/ брой: 172

Българите остават с най-ниската минимална заплата в ЕС

автор:Дума

visibility 315

/ брой: 172

В Румъния учениците ще оценяват учителите

автор:Дума

visibility 304

/ брой: 172

ЕС не признава вота в Крим и Севастопол

автор:Дума

visibility 316

/ брой: 172

СИРИЗА свали доверие от партийния си лидер

автор:Дума

visibility 362

/ брой: 172

Льо Пен призова за референдум за имиграцията

автор:Дума

visibility 298

/ брой: 172

Феноменално

автор:Ина Михайлова

visibility 1247

/ брой: 172

Порочен кръг

автор:Барбара Пейчинова

visibility 579

/ брой: 172

Църковно лицемерие

автор:Таня Глухчева

visibility 484

/ брой: 172

Много пари...за нищо

автор:Юлия Кулинска

visibility 450

/ брой: 172

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ