16 Ноември 2024събота20:35 ч.

Стари мераци на нов лад

Кому е нужно да "спестява" в учебниците Ботев, Левски и Вазов и да ги обявява за стереотип и предразсъдък

/ брой: 192

автор:Велиана Христова

visibility 2202

"И Ботев ли да изхвърлим от учебниците", попита публично председателката на съвета на директорите на издателство "Просвета" Йоана Томова по повод на анализ на учебниците от I до VIII клас, направен от Комисията за защита от дискриминация (КЗД) и Дружеството на психолозите с участието на експерти от "Отворено общество". Докладът установява, че в тези учебници има... дискриминация. Защото Ботев насаждал напрежение, фактите за турското робство били стар стереотип, а липсата на лесбийки, гейове и бисексуални в учебниците била предразсъдък. Фейсбук дни наред се тресе от гнева на стотици възмутени хора. Просветният министър Сергей Игнатов прекъсна отпуската си, за да обяви, че е... възмутен от писанията във фейсбук и в медиите. Едва ли не Йоана Томова излезе виновна, че раздухвала излишен и тенденциозен скандал в медиите. Никой няма намерение да вади Ботев от учебниците, нито да посяга на историческите ни светини. И "това е позицията на кабинета Борисов", рече Игнатов. От което можем да съдим кой го е спешил да прекрати без време лятната си отмора. Завчера във втора пресконференция министърът рязко смени тона - благодари на медиите и на активните във фейсбук българи. Образованието и науката са елемент на националната сигурност и който си позволи да подмени нашето историческо минало, ще бъде разглеждан като човек, който посяга на националната сигурност на България, изрече ясно Игнатов. И нарече писанията на КЗД гавра с миналото ни, с ценностите ни, с фолклора и литературата ни.
Обществената реакция на скандала очевидно силно притесни правителството. Има защо. Случаен факт ли е "анализът", писан от екип към КЗД? Понятията "защита от дискриминация" и "учебници за основното образование" не се връзват по никакъв начин. Учебната книжнина е последното нещо, което има общо с европейската програма на ЕС за заетост и социална солидарност "Прогрес", с чиито пари е разработен "анализът". Въпрос дали в българските учебници за 2010-2011 г. има дискриминация по пол, увреждане, раса и етнически произход, религия и сексуална ориентация" не би хрумнал на нито един нормален българин. Който се опита да прегледа стотиците страници предварителни доклади и окончателното решение на комисията, установява, че е попаднал в света на Оруел. Няколко извадки от документа на КЗД ще дадат представа на читателя за какво става дума.

СЕМЕЙСТВО, ПОЛ, СЕКС

Коментар на КЗД:
"Анализирайки сферата на семейството, трябва да се отчете също, че учебниците за началните класове затвърждават и представата за традиционното, хетеронормативно семейство, чиито представители са майката, бащата, детето или децата, бабата и дядото. В учебниците са редки примерите за нови форми на семейство като например самотни майка или баща или родители с деца от други бракове, осиновени деца и т.н.".  
. . .
"Сексуалната ориентация е тема, за която не се говори, обръща се внимание, когато някой бъде засегнат или си търси правата, и това четем по вестниците или гледаме по телевизията, за това е необходимо в учебното съдържание да бъдат включени такива теми или дискусии, за да могат да бъдат изчистени предубежденията, които обществото налага. В учебниците от подготвителна степен от прегледаното учебно съдържание липсват каквито и да било данни за споменаване и/или обсъждане на темата за сексуална ориентация на индивида. Същата картина наблюдаваме и като цяло в учебното съдържание на издателствата за начална степен на образование."
(Става дума за децата до IV клас!)

Пример:
"Български език" за 6 клас, "Просвета", стр. 29. Има откъс от произведение на Оскар Уайлд.
Коментар на КЗД:
"За самия Оскар Уайлд, за когото е известно, че е бил с различна сексуална ориентация, нищо не се споменава."
Пример:
"Човекът и природата" за 6 клас, "Анубис". В раздел, посветен на размножаването на животните, се споменава, че в природата се срещат животни, при които мъжките и женските полови органи се образуват в един и същ организъм и че тези животни се наричат хермафродитни. В раздела за половата система става дума за пубертета и развитието на вторичните полови белези.
Коментар на КЗД:
"Описана е мъжката и женската полова система. Нищо не се споменава за хора с различна сексуална ориентация. ...Вероятно при по-малките ученици е подходящо поне да се изисква при определени известни личности с принос към историята, политиката, науката и културата, за които е известно, да се отрази, че са имали различна сексуална ориентация, това да бъде споменавано в учебниците, когато се представят подробности от живота им."


ИСТОРИЯ, ЛИТЕРАТУРА, ЕТНОСИ

Пример:
В учебника по български език за 7 клас, "Просвета" за упражняване за правилно неправилно цитиране "  -... да гледа турчин, че бесней над бащино ми огнище... Бунтовникът не може да се примири с това, че турците "беснеят над бащино му огнище".
Коментар на КЗД:
"Приведеният текст би могъл да бъде спестен (пч. наш) и заменен с друг, доколкото в случая не се изучава Ботев, а се посочва пример за правилно и неправилно цитиране."
Пример:
В "Литература" 7 клас, "Анубис" - Художествен текст - "Свободолюбие и героизъм", "На прощаване" от Христо Ботев
 
...Но кълни, майко, проклинай
Таз турска черна прокуда,
Дето нас млади пропъди
По таз тежка чужбина -
Да ходим, да се скитаме
Немили, клети, недраги!..."

Коментар на КЗД:
"Турска прокуда, беснеещ турчин, турците... убиват, позорят... и т.н." При евентуалното възприемане на текста извън историческия контекст съществува риск за пренасяне на отрицателното отношение към турците от страна на учениците върху техните съвременници. Липсва съвременен коментар за историческите измерения на описани събития и явления.
Пример:
Тетрадка за 4 клас "Човекът и обществото" в урока "Българите и техните съседи", задача: публикуван текст за живота на св. Георги Софийски, който бил убит от "местните османлии" и "изгорен на клада", защото не искал да "приеме исляма".
Коментар на КЗД:
"Произтича необходимостта от допълнителен текст, в който да бъде обяснено, че този подход на насилствена ислямизация е съществувал, но отново да се подчертае, че не религията е агресивна, а политиката на империята. В конкретния случай се твърди, че така поднесена историята за житието на св. Георги Нови Софийски, е налице противопоставяне на християнство срещу ислям и се създава предпоставка за дискриминация на религиозна основа."
Пример:
Иван Вазов "Една българка", "Едното заптие, стар и дебел турчин, плесна с бича си и ги изпсува. - Назад, свини гяурски! Бягайте!... Хай, влазяй, магарице!..."
Коментар на КЗД:
"Турчинът е стар и дебел. Българките са наречени свини гяурски, хънзъри, кучки, а баба Илийца - магарица... Тази наситеност на текста с епитети обогатява художествения текст, но в същото време обърква учениците по отношение на собствената и чуждата идентичност. Автентичният текст не е съпроводен с подходящ коментар от страна на авторите на учебника."
Пример:
Иван Вазов "Една българка" - "...Турци трябва да са... Тая нощ ще ни изколят..."
Коментар на КЗД:
"Турците са представени като убийци. Цитатът, оставен без необходимия коментар, води пряко към създаване на крайни стереотипи. Нещо повече, анализът на авторите ненужно и небезпристрастно акцентира върху цитати, които, извадени от контекста на разказа, изместват вниманието от високата морално-естетическа стойност на разказа към фона от исторически събития".
Заключение на КЗД:
Според експертите от референтната група, извършила независимото изследване, се твърди, че в определени учебници и учебни помагала установените констатации представляват непряка дискриминация по признаците пол, етническа принадлежност и раса, възраст, религия, увреждане и сексуална ориентация.

МНОГО БИЛО ЕВРОПЕЙСКО...

И така - до края. Където стане дума за семейство, за пол и за сексуални отношения, тутакси КЗД навира коментар, че липсват гейовете и лисбийките. Навсякъде, където става дума за българската история и за етноси, примерите целенасочено се съпровождат с коментари, че до всяка дума за османското робство ("турско робство" или "иго" за екипа на КЗД е направо ерес) трябвало да има обяснения, че става дума за минало и днешните турци нямат нищо общо с него. Иначе това било насаждане на предразсъдъци, от които "най-неблагоприятното последствие е формирането на неадекватна самооценка на децата от малцинствата".
Вероятно никой учебник не е лишен от нескопосани фрази, но твърденията на авторите са много по-абсурдни от тях. Малоумно е да се отправя упрек, че в "Опълченците на Шипка" турците са представени като врагове, а "залавянето на Левски е много деликатна тема"  и че щом в учебник за IV пише "османска полиция", трябвало да се добави, че тази полиция изпълнявала служебните си задължения, че за нея Левски е нарушител на реда и че такава била политиката на империята. Малоумно е наистина. 
Вероятно за правилната самооценка на децата с българско самосъзнание е много полезно да се твърди, че Иван Вазов в много случаи не е прав, но се редактира трудно, точно както и Христо Ботев, че за да присъства в учебниците по музика "Къде си вярна, ти любов народна", трябва да се коментира много внимателно. Иначе не било европейско.
Тук една скоба за ограмотяване на КЗД - тя не може да вменява в грях учебниците, че не описвали малцинствата у нас, защото според Конституцията ни в България няма малцинства. Живеем в еднонационална държава. Съвсем друго са вероизповеданията на различни групи население. Освен това в България официалната религия е православието, поради което е абсурд да се търси дискриминация в изречението, че "Гергьовден е най-големият български пролетен празник". А като се прави на толкова отворена, КЗД по-добре да каже как ще включим в учебниците, че днешният външен министър на Турция г-н Давудоглу в своите книги и официални изявления вещае до 20 години възраждане на "османското духовно пространство, част от което са и българите". Липсата на този факт в учебниците дискриминиране ли е? Европейско или как?
Всъщност в документа на КЗД няма ново - той откровено повтаря напъните през 1992 г. на една властова група от просветното министерство да изгони от учебниците и да препоръча на учителите "да не наблягат" на Левски, Каравелов, Ботев, Раковски, понеже те "не са се ползвали с добро име в своето време". Тогава се роди и посмешището "османско присъствие". И след само 10 реда за Априлското въстание в учебните книжа имаше пет страници за бита на българите по турско. Очевидно сега се прави нов опит историята и литературата да се изучават не такива, каквито са, а да се подчинят на политически цели. Постоянното ръчкане на етническата тема, този път - с щуротията да се търси дискриминация в Ботев, Левски и Вазов, води единствено до нови конфликти. Оттук до поставянето на паметник на Сюлейман паша (от политическа коректност, видите ли!) има една крачка. Под гриф "европейско" се цели да се напъхат в учебниците по благовиден начин определени интереси по болни и нееднозначни в обществото днешни проблеми - чужди и наши. Всяко общество търси себе си в историята и затова я написва наново, казваше проф. Александър Фол. Ако в днешното написване на историята някои искат да загубим себе си, това е просто идеология и може да стигне само до "Орлов мост". 
Тъкмо историята и литературата изграждат и са изграждали с векове ценностната система на българина, която е елемент на националната идентичност и определя поведението на хората. На всяка нация. Опитите да се прекърши ценностната система на един народ, които се правят у нас вече 22 години, винаги завършват трагично - и за народа, и за денационализаторите му. А като се сетиха да се възмущават, Игнатов и Борисов е добре да си дадат сметка за какви "проекти" се харчат европейските пари. Има ли значение, че "анализът" бил правен от предишния екип на КЗД? Нищо чудно след такива "анализи" утре Европа да ни погне за дискриминационни учебници и да ни се наложи да обясняваме кога ще ги поправим "в крак с времето"...  

 

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1133

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1119

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1128

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1196

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1106

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1183

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1043

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1176

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1135

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1127

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1069

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ