15 Ноември 2024петък23:23 ч.

Пътуващата изложба "Вечният конферанс" е в Пловдив

Рисунки от Музейната сбирка на Националната художествена академия са подредени в Изследователския център-музей "Тракарт"

/ брой: 169

автор:Дума

visibility 3136

Изложбата "Вечният конферанс", която може да се разгледа до 30 септември в Изследователския център-музей "Тракарт" в Пловдив, представя част от музейната програма на Националната художествена академия и част от дългосрочен проект със същото заглавие, на който институцията слага началото през 2019 г., научи ДУМА от Диди Спасова, връзки с обществеността на НХА. Целта на експозицията е да "отвори" фонда на НХА както за студентите и преподавателите, така и за широката публика. Експозицията предстои да бъде представена в Художествената галерия "Теофан Сокеров" в Ловеч (през октомври) и в Галерията на Дружеството на бургаските художници в Бургас (през ноември).
Музейната сбирка на НХА е една от най-старите колекции на българско изкуство. Нейното формиране започва със създаването на учебната институция като Държавно рисувално училище през 1896 г. Уникална по своя характер, тя включва в своите колекции живопис, графика, оригинални произведения на дърворезбата, шевици, съдове, накити, оръжия и др. Съхраняваните в нея учебни етюди по рисуване днес са основно свидетелство за развитието и методологията на художественото образование у нас и продължават да впечатляват с голямата си вещина, майсторство на изпълнението и високите академични резултати.
Изложбата проследява тенденциите в развитието на учебната рисунка и нейното творческо осмисляне в процеса на обучение от първите години на Държавното рисувално училище до 80-те години на миналия век. Включените творби разкриват някои основни аспекти на темата за "Рисуването и Академията: рисуването на голо тяло от натура като една от задължителните учебни задачи в образователната програма в периода от края на XIX и целия ХХ век; преходът от прякото и точно следване на анатомичната форма и копирането на класически модели в рамките на учебната постановка от първите години на Държавното рисувално училище към постепенното преодоляване на академичните канони на класицизма - процес, особено осезаем в периода на 30-те и първата половина на 40-те години на миналия век; прилагането на свободната рисунка при декоративните акварелни проекти от периода между двете световни войни; проблемът за формата на листа, тоналните съотношения, мащаба, детайлите, светлосенъчните и пространствените съотношения в учебния етюд по рисуване през втората половина на ХХ век.
В експозицията са включени над петдесет графични и цветни етюда, като сред представените автори са имената на едни от най-известните български художници - възпитаници на Художествената академия от различни поколения.

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 595

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 565

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 582

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 598

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 595

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 555

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 640

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 604

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 631

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 582

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ