На фокус
Всички обичат... Фейсбук
Над 600 хил. евро са дали партиите за предизборна реклама в социалната мрежа
/ брой: 228
"Защото те обичам... Друго и да няма - ти за мен си всичко!"... Рефренът от песента на Роси Кирилова спокойно може да е лайтмотив на политическата реклама, която се развихри по време на предизборната кампания във Фейсбук. Социалната мрежа се напълни с призиви за гласуване за този или онзи любимец-кандидат за кмет или за общински съветник. Постваха себе си и политиците, и техните привърженици и враговете им, разбира се.
Обяснението в любов към създанието на Марк Зукърбърг обаче има и финансово изражение. Оказва се, че партиите и коалициите са напълнили гушката на социалната мрежа с над 600 000 евро за един месец, сочи анализ на Институт за развитие на публичната среда.
Според данни за потребителите във Фейсбук в България платформата се използва от 4,6 млн. души. И затова не е учудващо, че
партиите все повече залагат
на промотиране в тази социална мрежа по време на предизборни кампании.
Този тип реклама има няколко предимства. На първо място тя предоставя много добра възможност за насочване на послания към конкретни групи от избиратели. По този начин се увеличава ефективността на похарчените средства. Тази реклама е за предпочитане, защото често изисква много по-малък екип от експерти за изпълнение. Ефектът от популяризираното съдържание продължава да съществува и след изтичането на платения период чрез споделянията и коментарите на последователи, достигайки повече симпатизанти. Предимство е, че
при рекламата в социалните мрежи липсва "медиатор"
между кандидатите и евентуалните потребители на съдържанието. Това дава възможност за непосредствена обратна връзка. От друга страна обаче, различни международни изследвания показват, че именно заради липсата на критичен посредник, каквато роля би следвало да имат журналистите, между партиите и широката публика, такъв тип платена комуникация е предпочитана от популистките формации, къментират експертите.
Данните, включени в проучването, обхващат периода от 9 август до 6 ноември 2023 г. Това е времето, в което протече организацията на изборите и същинската предизборна кампания, в т.ч. и за втория тур по места. Функционалностите на Фейсбук не позволяват по-конкретно прецизиране на датите. В този период е имало общо 532 страници в България, инвестирали суми от 100 и повече евро, за реклама на съдържание, свързано с избори, политика или социални теми.
Общата сума на засечените средства възлиза на 605 801 евро.
Най-много за реклама на своите кандидати
в социалната медия са отделили от ПП-ДБ - 271 783 евро. Следват представителите на ГЕРБ-СДС с 105 567 евро и партия СБОР, която е похарчила 65 126 евро. Най-малко пари е похарчила БСП - 8 641 евро.
В случаите, в които реклама е заплащана от името на някоя от партиите от коалицията ПП-ДБ сумите са обединени. Така например рекламата на страницата на Васил Терзиев, който спечели кметското място в София, е реализирана от името на "Да, България", но всички средства са включени към общата сума на коалицията. В нея е добавена и рекламата на "Спаси София" и кандидатите свързани с нея, тъй като тя бе част от местна коалиция заедно с ПП-ДБ в столицата. Идентично експертният екип е обединил сумите на коалицията ГЕРБ-СДС.
От данните става ясно, че политическата реклама в социалните мрежи е все по-използвана в предизборните кампании у нас. Някои партии и кандидати отделят значителни средства за реклама във Фейсбук, почти съизмерими с разходите за отразяване в телевизиите с национален обхват.
Комуникирането на посланията в социалната мрежа
дава по-голям шанс за малките партии
и новите кандидати, които нямат достатъчен ресурс за платени материали в традиционните медии. Фейсбук е и лесен и ефективен канал за предаване на посланията към избирателите.
Установяването на окончателните суми, вложени за политическа реклама в социалната мрежа е все още силно затруднено, въпреки въведените в последните години правила за повишена прозрачност. Сред причините за това е фактът, че редица кандидати финансират от свое име постовете си във Фейсбук без да е възможно да се установи партията/коалицията, която ги е издигнала. Има и случаи на партийни активисти, които не са участвали в местните избори, но спонсорират реклами за кампаниите на кандидати по места.
Информация за окончателните разходи на участниците в местните избори ще получим, когато бъдат публикувани отчетите им от кампанията. В тях обаче също няма отделна графа, в която да бъдат отчитани средствата за реклама в социални медии.
За сравнение партиите и коалициите заделиха общо 2 076 471 лв. без ДДС за реклама в електронните и печатните медии. Отново основен дял в разходите има коалицията ПП-ДБ. Тя се нарежда на първо място с вложени 829 278 лв. На второ място по разходи е партия "Възраждане" Ц 271 758 лв. Следва ГЕРБ с 241 025 лв.
Феноменът на Марк Зукърбърг е мощен инструмент
Изобретението на Марк Зукърбърг - Фейсбук навършва 19 години. Социалната мрежа е планетарен феномен. Всеки трети жител на Земята е нейн потребител. Фейсбук е мощен инструмент за влияние и далеч не е безобидна комуникационна мрежа, както е замислил неговия основател.
Началото е поставено от 19-годишния второкурсник Зукърбърг, който първоначално създава уебсайт за студенти и възпитаници от Харвард. През 2004 г. Фейсбук е просто портал за свързване на студенти. Основната идея на социалната мрежа е да позволи на хората да се свързват чрез мрежата на големи разстояния и да се намират помежду си през годините.
В края на 2004 г. е регистриран първият милиони потребители. През септември 2006 г. не само американски студенти могат да се регистрират в социалната мрежа, но и всички желаещи. През 2007 г. 23-годишният вече Зукърбърг става най-младият милиардер в света. Сега състоянието му е над 100 милиарда долара.
Фейсбук е от първостепенно значение за информацията. С годините значението на социалните мрежи вече не е еднакво, но за много аудитории е много по-високо от всички други комуникационни канали. И обратно, традиционните медии търсят възможности, много от които правят добри инициативни стъпки чрез Фейсбук и Ютуб. Всъщност, чрез изобретението на Марк Зукърбърг с отчитането на информационните потоци по-голямата част от света се контролира, така че Фейсбук има доста добри перспективи за себе си.
ЕК готви нов регламент за политическата реклама
Европейската комисия готви нов регламент за политическата реклама, която да влезе в сила за европейските избори през 2024 година. Той ще включва ясно посочване на поръчителя и стойността на рекламните съобщения. Новите правила са насочени преди всичко към интернет платформите и социалните мрежи.
Според Брюксел е необходимо гражданите да бъдат наясно, когато попадат на платено политическо съдържание както онлайн, така и офлайн. Те следва да виждат кой е платил даденото послание и защо. От ЕК уточняват, че новите мерки ще защитят европейския демократичен процес и ще го предпазят от манипулации.
Политическа реклама са съобщенията от дадена партия или коалиция, за нея или от нейно име, както и т.нар. тематично насочени реклами, които може да повлияят на резултата от избори или референдум, на законодателен или сходен процес или на поведение при гласуване.
Предлага се тези реклами да са на видно място с ясно обозначение, че става въпрос за политическо съобщение, да са изписани името на платеца или спонсора, както и крайната организация, която контролира спонсора, нужно е да има информация за платената сума, източниците на използваните средства и връзката между рекламата и съответните избори или референдуми.
Личните послания, които самите политици публикуват в профилите си, остават извън обхвата на регламента. Но и в тези случаи трябва да се има предвид съдържанието, използваният език, контекстът и целта на съобщението.