Колекция "Европа - континентът музика" разтърси публиката
В три вечери Пловдивската опера отново доказа, че ще превърне 2019-а в незабравима година на българското изпълнителско изкуство
/ брой: 19
Държавната опера в Пловдив прегърна титлата "Пловдив - европейска столица на културата 2019" като лична кауза, като възможност да развихри въображение и покаже потенциал, наистина европейски и световен. Доцент Нина Найденова като ръководител на трупата, в която музикален директор е диригентът Диан Чобанов, артдиректор - неговият колега Лучано ди Мартино, привлече към състава в последните години интересни творци - не само солисти. Ръководител на балетната трупа е Боряна Сечанова, диригент на хора - Драгомир Йосифов. След премиерата за първи път на българска сцена на танго операта "Мария от Буенос Айрес" от Пиацола и за първи път на оперна сцена постановка на режисьорката Веселка Кунчева последва следващ подарък за публиката - в три поредни вечери колекция "Европа - континентът музика" - симфоничен, джаз-симфоничен и етно-симфоничен проект. Сам по себе си амбициозен, но и олицетворяващ културното разнообразие и богатство на Пловдив и България.
За първи път у нас се осъществи симбиоза/вплитане между Девета симфония на Бетовен и изпълняваното за първи път у нас музикално свидетелство "Оцелелият от Варшава" от Шьонберг, най-мощната музикална утопия и най-страшната антиутопия. Между първите три части и следващата четвърта част на Деветата е вклинено произведението на Шьонберг - актьорът Живко Джуранов е сякаш живата съвест, която размахва пръст и ни държи "отговорни за общата безотговорност", по думите на една от зрителките в залата. На екрана се прожектират документални свидетелства за преживяното. Прожектор преминава през лицето на всеки от публиката и това взиране също напомня за отговорността на човека за деянията и бездействието. Много точен и прецизен е Диан Чобанов като диригент на оркестъра. Сред хористите - и диригентът на хора Драгомир Йосифов. Разтърсващо преживяване бе този концерт-представление с участието на хора и оркестъра на Пловдивската опера със солисти Станислава Момекова, Елена Чавдарова-Иса, Георги Султанов и на перфектен английски Ивайло Джуров. "Не зная дали беше "хубав концерт", но във всеки случай беше истински концерт. С добросъвестност и вдъхновение. Браво. И напред!", казва един от главните "виновници", диригентът Драгомир Йосифов. На него принадлежи хрумването да реализират идеята на големия немски диригент Михаел Гилен за комбинация на Бетовен-Шьонберг-Бетовен.
В петъчната вечер на сцената на Дома на културата "Борис Христов" цареше Мирослава Кацарова, която си партнираше с джаз квинтет и с оркестъра на Пловдивската опера с диригент Константин Добройков. В "Имеджин" чухме изпълнения на известната джазпевица на пет езика - български, английски, испански, френски и португалски, песни на Едит Пиаф, Жак Брел, Стинг, Каетано Велосо, Джон Ленън, Жоао Жилберто, Били Холидей... в оркестрация на Мирослав Турийски. В събота "Мистерията на българските гласове" с диригентка Дора Христова представи проекта "Бучимиш" с оркестъра на Пловдивската опера под диригентството на Любомир Денев-младши и с участието на сопраните Вера Гиргинова и Мариана Панова и бийтбоксъра Скилър, както и прекрасни гъдуларка, кавалджия и китарист. Композициите от последния албум на "Мистерията на българските гласове" са само основата за разработената от Петър Дундаков концепция за този спектакъл с включени оркестър, нови оркестрации и преработки за участието на оперен глас. У всички участници в концерта-спектакъл пролича вдъхновение от уникалността на случващата се музикална колаборация.
Смесването с оперната сцена потвърждава възможностите за създаване на музика, която през магията на гласа да носи органика, независимо от смесването на различни музикални традиции, убеден е композиторът, който е в основата на създаването на първия от повече от двайсет години студиен албум на прочутата женска формация. Ако музиката обединява гласовете, те могат да съществуват в много различни нови комбинации и може би това е и ще бъде една от основните посоки на търсене в музиката на XXI век, смята Дундаков. В Пловдив, по време на Европейския месец на културата 2000 преди 19 години, бе изпълнен пак с оркестъра на Пловдивската филхармония под диригентството на Георги Димитров "ТехноВагнер" по идея на Дундаков и неговия партньор Николай Маджаров-Файчето от бившите "Тибетски сърца".
Трите вечери в Дома на културата "Борис Христов" в Пловдив - продукт на смело мислене и вземане на храбри решения, доказват, че Пловдивската опера изпълнява сърцато поставените си цели да превърне 2019 г. в незабравима година на българското изпълнителско изкуство. Ето как слоганът "Заедно" доби плътна артистична защита. Аплодисменти за екипа на Пловдивската опера - ръководство, хор, оркестър и диригенти, и за избраните от тях партньори.
Публиката в Пловдив се надява, че концертната триада ще бъде повторена поне още веднъж до края на събитието "Пловдив - европейска столица на културата 2019".