Акценти
Иван Карагьозов: БСП не разчита на популизъм, а на реални действия
/ брой: 186
Интервю на Деси ВЕЛЕВА
ИВАН КАРАГЬОЗОВ е завършил "Българска филология". Бил е учител в Крумовград. Дълги години е работил в издателства на учебници. Кандидат е за народен представител от "БСП за България" под номер 111 в 23 МИР в София.
Българското училище трябва да утвърждава не само ценностите на глобалното общество, но преди всичко да възпитава в патриотизъм, казва кандидатът за народен представител от листата на "БСП за България" в 23 МИР в София
- Г-н Карагьозов, защо българите трябва да излязат да гласуват и защо точно за БСП?
- БСП събра негативите на другите партии, въпреки че беше единствената партия, която се бори да изпълни социалните си инициативи. За мен е странно, че има хора, които не оценяват големите усилия, положени от представителите на левицата в правителството. Направиха се толкова много полезни неща, които засегнаха положително пенсионерите, младите семейства, родителите на малки деца, социално слабите. БСП не разчита на популизъм, а на реални действия.
- Експерт сте в областта на образованието и имате дългогодишен опит в издаването на учебници и учебни помагала. Каква трябва да бъде държавната политика в тази сфера?
- БСП настоява да има безплатни учебници за всички ученици до 12 клас. Това е много важна стъпка, която ще помогне финансово на семействата. Това личи и от факта, че в момента по-голяма част от гимназистите си купуват учебници втора употреба, тъй като не могат да си позволят нови.
Вторият момент, който се обсъжда от много време, е дали да се одобряват множество учебници по предмет за всеки клас или да има само един. Въпросът има две страни. И сега учениците учат на практика по един учебник. Да, издават се примерно по десет учебника по даден предмет на пазара, но се избира само един и държавата плаща само за него.
От друга страна, ако се избере вариант да има само един учебник и в изготвянето му се обединят много големи автори, то той ще бъде качествен, успешен и незаменим. Това ще засегне бъдещето на издателствата, така че този въпрос трябва да се разгледа от всички страни.
Друг проблем е обективността в съдържанието на учебниците, което често не отразява действителността. Има изопачаване на фактите. Ролята на държавата трябва да се регламентира и да е водеща. Българското училище трябва да утвърждава не само ценностите на глобалното общество, но преди всичко да възпитава в патриотизъм.
- Образованието непрекъснато се реформира, а резултатът винаги е неудовлетворителен. Какво трябва да се промени в сферата?
- Важна стъпка е да се преструктурира самото Министерство на образованието и да отпаднат неефективни структури. В него на възлови места има кадри, които работят от десетилетия, не са достатъчно резултатни в работата си и трябва да се оттеглят.
Рядко се сещаме и за ролята на Регионалните управления по образование. Те са контролиращ орган, който трябва да оказва и методическа помощ на учителите и директорите. Това обаче не става. Според мен липсват добри експерти, заплатите им не са високи и често се занимават с несвойствени дейности. Регионалните управления трябва предимно да помагат на новопостъпилите учители, а не да са плашило за преподавателите.
Квалификацията на учителите също е важен елемент, който се пренебрегва. Позволява се на частни фирми да провеждат проформа обучение, а от това страдат учителите и качеството на преподаване. Затова съм категоричен, че МОН трябва сключи договори за квалификация на учителите с университетите и те да поемат тази важна дейност.
- Какво е мнението Ви за паралелното образование, което се осъществява чрез масовите частни уроци?
- Принципно съм срещу тази практика, но реалността я налага. Оказва се, че децата имат нужда от тях. Навремето нямаше масови частни уроци. Когато учителят не бърза да преподава огромно количество материал, когато има време за упражнения, тогава и децата няма да имат нужда от допълнително обучение.
- Като кандидат на БСП от София кои проблеми на града ще изведете като основни?
- - Първият проблем е свързан с чистотата. Там няма какво да се доказва - всеки вижда каква е ситуацията. Липсва контрол по всички общински дейности - от сметопочистването, през ремонтите на улици и тротоари, транспорта, паркирането до поддържането на инфраструктурата. Често хората са принудени да подсещат общинските институции да си свършат работата, като пишат писма, сигнали, подават жалби.
Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК --> ТУК <--
Споделяйте нашите публикации.