На фокус
Фандъкова, не пипай!
Ремонт след ремонт срива надеждите на столичани за подобряване на градската инфраструктура
/ брой: 198
Деси ВЕЛЕВА
Много мъка се процежда от почти всеки пътен ремонт в София. Рее се едно такова чувство за безизходица, за безнадеждност. Все се питаме дали е възможно поне една от мащабните реконструкции на булеварди, площади, трамвайни линии да стане спокойно, по правилата, без истерии, без обвинения, без бягане от отговорност. Да се намери читава фирма, която да не работи на баснословни цени, да има качествени служители и да завърши ремонта в срок. За разнообразие.
Не му се получава тази работа на столичното кметство. Някак не му идва отвътре да не забърка някоя каша и да не предизвика яростни реакции сред иначе миролюбивите софиянци.
По лош път тръгна и приключението, наречено пренареждане на жълтите павета. Уж проста работа - обикновени правоъгълни плочки (не примерно триъгълни или някакви додекаедри или октагони), които стоят по местата си от десетилетия и е нужно само да се подредят отново. Обаче се оказа, че и за това несложно действие няма капацитет.
Уж София изобилства от частни и държавни университети и който не е поискал не е станал висшист, но едни обикновени павьори не могат да се намерят. А, както добре знаем, бакалаври, магистри и докторанти павета не редят. Обаче пък същите се явяват на търгове, печелят ги, ръководят фирмите, които наемат черноработниците. А те са крайните изпълнители на всички ремонтни дейности. Магистри би трябвало да се навъртат и по коридорите на "Московска" 33, за да отговарят за подбора, изпълнението на изискванията и последващия контрол на свършеното по улиците и площадите. Кадровото осигуряване и тук е дефицитно, видно от плачевните резултати.
Затова е и
общественото недоволство
и подготвяния за днес протест, и поредното искане на оставката на Йорданка Фандъкова. Година преди местните избори тя не подхожда далновидно, след като позволи поредната позорна излагация с емблемата на столичния център, и то непосредствено до една от най-важните държавни институции - Народното събрание.
Възможно ли е кметицата да е била толкова наивна, че да вярва, че бърникането по жълтия паваж може да премине сполучливо и безконфликтно? Или че провалът ще остане евентуално незабелязан? Очевидно Фандъкова забрави за едни други павета преди има-няма пет години, които пак доведоха до обвинения, скандали и пренареждане.
През 2017 г. започна също един мащабен ремонт на бул. "Княз Ал. Дондуков", който се подновяваше месеци наред заради лошо изпълнение, с автор добре познатите "Трейс". Тогава на преден план пак излязоха едни павета, само че гранитни. Те се преместваха, вадиха, пренареждаха, само и само да "саботират" работата на Столичната община. Тогава кметството направи опит да ги замени изцяло с асфалт, но успя донякъде, а останалите каменни блокчета му докараха куп неприятности.
Бул. "Дондуков" остана в най-новата история като
символ на опустошение и безхаберие
и откри нови измерения на утвърждаващата се процедура "ремонт на ремонта". Булевардът, прекръстен на "Фандъков" на една табела от анонимен шегобиец, проправи и зловредната практика за бавещи се и некачествени ремонти, която преля и към реконструкцията на ул. "Граф Игнатиев".
За нея каквото и да се каже или напише, все ще е малко и недоизказано. Сагата се проточи години, като започна от 2018 г. със спечелената обществена поръчка от "Джи пи груп" за 25 млн. лева и едва ли някога ще приключи, защото ремонтчетата се точат едно след друго. Мина се през лошо положени настилки, съмнения за нередности около трамвайните линии, докарали до съд зам.-кмета Евгени Крусев, за да се стигне до прословутите каменни перки, в които доста народ се изпотроши.
Тогава кметицата също налага солени глоби от близо 300 000 лева, но какво от това? Факт е, че реконструкцията на "Графа" се оказа разгром. И заради фалиралия бизнес по протежението му, и заради пострадалия имидж на институции и фирмата изпълнител, и заради целия облик на емблематичното място днес, което по нищо не прилича на компютърно симулираните образи.
Какви ли шокиращи новини ще чуем след финала на реконструкцията на трамвайното трасе на Петицата? По него вече имаше ремонт на ремонта, станал известен след питане на общински съветник от БСП до кмета. Оказа се, че на почти готов участък от трасето по бул. "Цар Борис III" е правена поправка заради положен неподходящ материал. Нужният и закъснял ремонт на линията е с доста дълъг срок на изпълнение и се прави в отделни участъци на два основни етапа, като цената му е над 40 млн. лева. На всичкото отгоре преди няколко месеца се разбра, че Столичната община е санкционирана с 12 милиона лева заради
опорочен търг
за реконструкцията на трасето от Съдебната палата до кв. "Княжево". Решението е на управителния орган на европейската програма "Региони в растеж" и е за санкция в размер на 25% от сумата на проекта.
На фона на цялата тази минала и настояща съсипия, какво ли да очакваме за предстоящите в бъдеще мащабни ремонти и строежи на пътища, които общината планира през следващата, предизборна година? Става дума за три исторически пътни артерии, за които се говори от години, но нищо не се прави. За преместване на несполучливото трасе на трамвая по бул. "Ген. Скобелев" и бул. "Хр. Ботев" до бул. "Витоша, за изграждането на бул. "Копенхаген" от метростанция "Младост 3" до бул. "Цариградско шосе" и за реконструкция на трамвайния релсов път по бул. "Княгиня Мария-Луиза" общината обяви обществена поръчка за 61 млн. лева. Кандидатите за изпълнението на трите проекта ще станат известни до дни. Какви ли изненади се крият този път?
Най-вероятно скоро столичани ще издигнат пред сградата на Столичната община лозунга "Не пипай!". Все повече хора призовават Фандъкова да не се захваща с нови ремонти, защото щетите са непредвидими, а често и бедствени. Май е по-добре да гледаме изпочупени плочки, разбити улици и тротоари, неугледни площади - все познатото зло, отколкото да очакваме с ужас непознатото.
Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК --> ТУК <--
Споделяйте нашите публикации.