На тъмно подменили програмите за 10 клас
Темите и понятията, които са заложени за изучаване в 10 клас и това, което е влязло в учебниците се различават. Подмяната е станала на тъмно, без да бъдат взети под внимание мненията на експертите и обществото. За това предупредиха на брифинг в НС депутатите от левицата.
Искаме обективно изучаване на всички исторически периоди в развитието на страната ни, заяви Ирена Анастасова. Тя бе категорична, че образователното министерство е подменило тайно програмите в училище. Начинът, по който са зададени темите в учебната програма за 10 клас, допуска неравнопоставеност, едностранчивост и изкривяване. 11 века от историята на България се учат в рамките на 7 теми, обясни притесненията си депутатът от ПГ на "БСП за България".
Анастасова заяви, че депутатите от левицата ще поискат официално всички предложения, които са направени по време на общественото обсъждане на учебната програма за история за 10 клас, която е била качена на сайта на Министерството на образованието в края на месец септември.
Направихме сравнение между темите в програмата, която е била предложена за обществено обсъждане и темите в утвърдената – разликите са очевадни, дори за човек непрофесионалист, допълни народният представител. Анастасова подчерта, че на сайта на министерството, материалите от предложенията не са публикувани. Би трябвало да бъдат публикувани предложенията - кой ги е направил, приети ли са или не, и с какви мотиви, обясни народният представител. По нейните думи при преглед на учебната програма по история, когато учебната програма е била предложена за обществено обсъждане, в периода от Освобождението на България до Втората световна война, новите понятия, които е трябвало да усвоят децата в предложената програма са четири – регентство, легитимност, автономия, протекционизъм. В утвърдената програма тези понятия вече са десет, като се добавят – Комунистически интернационал, терор, атентат, Вътрешна македоно-одринска организация и други, каза още тя. Анастасова посочи, че за следващия период от Втората световна война до 89-та година, в предложената програма, понятията, които трябва да усвоят учениците са три – демагогия, съветизация и идеологизация. По нейните думи в утвърдената програма понятията са дванайсет- сред които диктатура на пролетариата, комунизъм, трудововъзпитателни лагери, експроприация, насилствено коопериране, изселване и други. Прави впечатление, че в периода до Първата световна война, в предложената учебна програма не съществуват понятия като Закон за защита на нацията, антиеврейско законодателство, Трета национална катастрофа. Това е твърде целенасочено. Ако съставителите на програмата са решили да използват средновековни методи и познанието да бъде налагано с догми, а не с анализ, търсене и размисъл- те с тази учебна програма го постигат, коментира депутатът от левицата.