14 Ноември 2024четвъртък07:24 ч.

Една епоха в историята на операта

20 години без големия български диригент маестро Асен Найденов

/ брой: 265

автор:Огнян Стамболиев

visibility 2635

Маестро Асен Найденов беше епоха в българската опера. Представете си - 71 години на диригентския пулт, над 100 опери и балети, 1318 спектакли и неизброими концерти. Наистина уникална кариера! Като имаме предвид, че българската опера неотдавна отбеляза своята стогодишнина, можем да кажем, че маестро Найденов имаше щастлива съдба.
"Музиката ме срещна и запозна с големи личности, заяви той в интервю по повод своята 95-годишнина. Джакомо Пучини, Феодор Шаляпин, Борис Христов, Сергей Прокофиев, Херберт фон Караян, Борис Покровски, Мирела Френи, Пласидо Доминго и други. Моята максима е: "Учи се от всички!

Учи се от доброто и лошото

Избягвай излишното тровене на нервите от клюки и интриги!".
Маестрото е роден е 12 септември 1899 година под знака на Девата в черноморската ни столица, в културно семейство, в което музиката е на особена почит. От дете свири на цигулка и пиано. Когато през 1905 година неговият вуйчо донася от Санкт Петербург във Варна огромен роял, шестгодишният Асен направо се пристрастява към него! През 1912-1914 година, като ученик в гимназията, вече  свири като виолист в градския симфоничен оркестър. През 1920 година учи композиция във Виена при Йозеф Маркс и пиано при Пол дьо Кон. През 1921 е в Лайпциг. Вече студент по композиция и пиано. Издържа се, като свири в различни оркестри. Тогава решава да стане диригент и започва уроци при прочутия Ханс Хохкофлер от Лайпцигската опера. Завърнал се в България - вече солидно образован, постъпва като стажант-диригент в Софийската опера. Тук искам да отворя една скоба: по това време практиката у нас, както и в музикалните театри в Европа, е съвсем различна от днешната. Днес младите диригенти - с или без добро образование, а някои и със съмнителни дипломи! - веднага застават на диригентския пулт и това невинаги води до добри резултати. Особено сега, в днешна България, където

критериите се снижиха

чувства се липса на добри диригенти, а и лошите финансови условия и делегираните бюджети си казват думата. По времето на Асен Найденов и на неговите колеги от епохата (Тодор Хаджиев, Асен Димитров, Атанас Маргаритов и много други), младите диригенти са първо корепетитори, хормайстори, диригенти-репетитори, стажанти, но не и постановчици. Затова, макар и с немска школа и талант и диплома, Асен Найденов чака цели 8 години (!), докато получи самостоятелна постановка, сравнително камерната опера на Доницети "Паскуале", а след нея и "Вертер" на Масне. През тези години той е само асистент, трупа опит, поема вече поставени от други, по-старши от него диригенти, постановки.
Постепенно за Асен Найденов Софийската опера се превръща не във втори дом, а в храм, в който всекидневно извършвал своя музикален ритуал. Връзката му със Софийската опера е толкова силна, кармична, че неговото име и името на института бяха просто неделими десетилетия наред.
"Асен Найденов

дишаше с певците

и с невиждана сръчност и гъвкавост им носи спокойствие, възможност за пълна творческа изява, без това да нарушава неговата концепция. Диригентското самообладание и сръчност, рефлексите и гъвкавостта му са пословични" - споделя режисьорът Михаил Хаджимишев, друг голям многозаслужил градител на националната ни музикална сцена.
  Безспорни са заслугите на Асен Найденов и за българското оперно творчество. С неговата помощ на сцената в столицата ни се раждат редица български опери и балети като: "Нестинарка", "Цар Калоян", "Момчил", Янините девет братя", "Луд Гидия", "Змей и Яна", "Женско царство". По-късно те стават класика. Той е и първият наш интерпретатор на Вагнер, на "Фиделио" от Бетовен, на опери от Верди, Пучини, Сен Санс, Голдмарк, Римски-Корсаков, Прокофиев, Кабалевски...
Интересно е, че през 1961 година маестро Найденов беше...пенсиониран от Операта. Това, за съжаление, не предизвика поне един обществен дебат, а и в онези времена беше почти невъзможно. Но последвалата покана за постоянна работа в Ленинград, Санкт Петербург, където на сцената на Малий театър за опера и балет поставя "Отело", "Риголето", "Турандот", "Летящият холандец" и в продължение на три сезона е главен диригент, даде нов тласък на кариерата му. Мисля, че ако Асен Найденов беше музикант от голяма, западноевропейска страна

сигурно щеше да бъде световно име

защото диригентските му качества бяха от най-висок разред. Ето и една много точна оценка за тях от композитора и диригента акад. Васил Казанджиев: "На първо място, това е изключителната хармоничност на интерпретатора творец. Под ръководството на Асен Найденов спектакълът "диша", живее и пулсира в най-малките детайли, при впечатляваща монолитност на общия замисъл. На диригента Асен Найденов е присъща строго разчетена и неизменно постигната цялостност на изпълнението, подчинено на неумолима логика, пределно ясна концепция и усет за стройно архитектонично изграждане на формата. Съществува само стремежът към вярност и честност към изпълнявания автор, завладяващата простота, искреност на израза и изтънчена нюансировка".
След успеха в Санкт Петербург идва покана от Болшой театър в Москва. Асен Найденов дирижира първо "Дама Пика" от Чайковски, поставена музикално от прочутия Евгений Светланов. Присъстващата на спектакъла примадона на Софийската опера Юлия Винер съобщава, че успехът на нашия маестро е бил толкова голям,  интерпретацията му била дотолкова високо оценена, че след неговия гастрол титулярът Светланов отказал повече да дирижира тази партитура.

През тези "съветски или руски години"

маестро Найденов беше "носен на ръце" в Москва. Новата зала на Конгреса на съветите беше открита от него с премиера на "Дон Карлос". Тази опера, която той поставя за първи път у нас в София през далечната 1936 година заедно с големия режисьор проф. Драган Кърджиев, ще бъде едно от любимите му заглавия. Ще я постави още няколко пъти, ще я дирижира повече от 30 години с наши и чужди певци, в София, във Варна, Русе, и други музикални състави в страната, а и на чужди сцени. Гастролите на Асен Найденов в чужбина бяха относително малко. Той работеше за своята любима сцена, софийската, за България, за българската публика и певци. Под негово крило израснаха и се утвърдиха няколко поколения български артисти. Невъзможно е да се изброят всичките - те са не десетки, а стотици.
Народният артист и лауреат на Димитровска награда Асен Найденов беше работохолик и истински перфекционист. Достатъчно е да чуем сега някой от неговите записи, не само студийните, но и документалните, съхранени в Златния фонд на националното радио, за да се уверим във високата му класа.  И в огромните заслуги на този голям и всеотдаен музикант и градител. От онези, които вече се срещат все по-рядко.
    


В един от своите спомени 85-годишният Асен Яков Найденов споделя: "Диригентските ми години вече станаха 60! Годините летят и със себе си ми носят тежко изпитание. Всяка следваща като че ли казва - не виждаш ли, не разбираш ли, че ние ти носим самата поука и мъдрост да осъзнаеш колко неизмеримо трудно е изкуството, на което си се посветил, отдал целия си живот, силите и енергията си? Днес, когато толкова необходимото просветление у теб най-после настъпи, ти разбра, че то е като огромна, необозрима планина, дебрите на която са дълбоки и безкрайни, но че в тях могат да проникнат само избраници!"


                                                     

Левите се опасяват от катастрофа с Бюджет 2025

автор:Дума

visibility 861

/ брой: 217

КЗК се захвана с електронните ваучери за храна

автор:Дума

visibility 707

/ брой: 217

ТЕЦ "Марица изток 2" пусна 6 енергоблока

автор:Дума

visibility 647

/ брой: 217

Бизнесът очаква срив на поръчките и ръст на инфлацията

автор:Дума

visibility 738

/ брой: 217

1000 дни от началото на войната в Украйна

автор:Дума

visibility 962

/ брой: 217

Включиха РСМ в карта на Велика Сърбия

автор:Дума

visibility 772

/ брой: 217

Грузия отива на нови избори?

автор:Дума

visibility 704

/ брой: 217

И Нидерландия с контрол по сухопътните си граници

автор:Дума

visibility 855

/ брой: 217

Пълен софийски провал

автор:Александър Симов

visibility 836

/ брой: 217

"Сребърни чучулиги" и "Альоша" отново звучаха в София

автор:Боян Бойчев

visibility 801

/ брой: 217

Събитие в енергетиката

visibility 896

/ брой: 217

Краят на глобализма

автор:Таня Глухчева

visibility 785

/ брой: 217

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ