14 Ноември 2024четвъртък09:29 ч.

Един принц на сцената

91 години от рождението на Любомир Бодуров

/ брой: 180

автор:Огнян Стамболиев

visibility 2444

Третото поколение български тенори, това което се появи след войната, бих нарекъл "златно". Защото Никола Николов, Димитър Узунов, Николай Здравков, Тодор Костов, Миньо Минев бяха различни, но си приличаха в едно - притежаваха наистина златни гласове способни да изразят всички трепети на човешката душа. И за щастие твориха за България, макар да се радваха и на международно признание. Бяха певци от световна класа, но останаха у нас, въпреки примамливите предложения, които получаваха за работа в чужбина. Сред тях беше и прекрасният тенор красавец Любомир Бодуров, който отдаде цели 36 години от живота си на Софийската народна опера.
Роден е на 14 октомври 1925 г. в Бургас, град люпило на артисти, певци, музиканти и поети. Има щастливо детство, пее от малък като ученик в самодейността. На 24 години заминава за столицата твърдо решен да стане професионален певец. Постъпва в хор "Гусла". През 1950 г. се явява на конкурс в наскоро открития Държавен музикален театър с директор Стефан Македонски. Приемат го веднага заради красивия глас и чудесната сценична фигура, рядкост при тенорите! На 13 април вече прави големия си дебют с Адам в "Птицепродавецът" на Карл Целер. В оперетата работи от 1950 до 1957. Веднага се утвърждава в амплоато на първи тенор - герой/любовник. Като негова постоянна партньорка е незабравимата Надя Шаркова. Започва да работи вокално с прочутата  примадона и педагожка, мецосопраното Констанца Кирова от Софийската опера и Консерваторията. Получава солидна школовка, която му позволява с лекота да преодолее проблемите на трудните оперетни партии: Баринкай в "Цигански барон", Парис в "Хубавата Елена", Айзенщайн в "Прилепът", Шобер в "Къщата на трите девойки". Играе и в немалко български и руски оперети, сред които и в "Младостта на маестрото" от Виктор Райчев, посветена на бащата на българската опера Маестро Георги Атанасов. През сезона 1955-1956 г.  Министерството на културата го праща на специализация в Болшой театър, която се оказва твърде полезна за израстването му като певец и артист. На 1 април 1956 г. дебютира успешно като оперен артист с ролята на Дон Хозе в "Кармен" на Бизе. На следващата година вече е поканен за щатен солист на Софийската народна  опера. На националната ни сцена излиза за първи път с ролите на Дон Хозе и Герман от "Дама Пика", които ще се окажат жалони в голямата му кариера на първи тенор. Заедно с първите роли и премиери идват и първите покани за гастроли в различни театри в страната и в чужбина. Идват и първите лауреатски звания от различни певчески конкурси.
Много са ролите на народния артист Любомир Бодуров за тези 36 сезона. Български, руски, италиански, немски автори - главно от класиката, но и нови заглавия на наши композитори като "Майстори" на Хаджиев, "Ивайло" на Големинов, опери от Александър Райчев, Любомир Пипков, Александър Йосифов и др. Той изпълни много роли в  централния теноров репертоар от творчество на Верди, Пучини, Маскани, Доницети, Бизе, Гуно, Чайковски, Прокофиев. Бодуров, заедно със своите най-чести партьори на сцената: Юлия Винер, Надя Афеян, Асен Селимски, Георги Генов, беше от стълбовете на Софийската опера цели три десетилетия. Но като Дон Карлос и Лоенгрин беше просто недостижим - един истински принц на сцената! А като изпълнител - несменяем. 
 

Левите се опасяват от катастрофа с Бюджет 2025

автор:Дума

visibility 861

/ брой: 217

КЗК се захвана с електронните ваучери за храна

автор:Дума

visibility 707

/ брой: 217

ТЕЦ "Марица изток 2" пусна 6 енергоблока

автор:Дума

visibility 647

/ брой: 217

Бизнесът очаква срив на поръчките и ръст на инфлацията

автор:Дума

visibility 738

/ брой: 217

1000 дни от началото на войната в Украйна

автор:Дума

visibility 962

/ брой: 217

Включиха РСМ в карта на Велика Сърбия

автор:Дума

visibility 772

/ брой: 217

Грузия отива на нови избори?

автор:Дума

visibility 704

/ брой: 217

И Нидерландия с контрол по сухопътните си граници

автор:Дума

visibility 855

/ брой: 217

Пълен софийски провал

автор:Александър Симов

visibility 836

/ брой: 217

"Сребърни чучулиги" и "Альоша" отново звучаха в София

автор:Боян Бойчев

visibility 801

/ брой: 217

Събитие в енергетиката

visibility 896

/ брой: 217

Краят на глобализма

автор:Таня Глухчева

visibility 785

/ брой: 217

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ