КЗК отмени като незаконен търга за новите влакове на БДЖ
Пренаписват условията в обществената поръчка
/ брой: 221
Комисията за защита на конкуренцията отмени като незаконосъобразна обществената поръчка за доставка на 42 мотрисни влака за БДЖ "Пътнически превози". Решението е по жалбата на германския жп гигант "Сименс Мобилити", която е една от трите водещи световни компании, които обжалваха процедурата. Другите са китайската CRRC и чешката "Шкода". Търгът с рекорден бюджет от 675 милиона лева бе обявен на 14 август от управителя на БДЖ "Пътнически превози" ЕООД Пламен Пешаров при абсурдни условия. В условията на обществената поръчка бяха записани изисквания за закупуване на морално остарели и бавни влакове и изобщо нямаше включени жп състави за дълги разстояния като дестинациите София-Варна и София-Бургас, твърди OFNews.
Решението на КЗК подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните. Очакванията са условията на търга да бъдат пренаписани и да бъдат премахнати дискриминационните клаузи в документацията. Решението идва в момент, когато в БДЖ тече вътрешен одит, назначен от новия министър на транспорта Росен Желязков и след като той поиска оставките на цялото ръководство на компанията начело с изпълнителния директор Владимир Владимиров и шефа на борда Велик Занчев. Още през октомври търгът бе временно спрян в деня, в който изтичаше крайният срок за подаването на оферти.
След двегодишно размотаване търгът за новите мотрисни влакове най-сетне бе обявен през август. Прогнозната цена за доставка и поддръжка на машините според обявлението на железниците е 675 млн. лв. без ДДС. В стойността е включена и пълната поддръжка на влаковете за период от 15 години, включително капитални ремонти, но не повече от 2 800 000 километра пробег на влак. Съмненията около процедурата стартираха още преди обявяването на поръчката. В началото на юли жп експерти предупредиха, че тя е скроена по мярката на определен кандидат и сигнализираха за това премиера Бойко Борисов.
По-конкретно Българската търговско промишлена палата (БТПП) и Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт предупредиха, че в последния момент тръжните условия за купуването на нови влакове са променени, така че да спечели определен кандидат. Част от основните параметри в поръчката са занижени спрямо препоръките на консултантите и европейските изисквания - скоростта на влаковете е намалена от 200 км/ч на 160 км/ч, броят на пътниците - от 350 на 230 места, а срокът за гаранционната поддръжка е наполовина по-кратък - 15 години, се посочва в сигнала.