18 Февруари 2025вторник01:24 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Снимки Софийска опера

"Крадецът на праскови" с премиера в Софийската опера

/ брой: 58

автор:Дума

visibility 10334

Световната премиера на операта "Крадецът на праскови" от Благовеста Константинова ще се състои на 27 март от 19 ч. в камерната зала на Софийската опера и балет. Либретото е на Цонка Великова по едноименната повест на Емилиян Станев. Постановъчен екип - диригент Стефан Недялков, режисьор Теодор Георгиев, художник Любослав Боянов, музикална постановка Благовеста Константинова, хореография Людмила Илиева, диригентка на хора Виолета Димитрова, корепетитори Петър Белнеев, Светлана Ананиевска, с участието на камерен оркестър и хор на Софийската опера. Действащи лица и изпълнители: Силвия Тенева - Лиза, Хрисимир Дамянов - Иво Обретенович, Александър Георгиев - Полковникът, Джорджа Марки, Лукас де Конинг - Сенки.

Споделено от проф. Благовеста Константинова

Написах операта "Крадецът на праскови" през зимата и лятото на 2009 г. А оркестровата партитура завърших през 2011 г. Повестта на Емилиян Станев "Крадецът на праскови" ме привличаше отдавна. Предложих на моята колежка и приятелка проф. д.н. Цонка Великова да ми напише либрето. Нямах търпение да започна да композирам, дори започнах да пиша без да имам цялостното либрето.
Операта се състои от 2 действия, 7 сцени, Въведение, 2 интермеци и Ноктюрно. Наблегнах на личните преживявания на героите, на техните чувства, мисли, на личната им драма. Особено развит е образът на Лиза. В операта ми има няколко лайтмотива, които оформят и движат музикалната драматургия. Още във въведението се появяват водещите теми на "войната", "съдбата" и "любовта". Те преминават през цялото произведение. Мотивът на Полковника също се появява няколко пъти в операта в зависимост от драматургичното действие.
Музикалната драматургия е изградена от сцени, които са контрастни или преливат една в друга с използване на лайтмотивното музикално-тематично развитие.
Стремяла съм се към естественост, мелодичност, певчески убедителни и вокално удобни за певците партии. Изключителна роля е отредена на оркестъра, който обогатява цялостната партитура музикално-тематично, с интересни колоритно-темброви елементи.
За мен беше щастие композирането на тази толкова близка до сърцето ми творба. Надявам се моите съкровени чувства и емоции, звучащи в музиката ми, да достигнат и до сърцата на публиката!

Теодор Георгиев - режисьор, за "Крадецът на праскови"

Идеята за поставянето на операта дойде от моя професор, акад. Пламен Карталов, при когото завърших бакалавърска степен по режисура. Първоначално спектакълът се появи като дипломна работа. Сега дойде време да заживее на камерната сцена на Софийската опера и балет.
Търсенето ми за решение на сценичното действие тръгна от повестта на Емилиян Станев. Това беше изключително емоционално пътешествие, което ме потопи в дълбоката драма на главната героиня Лиза. Гледах и великия филм на Въло Радев с невероятните актьори Невена Коканова, Раде Маркович, Михаил Михайлов и Васил Вачев.
След това вече се понесох в изследване на музиката на композиторката Благовеста Константинова, музика в стила на Романтизма, която отвежда на друго ниво съзнанието. Тя прокарва основни три лайтмотива, които звучат постоянно в операта: мотив на любовта в първи цигулки; мотив на съдбата във флейти, обой, кларинет, фагот; мотив на войната - корни, тимпани.
Чувствайки ужаса, през който минава най-вече Лиза, реших да включа в спектакъла театъра на сенките. Сенките са нейните най-големи страхове и желания. Сънят е единственото място където подсъзнанието работи. Идеята дойде от мотивацията да илюстрирам съня на Лиза от увертюрата.
Водеха ме идеите на веризма, а мястото и времето са спазени спрямо генезиса на либретото в картините. Единствената сюрреалистична намеса е в театъра на сенките.

Ограничават прекупвачите на търговските вериги

автор:Дума

visibility 1437

/ брой: 31

До 80% стига надценката на кофичка кисело мляко

автор:Дума

visibility 1437

/ брой: 31

КЗК извади глоба за "Лукойл", за да се оправдае за храните

автор:Дума

visibility 1394

/ брой: 31

Наемите догонват ръста на цените на жилищата

автор:Дума

visibility 1396

/ брой: 31

Сърбия е обект на "цветна революция"

автор:Дума

visibility 1457

/ брой: 31

Нападател уби момче с нож в Австрия

автор:Дума

visibility 1358

/ брой: 31

Германия стимулира гласуването с бира

автор:Дума

visibility 1361

/ брой: 31

Накратко

автор:Дума

visibility 1407

/ брой: 31

51 - ВИ КОНГРЕС на БСП

автор:Дума

visibility 1839

/ брой: 31

Опит пореден

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1419

/ брой: 31

Шамар за ЕС

автор:Таня Глухчева

visibility 1449

/ брой: 31

Да си върнем увереността, че можем да управляваме успешно

автор:Дума

visibility 1424

/ брой: 31

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ