18 Октомври 2024петък16:33 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Голямото събиране на тетрадки

Дейци на МОМН предприеха "обиск" на ученически книжки и "арест" на неграмотни писания

/ брой: 17

автор:Велиана Христова

visibility 1947

Инспекторатът по образованието в Смолян измислил нестандартен начин да провери какво правят в час ученици и учители по време на срока - тетрадките на децата от няколко училища били събрани в кашони в последния учебен ден преди коледната ваканция и подкарани към областната просветна централа. Там експерти по отделните предмети щели да проверят дали тетрадките са водени грамотно. Не знам как ви изглежда това, не знам как се чувстват децата и учителите след тази "акция", на мен лично ми звучи грозно. Показателни са заглавията, с които някои медии съобщиха за случката: "Обиск на тетрадките", "Арестуваха тетрадките на учениците в Смолянско".
Забелязвате ли как неусетно в лексиката дори на най-крехките обществени сфери са се намъкнали термините на полицейщината? И се чувстват там удобно. Обиск... арестуваха... Звучи ужасно, когато става дума за училището. Ужасно звучат, разбира се, и констатациите, че в част от тетрадките липсват домашни работи, в други нищо не е писано, трети са по "всичкология", четвърти преливат от неграмотност. Всичко това е резултат от състоянието на българското училище, което никак не е розово и всички го знаем. Сигурно има резон и в това работата на учители и ученици да бъде проверявана и направлявана от инспектората. Думата ми обаче е за начина, по който кашоните с ученически писания са "иззети" от училищата едва ли не като "веществено доказателство" за престъпление. Някои го наричат услужливо "иновативен, интерактивен метод"!
Не виждам нищо интерактивно в това да измъкнеш, да откъснеш силово един елемент от училищната дейност, да го напъхаш в кашони и без връзка с останалите елементи на образователната система и практика да понесеш нагоре-надолу "славата" на учителите, някои от които били тъй немърливи, че одобрявали грешно решени задачи. Такава проверка не създава усещане за загриженост за децата, още по-малко за учителите, изглежда като заплаха (при това тежка, понеже идва от хора с власт над училището, самоизживяващи своята значимост). Хаосът в училищната дисциплина, в държавните образователни изисквания, в учебните програми, разпределението на учебното време, ролята на родителите остават встрани от... състоянието на ученическите тетрадки. А тези неща са свързани като скачени съдове. Кажете ми например, ако учителят преподава само това, което пише в учебника, защо ученикът трябва да записва казаното в тетрадката? Първичният проблем е какво се изисква от учителя в българското училище, има ли той свободата и възможностите да преподава нещо повече от учебникарския материал, по който ще оценяват ученика му. До ден днешен помня как някога в V клас учителката ни по история разказваше за структурата на римската кохорта и понеже в учебника нямаше нищо за това, ние рисувахме в тетрадките си този уникален боен строй и потъвахме в един почти приказен свят, който ни беше интересен. Могат ли днес учителите, притиснати от липсата на време при отдавна орязан брой часове и при наукообразните изисквания към тях, накъдрени с чужеземни термини и предписания, създадени от просветни чиновници, да си позволят подобни "волности"? Отворете учебните програми по история, отворете съответстващите им учебници и вижте как се преподава днес история на древния Рим. Ще ви се доплаче.
Има доста по-цивилизовани начини от този да замахнеш към ученици и учители с мръсния парцал от черната дъска. Например вместо да "арестуваш" тетрадки, да видиш на място как работи училището, а ако не работи добре - да анализираш причините и да търсиш път към подобрение. Всеки специалист по педагогика би подсказал на областните дейци на МОМН, че заплахите и заканителното размахване на пръст не вършат работа, че в обучението и възпитанието върши работа насърчаването, дори на най-крехкото постижение. Нима всички ученически тетрадки в Смолянско са олицетворение на неграмотността, както излиза от медийния отзвук на инспекторовото "новаторство"? Не се ли подаде от кашоните поне един пример, достоен за похвала? Или след лекарите дойде време да ни убедят колко нефелни са учителите? Всичките. Те трябва да се страхуват, че окото на инспектората бди, че утре може да отнесе по същия начин "на експертиза" и разтерзание я училищните дневници, я разработените от учителите уроци. 
Следващото "голямо събиране на тетрадки" ще започне около междусрочната ваканция, съобщават смолянските медии...
 

Тестът за БГ-Алерт отново се провали

автор:Дума

visibility 251

/ брой: 199

Ректорите поискаха по-голяма финансова независимост за ВУЗ

автор:Дума

visibility 215

/ брой: 199

Милен Митев с втори мандат в БНР

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 199

Чуждите инвестиции се сринаха със 77% за година

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 199

Завършването на първия лот от "Хемус" се отлага

автор:Дума

visibility 262

/ брой: 199

61% от питейната вода у нас се губи

автор:Дума

visibility 1186

/ брой: 198

Планът на Зеленски удари на камък в НАТО

автор:Дума

visibility 226

/ брой: 199

Атина против двустранните мигрантски споразумения

автор:Дума

visibility 212

/ брой: 199

София и Скопие ще строят Коридор №8

автор:Дума

visibility 250

/ брой: 199

Аржентина и България заедно на Антарктида

автор:Таня Глухчева

visibility 293

/ брой: 199

Безсрамие!

автор:Мая Йовановска

visibility 264

/ брой: 199

Мутра „спасител“

автор:Юри Михалков

visibility 243

/ брой: 199

100 решения за България

автор:Дума

visibility 249

/ брой: 199

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ