Иван Бойков:
1200 фирми отпаднаха от строителството
И тази година браншът отчита спад, казва изпълнителният директор на Камарата на строителите в България
/ брой: 9
Иван Бойков е машинен инженер, завършил е Техническия университет през 1974 г. Работил е в "Енергопроект", в "Цимент плант" - Темелково, "Балканкар" АД, "ЗИТ Инвест" АД. От 1997-2001 г. е народен представител и е член на комисиите по индустриална политика и по опазване на околната среда. От 2001-2003 г. е генерален секретар на ФИГ "РЕИ холдинг" АД, която преди доста години декларираше желание да получи лиценз за частни жилезопътни превози. След това става изпълнителен директор на Българската браншова камара "Пътища". Заместник-председател на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България. Има над 40 публикации, статии и анализи в областта на индустриалната политика, проблемите на браншовите организации в България, пътното строителство, проектирането и инженеринга Изпълнителен директор е на Камарата на строителите в България. От 5200 строителни фирми 2200 са нейни членове.
- Г-н Бойков, докъде стигна разплащането на държавата със строителните компании и има ли такива, които още не са си получили парите? - Държавата се изплати по всички искания от наша страна през Българската банка за развитие. Останаха обаче около 40-50 млн. стари, нерзплатени задължения, които не са поискани от фирмите през схемата, която минаваше през ББР.
- По тази схема каква отстъпка от сумата имаше?
- По схемата за разплащане банката удържа около 7% от стойността на договора.
- Какъв беше най-дългият период, в който бяха забавени плащанията на неразплатените дългове към фирмите.
- Имаше голямо забавяне, но всичко това се изчисти. Все още има 70-80 млн. лв. неплатени, които са текущи задължения за 2010 година.
- Какъв е другият вариант за компаниите, които не искат да си получат парите чрез ББР?
- Другият вариант е да заведат дела срещу държавата. И е сигурно, че ще ги спечелят, защото имат документи за размера на дължимите им суми. Въпросът е кога ще успеят да си вземат парите, тъй като в бюджета няма пари за изплащане на стари задължения.
- Това издължаване намали ли другия огромен проблем - междуфирмената задлъжнялост, която се оценява на милиарди левове?
- Не може да се каже, че междуфирмената задлъжнялост е намаляла, защото мина много време, а тя по-скоро беше свързана с огромния обем жилищно строителство и хотели. За този сегмент нещата спряха изведнъж и банките също спряха да дават кредити. По отношение на държавните плащания нещата са се поизчистли, но те се нахвърлиха върху другите проблеми, тъй като няма фирма, която да работи само по обществени поръчки. Това е комплексен процес.
- По ваши данни има ли раздвижване в бранша? Строителите пострадаха най-сериозно от кризата.
- Не, няма раздвижване, а спад. Годината беше много тежка за строителния бранш. През 2009-а спрямо 2008 г. спадът в строителната индустрия беше над 60 на сто. По официална предварителна статистика за миналата година той е между 15-18 на сто.
- Какво очаквате през тази година?
- Ние не очакваме и тази година да се раздвижи кой знае какво в обществените поръчки. За 2011 г. правителството почти няма бюджет за капиталови разходи, за строителство. Но има съфинансиране по отношение на европейските програми и по отношение на кредити от Световната банка и Банката за развитие. Тук главно става въпрос за инфраструктура - пътна и социална. Т.е. това са поръчките, които идват по линия на Държавен фонд "Земеделие", по линията на Оперативната програма "Регионално развитие", има и 5-6 големи обекта, по които вече се работи, по ОП "Транспорт". Не очакваме активизация и защото общините също нямат пари за капиталови разходи, същото е и с министрествата. Парите, които се очакват, основно ще бъдат за инфраструктура. В близките 1-2 години всичко ще бъде финансирано по европейските програми.
- Спадът в строителния сектор колко фирми изкара от пазара?
- Миналата година отпаднаха около 1200 фирми, а през тази още 1100-1200 фирми отпаднаха от регистъра на строителите.
- През миналата година се очакваше да излезе европейският регламент за борбата със забавяне на плащанията по търговски сделки. В него се предвиждаше много сериозна наказателна лихва и когато държавата не изплаща навреме сумите по договорите с фирмите. Излезе ли вече този регламент?
- Това още не се е случило. Засега всичко е на ниво съгласуване с министрите в ЕС. Процедурата е сложна и трябва да първо да се гласува от министрите, за да стане регламентът факт.