Играта Брехт
/ брой: 122
* За да се схванат новите теми, е необходима нова драматична форма и нова театрална форма, казва Бертолт Брехт
* Да поиграем на съвършенство. И да внимаваме да не би то да се окаже за едни съблазън, за други благодат, за трети безсмислие и човеконенавист, уточнява режисьорът Петринел Гочев
В режисьорския прочит на Петринел Гочев ранната Брехтова пиеса "Сватбата на дребния буржоа", реализирана на сцената на театър "София", е преди всичко игра - игра на видимост и същност, игра на истина и лъжа, игра на въображаемо и реално, игра на комедия и трагедия, игра на страшни сънища и тъмни сенки. И точно заради този поглед към драматичната форма и театралната форма неговата "Сватба" е спектакъл, който предизвиква не само желанието за игра в играта, но и игра за това как една сцена или един образ може да се изиграе в множество различни жанрове. Или както самият режисьор обяснява: "Нещо като шах, нещо като домино, нещо като карти таро. Игра е тази история за сватба на обикновен млад човек, написана току в края на парализиралата цяла Европа Първа световна война. Има нещо такова в тази история - повоювахме, загинаха 11 милиона, но животът продължава, сега да се веселим, да се отдадем на любов, на вино и танци, да поиграем на съвършенство! А какво ще се случи, ако в танца стъпя с тока си върху палеца ти, ако те изритам в слабините, ако милата дума се окаже тънка, с бавно действие отрова за сърцето ти?"
Бляскавият, динамичен фарс за една сватбена вечеря, в която всичко се развива по катастрофално погрешен начин, в спектакъла на Петринел Гочев се превръща в поразителна с жестоките си прозрения и видения за човешката пошлост и цинизъм, за пълния разпад на отношения и ценности, за унищожителната сила на духовното обезличаване, театрална игра. А иначе видимостта е красива - ръчно изработени мебели в дома на Младоженеца на Юлиян Рачков и Булката на Невена Калудова (нищо, че постепенно и сигурно се разпадат), красиви и весели гости (нищо, че Бащата на Николай Върбанов постоянно говори глупости, а Майката на Симона Халачева вътре в себе си мечтае за жестока страст или Младият мъж на Юли Малинов постепенно се превръща в зловеща карикатура на фюрера). Играта на сватба продължава и става все по-жестока и по-цинична, а участниците - все по-разголващи дребните си, често и дребнави мечти и стремежи.
Всяка сцена в този естетски зрелищен спектакъл е измислена и представена поне в два различни жанрови ключа - в дълбочината на сценичното пространство се представя първият смислов и визуален план на дадена сцена, след което на авансцената тя се повтаря, а понякога и потретва гротескно преувеличена, изтанцувана, във вид на монолог или просто застинало изображение. Великолепен с артистичността си е танцът на Юли Малинов и Лора Мутишева, като визуално пресъздаване на флирта, преминаващ в насилие. Чудесен с изобретателността си е миниатюрният драматичен моноспектакъл на Симона Халачева в играта с манекена. Поразителна е Невена Калудова в преобразяването си от пухкава женичка в разярена тигрица. И именно в това повторение на сцените в различен жанр е скрит ключът към разчитането на спектакъла на Петринел Гочев, както и отговорът на въпроса защо точно тук и сега поставя "Сватбата на дребния буржоа". Защото за него е важно от тази игра на сватба или може би на живот да се "извади" истината за човешката природа и за смисъла да правиш театър.
Сватба като сватба - Юлиян Рачков и Невена Калудова
Елегантна и смислово натоварена препратка към Чарли Чаплин - сцена от спектакъла
Страстно фламенко на Лора Мутишева и Юли Малинов
Макар и сред рушащи се мебели животът е прекрасен - Невена Калудова в ролята на Булката
Снимки Гергана Змийчарова