15 Август 2024четвъртък19:37 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Проф. Искра Баева:

Нищо добро не е произлязло от фалшифицирането на историята

Каквито и да се днешните ни отношения с Русия, няма как да забравим миналото, в което има и хубави и проблемни моменти, казва историкът

/ брой: 11

автор:Дума

visibility 1119




   


"Страхувам се, че в момента те ни демонстрират принципа: щом властта е в нас, можем да правим каквото си искаме"


- Темата за демонтажа на паметника на Альоша в Пловдив се активира регулярно и най-вече като реакция на политическия процес на национално ниво. След саморазправата с ПСА в София и навръх коледните празници, тя бе подета с ново настървение, на какво се дължи това според вас?
- Атаката срещу всички паметници, останали от епохата на социализма, започна още в началото на прехода, сиреч през 1990 г. Резултатът беше премахване, преместване или унищожаване на много паметници, а много други бяха оставени без поддържане, което доведе до тяхното занемаряване и в крайна сметка унищожаване - най-ярък пример за това стана паметникът "1300 години България" в София. Случаят с пловдивския паметник, наричан разговорно "Альоша", се вписва в тази тенденция. Искам да припомня, че по времето на кмета Спас Гърневски се появява предложението паметникът да се премахне или трансформира - например в бутилка "Кока-Кола" (!?!), в Христос или да се пакетира по примера на Кристо.
Сегашната активизация на местната организация на ДСБ се вписва изцяло в странната политическа ситуация в България, в която управляващата странна коалиция от бивши яростни противници предприе поредната "война с паметници". Но докато през 90-те години подобна "битка със символи" изглеждаше естествена, защото новите политици имаха нужда да се идентифицират като борци с "комунизма", защото нямаха достатъчно убедително дисидентско минало, сега това изглежда доста странно и прилича повече на "борба с призраци". Само не мога да кажа дали се борят със собствените си призраци или с нещо, за което българския народ е измислил поговорката "На умряло куче, нож вади".
- Прави впечатление варварският подход към монументалното изкуство и културните постижения от времето на социалистическа България - незаконния демонтаж на ПСА в София, беше извършен по показно жесток начин. Изключително притеснително е, че в последните няколко седмици инженери и скулптори говорят за декапитиране, разпарчатосване и взривяване, на какво се дължи този търсен ефект на публична екзекуция?
- Да, така е, а за мен още по-притеснително е, че това са хора, които през последните повече от три десетилетия не са изградили никакви високохудожествени паметници-символи, но охотно посягат на такива от миналото. Страхувам се, че в момента те ни демонстрират принципа: щом властта е в нас, можем да правим каквото си искаме. Или пък искат "да се запишат в историята" - щом не могат с друго, то поне с разрушаване. Всичко това поражда тежки нагласи в българското общество, дава пример за самоуправство, за господство на грубата сила и несъобразяване с различни мнения. Така си обяснявам отказа да се проведе допитване до населението на София или страната за Паметника на съветската армия. Същото се отнася и до "Альоша" - защо не попитат пловдивчани какво мислят, а се опитват да наложат политическата си воля?
- Как да тълкуваме тези действия и в по-широкия контекст на войната и отношението към паметниците, свързани с българската идентичност, определена от сложната ни връзка с Русия и руския народ?
- Като опит за замяна на тази идентичност с новата, наречена евроатлантическа. И тези опити засягат не само паметниците, а и други наименования - на улици, паркове, населени места. Днешните реалности наистина са различни - ние сме част от Северноатлантическия съюз и от ЕС, но това не означава, че трябва да се откажем от историята си. Нашата идентичност е резултат от дългата ни и сложна история, тя се опира на нея и новото ни геополитическо място не може да промени това. Народите в ЕС имат различна история, често свързана с конфликти и войни помежду им, което не им пречи сега да са обединени, но на основата на преодоляването на конфликтното си минало, а не чрез неговото изтриване и забрава. Нищо добро не е произлязло от фалшифицирането на историята, защото нейната основна социална функция е да бъде учителка на народите. Уроците на историята, колкото и да се горчиви, носят мъдрост и само чрез тях можем да градим осъзнато и стабилно бъдеще.
Каквито и да се днешните ни отношения с Русия, няма как да забравим миналото, в което има и много хубаво, но и проблемни моменти. И не виждам никакъв смисъл да заменяме хубавото с лошото и да променяме историческите факти, така че лошите неща, които са ни причинили сегашните ни съюзници да се забравят и бъдат заменени от тяхната възхвала - защото онова, което сме преживели, трябва да ни предупреждава за това, което можем да очакваме и в бъдеще.
- Ако трябва да погледнем в исторически план и символното значение на монумента: Виждате ли паралели между процеса на фашизиране в предвоенна Украйна, включително разрушаването на антифашистки паметници и героизирането на фашистки фигури и случващото се в момента у нас?
- Откровено казано реабилитацията на Бандера и неговите привърженици в Украйна не бих нарекла точно фашизация, а опит за утвърждаване на нова крайно националистическа и антируска идентичност в една страна, която самата е дълбоко разделена и неединна. Правя това уточнение, защото напоследък прекалено лесно използваме сериозни научни термини, като по този начин ги изпразваме от историческо съдържание. Според мен, по-скоро бихме могли да говорим за някои тенденции в Украйна като възраждане на елементи на идеен неофашизъм. Това не е точно фашизъм, защото при него има ясно изградена фашистка партия, която е унищожила всички останали и е погълнала държавата, а в Украйна не е така. Тя е по-скоро дълбоко корумпирана държава, в която управлява не една масова фашистка партия, а различни организации, представящи интересите на олигарсите. И ако не беше конфликтът с Русия, вероятно западните сили щяха да осъдят тези тенденции в Украйна. Но не за пръв път геополитиката се оказва по-важна от принципите. Само ще припомня думите на някогашната представителка на САЩ в Съвета за сигурност на ООН Джейн Къркпатрик: "Може да е диктатор, но е наш диктатор". Такъв е случаят с Украйна.
Това, което наистина ме тревожи е, че тези украински тенденции се родеят с опитите у нас да се реабилитира онази България, която е била съюзничка на Третия райх, в която режимът е бил безпартиен (сиреч няма демокрация), която е репресирала своите евреи и е била готова да ги изпрати в лагерите на смъртта (но обществото ги е спасило) и която е водила истинска война с гражданите си с леви убеждения. Видяхме ясно тези тенденции в политиката от през последните години, а те ясно могат да се проследят и в учебните програми, където бяха наложени положителните оценки за развитие на България до 1944 г., а понятието тероризъм се свързва само с комунистите.
Разрушаването на паметниците на българските антифашисти и на Червената армия само потвърждават тази тенденция, която ни противопостява на онези европейски държави, които са били част от европейската съпротива против фашизма и националсоциализма. Затова не бива да се чудим защо толкова често в ЕС трудно разбират нашата позиция.
- Сред пловдивчани се надигат съмнения, че по примера на ПСА, Альоша се използва за политическа димка, която цели да отклони вниманието от реалните проблеми пред града - поголовното разпродаваното на общинска собственост, приватизацията на обществени услуги, мръсния въздух, липсата на социална политика и прочие. Какво е вашето мнение?
- Със сигурност това е едно от обясненията за предложението за разрушаване на паметника. Трагичното е, че истинска жертва на тази димна завеса стават паметници с висока художествена и историческа ценност. При това без да бъдат заменени от каквото и да било стойностно. Така стана с Мавзолея, който беше позорно разрушен през 1999 г., когато вече от години беше престанал да е символ на комунистическия лидер Георги Димитров (погребан още през лятото на 1990 г.). А впечатляващата сграда на бившия мавзолей, освен че беше уникална за Европа, можеше да приюти различни музеи и изложби, а и да се превърне във важен туристически обект. А сега какво е - още един паркинг в центъра на столицата!
Страхувам се, че такава може да бъде съдбата и на градинката около Паметника на съветската армия. Докато за пловдивския "Альоша" можем само да се надяваме, че гражданите на Пловдив няма да позволят на шепа политици да посегнат на един от символите на града.
Надявам се разумът да възтържествува и да запазим историческата си памет!

Комета. БГ
(със съкращения)

1700 работници от "Марица Изток" - предсрочно в пенсия

автор:Дума

visibility 405

/ брой: 155

Спират разширението на "Чирен" заради проверката на Кьовеши

автор:Дума

visibility 380

/ брой: 155

LNG терминалът в Александруполис ще заработи на 1 октомври

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 155

2% ръст на икономиката през второто тримесечие

автор:Дума

visibility 388

/ брой: 155

Гърция се залавя с пожара до България

автор:Дума

visibility 426

/ брой: 155

Протест в Братислава срещу словашката култура

автор:Дума

visibility 382

/ брой: 155

Масови съкращения в германската икономика

автор:Дума

visibility 415

/ брой: 155

Накратко

автор:Дума

visibility 1095

/ брой: 155

Чудна Картинка

автор:Нора Стоичкова

visibility 953

/ брой: 155

Излизаме от релсите

visibility 836

/ брой: 155

Радев, спаси децата ни!

автор:Юри Михалков

visibility 746

/ брой: 155

Що е ляво и има ли то почва у нас?

visibility 465

/ брой: 155

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ