Левицата:
Столичната община удря най-редовните си пътници
Хората на Фандъкова се оплитат в неразрешим проблем в стил "Параграф 22", смята Георги Свиленски
/ брой: 27
Ако се приеме премахването на някои от картите за градски транспорт, това неминуемо ще удари най-редовните пътници на София, коментира за ДУМА общинският съветник от БСП Георги Свиленски. Той допълни, че предложението да се премахнат от пролетта едномесечните и тримесечните карти, както и тези за една или две линии, все още не е внесено от администрацията в комисиите на Столичния общински съвет. Свиленски обясни, че всъщност поправките ще се направят в Наредбата за превоз на пътници, но самото предложение се съдържа в Стратегията за развитие на градския транспорт. Документът дори не е обсъден публично, стана ясно през последните дни.
Във въпросната стратегия е заложено изискване за оптимизиране на тарифната политика за градския транспорт. Записано е, че трябва да се уеднаквят документите за пътуване, както и да се въведе електронната система за таксуване и в автотранспорта. Лошото обаче е това, което всъщност виждам в медиите, че се планира премахване на картите за една и за две линии, коментира Свиленски. По думите му, човек, който ползва карта за една линия, за да отиде на работа, сега ще трябва да си купи за цялата градска мрежа и да плати 50 лева. Това, което казва зам.-транспортният кмет Любомир Христов, на практика е вдигане на цените. Според Свиленски оптимизирането на превозните документи е добра стъпка, но с "подобни уловки с учениците удряш най-редовните пътници". Самата община рискува така да не си събере парите от карти, тъй като всеки, който си е купувал досега карта за 20 лева, не е сигурно, че ще плати 50 лв., смята Свиленски. На хората ще им излезе по-евтино да пътуват с билет или дори гратис, коментира съветникът. Той е категоричен, че ще поиска от администрацията анализ на потребителския интерес към тези карти и мотивите за премахването им. За Свиленски е неприемливо да се премахват точно ученическите карти за една линия и родителите да бъдат принуждавани да купуват за цялата градска мрежа.
Ако са си направили сметката, че от тези карти в бюджета влизат "Х" лева и като ги умножат, ще влязат "2Х", вероятно ще запълнят загубите с някой и друг милион, но без анализ не може да се гадае каква е целта, допълни съветникът. Той е категоричен, че "ако искаш да даваш приоритет на градския транспорт, трябва да ограничаваш автомобилното движение, но при положение, че имаш нормален обществен транспорт, но цялата работа на администрацията е малко "Параграф 22".
Предизборно
Няма икономическа логика, която да налага поскъпване на билетите за градския транспорт в София. Приходите на Центъра за градска мобилност и на общината от продажба на билети и карти през тази и миналата година са стабилни. По-скоро усилията ни са насочени да намалим разходите на операторите, да повишим ефективността им, да модернизираме транспорта, привличайки безвъзмездна европейска финансова помощ, заяви зам.-транспортният кмет Любомир Христов през септември 2011 г. Кметицата Йорданка Фандъкова също заяви малко преди изборите миналата година, че цената на билетчето няма да се повишава.