12 Ноември 2024вторник22:18 ч.

ВРЕМЕТО:

Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри. Нови снеговалежи и в по-ниските части от страната се очакват през нощта срещу четвъртък, в четвъртък и през нощта срещу петък. Има повишена вероятност за значителни валежи и за образуване на снежна покривка над 10 - 15 cм в Предбалкана, Лудогорието и по проходите в Стара планина. В петък валежите ще спират, най-късно в Източна България. Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри. Нови снеговалежи и в по-ниските части от страната се очакват през нощта срещу четвъртък, в четвъртък и през нощта срещу петък. Има повишена вероятност за значителни валежи и за образуване на снежна покривка над 10 - 15 cм в Предбалкана, Лудогорието и по проходите в Стара планина. В петък валежите ще спират, най-късно в Източна България.

Розен Зарков:

Железничарите се готвят за стачка по Коледа

Канят се да приватизират товарните превози, които са печелившите, казва председателят на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа"

/ брой: 271

автор:Мая Йовановска

visibility 2415

Розен Зарков от много години работи в транспорта. В КТ "Подкрепа" е още от създаването й. Председател е на Федерацията на транспортните работници. Синдикатът е против преструктурирането в железниците. Самият Зарков наскоро заяви, че предстои вълна от съкращения.

- Господин Зарков, защо синдикатите са против готвеното преструктуриране в железниците?
- За готвеното прстурктуриране в Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) синдикатите бяха запознати накратко, без да ни предоставят нищо писмено. Проектът предвижда до 2016 г. да останат на работа 8500 работещи, а сега са 14 700 хиляди. За пет години да бъдат съкратени половината от работещите в железопътната инфраструктура. В момента вече върви акция, в която се освобождават железничари професионалисти, а има наплив от хора, които нямат нищо общо с железницата и бъдещето на сектора е неясно. През последните години съкратените в сектора са около 3000 души.
- Скръщение ще има и в БДЖ. В това ли се изразява преструктурирането?
- В НКЖИ се планира и закупуване на тежка и лека техника. Но за да се вкара тази техника и за да се направят съкращенията, преди това е изключително наложително да се оправи пътят.
- Той е в плачевно състояние.
- 80% от железния път е за основен ремонт. В разговор с един от началниците в железниците той ми заяви: "Ако знаят хората в какво пътуват и по какъв път се движат, няма да посмеят да се качват във влаковете". Положението е много лошо. Когато има инцидент обаче, не се уволняват началници, а машинисти. При инцидента миналия месец на гара Септември, когато беше нарушено движението заради дерайлирането на три вагона от състава на бързия влак Бургас - София, на който изпадна капак от локомотива, за това също бяха обвинени машинистите. Истината е съвсем друга. Преди инцидента локомотивът е излезнал от основен ремонт. Машината има пробег от 200 хил. километра, които вече е преминал и в момента на аварията вече е бил на над 316 хил. километра. Кой е виновен тогава?
- Преди ден от НКЖИ се похвалиха, че са спестили близо 2 млн. лв., защото работници доброволно били ползвали неплатен отпуск. Това не е ли цинизъм?
- Това не е единственият цинизъм. БДЖ се хвялат с икономии, а те са заради това, че не са правени ремонти на вагони и локомотиви. От това ли трябва да се спестява? Рискува се животът на стотици хора, за да правят икономии! Това е безумие!
- От ръководството на БДЖ признаха, че се страхуват от стачка.
- Тези в ръководството, които са истински железничари, разчитат само на синдикатите, защото компанията в момента се управлява от хора, които нямат нищо общо с железниците и изобщо не са наясно какво правят. На практика има голяма опасност да се унищожи железницата. Сега се прави холдинг. Според решението за преструктуриране на БДЖ в главното дружество на холдинга ще бъдат вземани всички стратегически решения, отнасящи се до двете дъщерни дружества - пътническите превози и товарните превози. Сигурен съм, че в холдинга няма да остане нито един истински железничар. Ще се управлява от хора, външни на железниците. След като компанията се раздели на пътнически и товарни превози, ще се приватизират товарните превози.
- Те са печеливши за разлика от пътническите.
- Именно тези превози хранят железницата и сега товарите започнаха да се увеличават. А е и повече от ясно, че кризата няма да продължава вечно. Ще тръгнат и товарни превози от чужбина. Има един интересен факт обаче. Там, където са пристанищата - Бургас и Варна, товарните превози вече нямат управление. Товарите идват оттам, но управленията ги закриваме. Това е пълна щуротия. Много пъти от ръководството са заявявали на синдикатите: "Вие сте против реформите". Не, не сме против реформите, но те да се направят, както трябва и когато трябва. Например в инфраструктурата, за да се направи реформа, първо трябва да се оправи железният път. Сега, за да се вземе заем от Световната банка, се поставя условие по двама души на километър да обслужват железниците. Железният път е над 4 хил. километра, по двама души на километър - веднага излиза сметката, че трябва да останат 8,5 хил. на работа. Има обаче подробност, че тази численост не е само за бачкаторите, а общо с началниците. Това означава, че един човек ще обслужва 10 км линия, което не мога да си представя как ще стане.
- Какво иска от нас Световната банка в замяна на целевия заем, който ще ни даде?
- Заемът от СБ в БДЖ ще бъде за около 450 млн. лв., а за НКЖИ около 270 млн. лв., които няма да стигнат за нищо. Искат да се купи техника, за електрификация и т.н.
- Но искат в замяна на това намаляване на работниците.
- О, да. До 2016 г. в НКЖИ трябва да останат половината от хората. И в БДЖ е пак същото, но там искат 2011-а 1000 души да се съкратят, 2012-а - също хиляда. Сега работещите в БДЖ са около 14 900. Всеки месец се правят реформи.
- Откога се готвят работещите в БДЖ за стачка.
- Тази готовност започна от момента, в който не постигнахме споразумение за изплащането на общо взето смешна сума пари за ваучери на работниците. Тези от ръководството на компанията, които твърдят, че към работниците няма неизплатени задължения, просто лъжат. Има пари неизплатени за 2009 г. Парите за ваучери също закъсняват много. При преговорите ще се постигне споразумение, но вероятно ще се дават на две вноски месечно. Общата сума на забавените пари за работниците на БДЖ е около 4 млн. лв. В стачните искания ще повдигнем въпроса и за пенсионирането. Условията на труд в железницата са много тежки. Стаите за почивки, в които спят работниците, са кочини без отопление. А какво представляват влаковете - всички са наясно. Нервното напрежение е много високо, защото пътниците наистина са прави да са недоволни, когато има закъснения или мръсотия и си го изкарват или на кондукторите, или на началника на влака. В депата хората работят по пет дни в седмицата без отопление. Исканията са ни свързани с т.нар. реформа в железницата, със забавените пари и с пенсионирането, но основното притеснение е оцеляването на железниците. Ние не сме доволни от това управление, от тези нови хора, с които напълниха железниците и които нямат нищо общо с бранша. Според нас железницата трябва да се управлява от железничари. Сега тя се управлява от специалисти, но в кавички.
- Кога ще бъде стачката?
- В момента събираме подписка, която почти е готова. След това започваме преговори за минимално транспортно обслужване и около Коледа ще имаме готовност да спрем влаковете. Ще бъдат спрени част от влаковете, обслужването. Последното стачно споразумение в НКЖИ в момента също се нарушава във връзка с това, че се подготвят съкращения. Така че и работещите в железопътната инфраструктура също ще подкрепят колегите си от БДЖ. Стачката ще бъде обща.

Българинът готов да похарчи средно 531 лв. на Черния петък

автор:Дума

visibility 751

/ брой: 216

Индустрията ни с първия ръст от 20 месеца

автор:Дума

visibility 907

/ брой: 216

Бюджет с 3% дефицит и пакет от мерки ще внесе служебната власт

автор:Дума

visibility 988

/ брой: 216

Над 17% от работещите в ЕС са били с временни договори

автор:Дума

visibility 759

/ брой: 216

Кремъл отрече за разговор Тръмп-Путин

автор:Дума

visibility 881

/ брой: 216

В РСМ очакват скоро промени в конституцията

автор:Дума

visibility 980

/ брой: 216

Вотът на доверие към Шолц преди Коледа

автор:Дума

visibility 858

/ брой: 216

Преходният съвет на Хаити уволни премиера

автор:Дума

visibility 809

/ брой: 216

Изолация и безсилие

автор:Александър Симов

visibility 733

/ брой: 216

Да направим крачка назад, за да вървим три напред като общество

автор:Дума

visibility 1035

/ брой: 216

България се нуждае от връщане на държавността

автор:Дума

visibility 821

/ брой: 216

Време е Борисов и Пеевски да бъдат изолирани от властта

автор:Дума

visibility 1005

/ брой: 216

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ