09 Ноември 2024събота09:39 ч.

ВРЕМЕТО:

В събота вятърът ще се ориентира север-североизток и ще се усили. С него ще прониква по-студен въздух и максималните температури в по-голямата част от страната ще бъдат между 8° и 13°, в София - около 13°, на морския бряг – 10°- 11°, на места в Южна България - до 15°- 16°. Облачността ще се увеличава и в края на деня в североизточните райони ще завали дъжд. В събота вятърът ще се ориентира север-североизток и ще се усили. С него ще прониква по-студен въздух и максималните температури в по-голямата част от страната ще бъдат между 8° и 13°, в София - около 13°, на морския бряг – 10°- 11°, на места в Южна България - до 15°- 16°. Облачността ще се увеличава и в края на деня в североизточните райони ще завали дъжд.

На фокус

На гол тумбак - чифте БМВ-та за 37 млн. лв.*

Остава да се надяваме, че от скъпите патрулки наистина ще има смисъл

/ брой: 107

visibility 1066

Виктория Георгиева

Преди няколко дни стана ясно, че МВР е обновило автопарка си с 86 нови полицейски патрулки, като преобладаващата част от тях са BMW 340i комби с мощност от 382 к.с., има и VW Golf 2.0 турбо. Очаква се доставката на още 376 леки автомобила, които са осигурени по обществена поръчка със средства от фонд „Пътна безопасност”. От тях 35 ще са високоскоростни, 200 ще са леки автомобили и 227 – високо проходими. За тези, които ще обслужват столицата, са предвидени и ПОС терминали, като целта е още на място нарушителите да могат да си плащат глобите. А от 13 юли предстои 300 броя ПОС терминали да бъдат разпределени и по страната в автомобилите на "Пътна полиция".

Милиони, милиони

Дълго време едно от оплакванията на редица служители на министерството беше, че те не могат по никакъв начин да се противопоставят на джигитите на пътя, защото не разполагат с техните мощни автомобили. Сега вече, както обяви министър Калин Стоянов на специална пресконференция, полицаите ще са равностойни на уличните състезатели.
Проблемите обаче са няколко – извън безспорно многото милиони, които ще се пръснат за обновяване на автопарка, идва и въпросът с поддръжката. Според експерти, тези автомобили не са с никак евтини части, макар Стоянов да обяви, че министерството може да си ги позволи. Той свърза и обновяването на автопарка с борбата с пътния травматизъм, както и че наличието на ПОС терминали ще улесни връчване и събираемостта на глобите.
Втори, не по-малко съществен проблем е, че в момента се купуват доста скъпи и нови автомобили с обяснението, че е крайно наложително, а пък реално през 2019 г., 346 автомобила вече обновиха автопарка на МВР, като тогава цената беше далеч по-скромна - 9 млн. лв., марката Шкода – доста по-бюджетна, а параметрите напълно прилични. Още през 2017 г. пък бяха купени близо 300 „Киа Сийд”, през 2018 г. – пак толкова джипове „Грейт Уол” и още 70 „Ленд Роувър Дискавъри”.
Тоест, в голяма степен

автопаркът вече бе обновен,

а и никой не отрича, че това трябва да се случи с всички вече амортизирани коли, но дали е необходимо с последни модификации и класове, които са и доста скъпи, е съвсем отделен, но важен въпрос. Още повече, че по думите на Калин Стоянов, тези промени се правели и за увеличаване на безопасността по улиците. Но например от 2019 г., когато беше предишната по-мащабна, до днешни дни, статистиките не сочат понижение на ПТП-тата, а именно обратното. Поради което този довод не е особено състоятелен.
Никой не оспорва, че е нелепо и обидно по пътищата полицаите да се придвижват и следят за спазването на законите с Астричка на 20 и повече години, но между нея и BMW 340i комби с мощност от 382 к. с има много широк диапазон.

Реалните проблеми

Във Фонда за пътна безопасност, с чиито пари са закупени автомобилите, приходите идват от:
1. Глоби за нарушения на правилата за движение по пътищата
2. Дарения;
3. Други приходи, предвидени в нормативен акт.
Средствата по фонда се разходват за следните дейности по контрола на движението по пътищата и подобряване на пътната безопасност:
1. Проектиране, изграждане и поддръжка на технологични системи за контрол на движението по пътищата;
2. Доставка и поддръжка на технически средства и оборудване за контрол на движението по пътищата;
3. Дейности, насочени към повишаване на административния капацитет на структурите на Министерството на вътрешните работи, осъществяващи дейности, свързани с безопасността на движението по пътищата;
4. Информационни кампании и дейности, насочени към превенция в областта на безопасността на движението по пътищата;
5. Обучение и опазване на живота и здравето на децата като участници в движението по пътищата;
6. Други дейности за подобряване на безопасността на движението по пътищата.

Видно, има далеч по-съществени неща,

законово регламентирани, касаещи наистина подобряването на пътната безопасност, отколкото закупуването на 376 автомобила за 33 745 470 лв., макар министър Стоянов да се опитва да свърже този разход с борбата с пътния травматизъм.
А състоянието на РПУ-тата, поддръжката на техниката, реалната превенция? Кога последно сте влизали в районно управление – масово са застинали преди 90-те години, почти всичко е крайно амортизирано и лъха на тежък соц, инвентарът е изпочупен, няма достатъчно консумативи.
Ние сме виждали с очите си как полицаите събират стотинки помежду си, за да си набавят тоалетна хартия и листи А4 за писането на показания саморъчно. В тези условия също работят хиляди хора, още повече са и гражданите, които ги посещават ежедневно. И хоп, изведнъж отвън BMW почти 400 коня и струващо около 140 000. Определено се получава на свинче – звънче...
Да подхващаме ли и средствата, които ползват полицаите и/или с които реално трябва да борят престъпниците. А оборудването им, екипировката им, а обучението им, а липсата на устройства за принудително спиране на автомобили? Значи ние още нямаме най-простички и ефикасни шипове, с които успешно може да бъде спрян шофьор, нарушил правилата и неподчиняващ се на служителите на реда, но ще обновим автопарка с коли за милиони.
Дори и за бонуси, за извънреден труд, за заплати, е доста по-смислено да се дадат пари, отколкото да се пръснат за лъскави возила. И какво –

ще започне преследване по улиците ли?

Май някой е гледал твърде много филми, да не говорим за рисковете, които неминуемо ще възникнат за редовите граждани. Включително и бежанците, които най-често създават проблеми, успешно са догонвани от сега наличните коли на служителите. Проблемите идват след това, защото престъпниците директно минават през препречилите пътя им полицаи. А ако имаше най-елементарни и евтини шипове, историите нямаше да са с трагичен край.
И както става ясно, във Фонда са се събрали над 300 млн., а МВР решава, че най-удачният харч, който ще повиши пътната безопасност, е този. Освен това, както е по закон, само в министерството могат да оперират с тази сума, дори и министърът на финансите няма достъп до парите, липсва и контрол върху изразходването им. Най- лошото е, че мираж продължава да остава една от най-важните стъпки – превенцията, а с толкова милиони, даже с минимална част от сумата, можеше да стартира постоянна кампания.
Остава само да се надяваме, че все пак, новите лъскави патрулки наистина ще допринесат за повече контрол на пътя и борбата с пътния травматизъм, както твърдят от МВР.

Флагман,
*Заглавието е на редакцията


А ние събираме капачки за кувьози...

Митко Павлов

Ние събираме капачки, за да могат децата ни да имат линейки и кувьози. Ние събираме пари за кампании за същите тези деца, по Коледа, Великден или всеки божи ден. Ние псуваме когато ходим по развалени тротоари и с изумление отбелязваме, че новия ремонт на ремонта отново е разкопан, защото някой не е съгласувал нещо с другия. Ние изпадаме в делириум когато пътуваме по пътища в България защото такиви няма.
Ние сме съгласни да се пребием в дупка или аквапланинг, когато пътуваме за лелеяното море или вила, защото може и да псуваме на маса, но морето никой не може да ни го вземе. За нас е важно да пием и да словоблудстваме, но не и да станем и да сме недоволни и изискващи, докато нещо не се промени. Не някой, а нещо. Което ние сме платили. Ние събираме пари за деца, докато МВР си купи нови БМВ-та, част от тях спортни. Лошо няма. Ако бяхме Швейцария. Или Германия.
Но не сме. Въпросът е чисто морален, не ме разбирайте погрешно. Предполагам, че колите са финансирани по проект, предполагам, че са нужни, но има далеч по-нужни пера в тая клета територия, които 20 години чакат нещо да се случи и някой да има топките за промени. Тук ни крадат безогледно, ежедневно. Но си траем. И чакаме заплата. И чакаме новия щат на новия министър. Щот може да влезем и в някой борд. И майната им на другите ще се оправям сам. Ние забравяме бързо.
Забравяме учителите, забравяме лекарите, забравяме себе си. Защото сме заети да чакаме морето. Или поредния повод да се напием. И да забравим. Да забравим, че събираме капачки. И плачем върху поредния пост за събиране пари. За дете. А да се поядосаме? А да изискваме повечко. За себе си. За другия. За нас си ? Защо сме такива кретени ? Защо сме толкова извратени ? Не разбирам. И явно никога няма да разбера. Заслужаваме си абсолютно всичко. Докато пием ракия. И събираме капачки за кувьоз. Който отдавна сме платили от данъците си.
Но е заминал в нечия административна бяла престилка или костюм. Весел ден ви желая. А в новите БМВ-та на милицията ще има и пост терминали да е по-удобно плащането на глоба. За клиента правим всичко.

Фейсбук

Служители в АЯР на протест за по-високи заплати

автор:Дума

visibility 781

/ брой: 214

"Лукойл": Не продаваме рафинерията в Бургас

автор:Дума

visibility 748

/ брой: 214

25 нови влака от "Шкода" пристигат до 2026 г.

автор:Дума

visibility 591

/ брой: 214

Брюксел разследва "Виза" и "Мастъркард" за таксите

автор:Дума

visibility 722

/ брой: 214

Управляващата коалиция в Германия се разпадна

автор:Дума

visibility 745

/ брой: 214

Харис обеща помощ на Тръмп до инаугурацията

автор:Дума

visibility 762

/ брой: 214

В САЩ разработват план за мир в Украйна

автор:Дума

visibility 739

/ брой: 214

Накратко

автор:Дума

visibility 706

/ брой: 214

Пътят на разбитите надежди

автор:Александър Симов

visibility 651

/ брой: 214

Непредсказуемият Тръмп

visibility 657

/ брой: 214

БСП е микросвят, отражение на прехода

visibility 681

/ брой: 214

Агнето сито и вълкът цял

автор:Гарабед Минасян

visibility 704

/ брой: 214

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ