11 Ноември 2024понеделник19:58 ч.

ВРЕМЕТО:

Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Прогнозите на метеоролозите са за влошаване на времето, понижение на температурите и снеговалеж. За 12 ноември е определен жълт предупредителен код за опасно време в Северозападна и Централна България в областите Видин, Монтана, Враца, Софийска област, София-град, Перник, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Търговище, Сливен, Стара Загора и Пловдив. През нощта срещу вторник във високите планински части в Северозападна България дъждът ще премине в сняг. Прогнозите за Централна България са, че в Стара планина и Предбалкана ще се образува снежна покривка, която на места е възможно да достигне до 10 см. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри. Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Прогнозите на метеоролозите са за влошаване на времето, понижение на температурите и снеговалеж. За 12 ноември е определен жълт предупредителен код за опасно време в Северозападна и Централна България в областите Видин, Монтана, Враца, Софийска област, София-град, Перник, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Търговище, Сливен, Стара Загора и Пловдив. През нощта срещу вторник във високите планински части в Северозападна България дъждът ще премине в сняг. Прогнозите за Централна България са, че в Стара планина и Предбалкана ще се образува снежна покривка, която на места е възможно да достигне до 10 см. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри.

Розен Зарков:

Железничарите се готвят за стачка по Коледа

Канят се да приватизират товарните превози, които са печелившите, казва председателят на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа"

/ брой: 271

автор:Мая Йовановска

visibility 2412

Розен Зарков от много години работи в транспорта. В КТ "Подкрепа" е още от създаването й. Председател е на Федерацията на транспортните работници. Синдикатът е против преструктурирането в железниците. Самият Зарков наскоро заяви, че предстои вълна от съкращения.

- Господин Зарков, защо синдикатите са против готвеното преструктуриране в железниците?
- За готвеното прстурктуриране в Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) синдикатите бяха запознати накратко, без да ни предоставят нищо писмено. Проектът предвижда до 2016 г. да останат на работа 8500 работещи, а сега са 14 700 хиляди. За пет години да бъдат съкратени половината от работещите в железопътната инфраструктура. В момента вече върви акция, в която се освобождават железничари професионалисти, а има наплив от хора, които нямат нищо общо с железницата и бъдещето на сектора е неясно. През последните години съкратените в сектора са около 3000 души.
- Скръщение ще има и в БДЖ. В това ли се изразява преструктурирането?
- В НКЖИ се планира и закупуване на тежка и лека техника. Но за да се вкара тази техника и за да се направят съкращенията, преди това е изключително наложително да се оправи пътят.
- Той е в плачевно състояние.
- 80% от железния път е за основен ремонт. В разговор с един от началниците в железниците той ми заяви: "Ако знаят хората в какво пътуват и по какъв път се движат, няма да посмеят да се качват във влаковете". Положението е много лошо. Когато има инцидент обаче, не се уволняват началници, а машинисти. При инцидента миналия месец на гара Септември, когато беше нарушено движението заради дерайлирането на три вагона от състава на бързия влак Бургас - София, на който изпадна капак от локомотива, за това също бяха обвинени машинистите. Истината е съвсем друга. Преди инцидента локомотивът е излезнал от основен ремонт. Машината има пробег от 200 хил. километра, които вече е преминал и в момента на аварията вече е бил на над 316 хил. километра. Кой е виновен тогава?
- Преди ден от НКЖИ се похвалиха, че са спестили близо 2 млн. лв., защото работници доброволно били ползвали неплатен отпуск. Това не е ли цинизъм?
- Това не е единственият цинизъм. БДЖ се хвялат с икономии, а те са заради това, че не са правени ремонти на вагони и локомотиви. От това ли трябва да се спестява? Рискува се животът на стотици хора, за да правят икономии! Това е безумие!
- От ръководството на БДЖ признаха, че се страхуват от стачка.
- Тези в ръководството, които са истински железничари, разчитат само на синдикатите, защото компанията в момента се управлява от хора, които нямат нищо общо с железниците и изобщо не са наясно какво правят. На практика има голяма опасност да се унищожи железницата. Сега се прави холдинг. Според решението за преструктуриране на БДЖ в главното дружество на холдинга ще бъдат вземани всички стратегически решения, отнасящи се до двете дъщерни дружества - пътническите превози и товарните превози. Сигурен съм, че в холдинга няма да остане нито един истински железничар. Ще се управлява от хора, външни на железниците. След като компанията се раздели на пътнически и товарни превози, ще се приватизират товарните превози.
- Те са печеливши за разлика от пътническите.
- Именно тези превози хранят железницата и сега товарите започнаха да се увеличават. А е и повече от ясно, че кризата няма да продължава вечно. Ще тръгнат и товарни превози от чужбина. Има един интересен факт обаче. Там, където са пристанищата - Бургас и Варна, товарните превози вече нямат управление. Товарите идват оттам, но управленията ги закриваме. Това е пълна щуротия. Много пъти от ръководството са заявявали на синдикатите: "Вие сте против реформите". Не, не сме против реформите, но те да се направят, както трябва и когато трябва. Например в инфраструктурата, за да се направи реформа, първо трябва да се оправи железният път. Сега, за да се вземе заем от Световната банка, се поставя условие по двама души на километър да обслужват железниците. Железният път е над 4 хил. километра, по двама души на километър - веднага излиза сметката, че трябва да останат 8,5 хил. на работа. Има обаче подробност, че тази численост не е само за бачкаторите, а общо с началниците. Това означава, че един човек ще обслужва 10 км линия, което не мога да си представя как ще стане.
- Какво иска от нас Световната банка в замяна на целевия заем, който ще ни даде?
- Заемът от СБ в БДЖ ще бъде за около 450 млн. лв., а за НКЖИ около 270 млн. лв., които няма да стигнат за нищо. Искат да се купи техника, за електрификация и т.н.
- Но искат в замяна на това намаляване на работниците.
- О, да. До 2016 г. в НКЖИ трябва да останат половината от хората. И в БДЖ е пак същото, но там искат 2011-а 1000 души да се съкратят, 2012-а - също хиляда. Сега работещите в БДЖ са около 14 900. Всеки месец се правят реформи.
- Откога се готвят работещите в БДЖ за стачка.
- Тази готовност започна от момента, в който не постигнахме споразумение за изплащането на общо взето смешна сума пари за ваучери на работниците. Тези от ръководството на компанията, които твърдят, че към работниците няма неизплатени задължения, просто лъжат. Има пари неизплатени за 2009 г. Парите за ваучери също закъсняват много. При преговорите ще се постигне споразумение, но вероятно ще се дават на две вноски месечно. Общата сума на забавените пари за работниците на БДЖ е около 4 млн. лв. В стачните искания ще повдигнем въпроса и за пенсионирането. Условията на труд в железницата са много тежки. Стаите за почивки, в които спят работниците, са кочини без отопление. А какво представляват влаковете - всички са наясно. Нервното напрежение е много високо, защото пътниците наистина са прави да са недоволни, когато има закъснения или мръсотия и си го изкарват или на кондукторите, или на началника на влака. В депата хората работят по пет дни в седмицата без отопление. Исканията са ни свързани с т.нар. реформа в железницата, със забавените пари и с пенсионирането, но основното притеснение е оцеляването на железниците. Ние не сме доволни от това управление, от тези нови хора, с които напълниха железниците и които нямат нищо общо с бранша. Според нас железницата трябва да се управлява от железничари. Сега тя се управлява от специалисти, но в кавички.
- Кога ще бъде стачката?
- В момента събираме подписка, която почти е готова. След това започваме преговори за минимално транспортно обслужване и около Коледа ще имаме готовност да спрем влаковете. Ще бъдат спрени част от влаковете, обслужването. Последното стачно споразумение в НКЖИ в момента също се нарушава във връзка с това, че се подготвят съкращения. Така че и работещите в железопътната инфраструктура също ще подкрепят колегите си от БДЖ. Стачката ще бъде обща.

Качеството на водата се влошава

автор:Дума

visibility 568

/ брой: 215

Русия обединява най-големите си петролни компании

автор:Дума

visibility 750

/ брой: 215

Рекорден интерес към търг на "Булгаргаз"

автор:Дума

visibility 652

/ брой: 215

Държавата иска повече права върху "ЛУКойл Нефтохим"

автор:Дума

visibility 797

/ брой: 215

1500 са руските загуби на ден в Украйна

автор:Дума

visibility 742

/ брой: 215

СИРИЗА се разцепи

автор:Дума

visibility 631

/ брой: 215

Арестуваха турски журналист за огласена новина

автор:Дума

visibility 696

/ брой: 215

Накратко

автор:Дума

visibility 727

/ брой: 215

Ако няма разум

автор:Ина Михайлова

visibility 943

/ брой: 215

Задънена улица

автор:Таня Глухчева

visibility 494

/ брой: 215

Равносметката на 35-те години преход

автор:Искра Баева

visibility 556

/ брой: 215

Ще бръкне ли 51-вото НС в кутията на Пандора

visibility 486

/ брой: 215

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ