ЖП ала-бала
/ брой: 239
Преди повече от три години бившето вече правителство на ГЕРБ тури за министър на транспорта "шлифования камък" Росен Желязков, който обиколи доста ведомства като верен на Борисов човек. Тогава той публично обеща по-добро бъдеще на БДЖ, че даже обяви, че влаковете ще заемат мястото си на гръбнак на траспортната мрежа. Това последното е доста интересно предвид състоянието на железницата ни към ден днешен и в светлината на това, че 2021 г. бе обявена за европейска година на железопътния транспорт.
Един още по-стар министър - Московски, оправда навремето даването на концесия на летище София с това, че част от парите щели да отидат за модернизация на БДЖ. И такава модернизация последва, че ум да ти зайде. То бяха амбициозни обещания за поръчки за купуване и ремонт на безумно остарелите ни влакове, които една след друга се разсъхваха.
След поредна проверка на настоящия транспортен министър Христо Алексиев стана ясно, че през миналата седмица два одитни доклада за това как се изпълняват договорите на БДЖ за ремонт на мотриси и вагони с "Алстом" и завода в Дряново са изпратени на прокуратурата. Става въпрос за съмнения за некачествен ремонт за над 160 млн. лв. Какво ще последва от това, предстои да разберем, предвид факта кой оглавява обвинението. Но това е поредният скандал в закъсалата ни железница.
Последни данни показват слабо възстановяване на пътническите жп превози, което се случва след спад от над 20% през миналата година като резултат от КОВИД-пандемията, повлияла сериозно на всички видове транспорт. Лошото положение на железницата ни обаче беше още отпреди пандемията. Това е 50-годишно дъно на пътниците, постоянно закъсняващи и авариращи влакове, ниско качество на услугите... И както се оказа след онези бодряшки обещания отпреди три години, стигнахме до там, че положението, в което новото правителство ще трябва да поеме железницата, е почти катастрофално. Всичко е било ала-бала.