15 Ноември 2024петък00:15 ч.

Пътуващата изложба "Вечният конферанс" е в Пловдив

Рисунки от Музейната сбирка на Националната художествена академия са подредени в Изследователския център-музей "Тракарт"

/ брой: 169

автор:Дума

visibility 3085

Изложбата "Вечният конферанс", която може да се разгледа до 30 септември в Изследователския център-музей "Тракарт" в Пловдив, представя част от музейната програма на Националната художествена академия и част от дългосрочен проект със същото заглавие, на който институцията слага началото през 2019 г., научи ДУМА от Диди Спасова, връзки с обществеността на НХА. Целта на експозицията е да "отвори" фонда на НХА както за студентите и преподавателите, така и за широката публика. Експозицията предстои да бъде представена в Художествената галерия "Теофан Сокеров" в Ловеч (през октомври) и в Галерията на Дружеството на бургаските художници в Бургас (през ноември).
Музейната сбирка на НХА е една от най-старите колекции на българско изкуство. Нейното формиране започва със създаването на учебната институция като Държавно рисувално училище през 1896 г. Уникална по своя характер, тя включва в своите колекции живопис, графика, оригинални произведения на дърворезбата, шевици, съдове, накити, оръжия и др. Съхраняваните в нея учебни етюди по рисуване днес са основно свидетелство за развитието и методологията на художественото образование у нас и продължават да впечатляват с голямата си вещина, майсторство на изпълнението и високите академични резултати.
Изложбата проследява тенденциите в развитието на учебната рисунка и нейното творческо осмисляне в процеса на обучение от първите години на Държавното рисувално училище до 80-те години на миналия век. Включените творби разкриват някои основни аспекти на темата за "Рисуването и Академията: рисуването на голо тяло от натура като една от задължителните учебни задачи в образователната програма в периода от края на XIX и целия ХХ век; преходът от прякото и точно следване на анатомичната форма и копирането на класически модели в рамките на учебната постановка от първите години на Държавното рисувално училище към постепенното преодоляване на академичните канони на класицизма - процес, особено осезаем в периода на 30-те и първата половина на 40-те години на миналия век; прилагането на свободната рисунка при декоративните акварелни проекти от периода между двете световни войни; проблемът за формата на листа, тоналните съотношения, мащаба, детайлите, светлосенъчните и пространствените съотношения в учебния етюд по рисуване през втората половина на ХХ век.
В експозицията са включени над петдесет графични и цветни етюда, като сред представените автори са имената на едни от най-известните български художници - възпитаници на Художествената академия от различни поколения.

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 561

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 520

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 558

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 495

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 554

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 612

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 615

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 516

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 627

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ