11 Октомври 2024петък18:15 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Паметта ражда надежда

Мариус Куркински пренася своите "Български разкази" вътре в нас

/ брой: 286

автор:Дума

visibility 2178

Много преди най-новият моноспектакъл на Мариус Куркински "Български разкази" да види светлините на сцената, бях убедена, че в съвременния български театър съществува "феноменът Мариус Куркински", но все още се питам на какво точно се дължи той - дали на наистина уникалните му актьорски способности, дали на особеният усет за актуалност и необходимост при избора на текстовете, дали на жаждата на публиката за истинност и искреност на артистичното присъствие. Но каквито и да са причините за раждането и съществуването на този феномен, "Български разкази" е още едно доказателство за това, че "театърът Мариус Куркински" продължава да въздейства на емоциите и надеждите на публиката. В "Български разкази" той е направил компилация от пет истории, събрани от Ангел Каралийчев, и ги изговаря и изиграва с характерното за актьорската му натура уважение и усет към думата и истинска наслада от добрия текст. "Нероден Петко", "Тодьо, ле, сине, докторе", "Ех, това сладко станимашко винце", "Огън" и "Росенският каменен мост" са смешните, тъжните и проницателни истории, които Мариус Куркински възприема и пресъздава като думите, оставили отпечатък в неговото съзнание и творческа същност.
"Български разкази" - това са думите на моите родители, думите на техните родители. Тези думи са оставили отпечатък в разказите на сегашните ми приятели и близки, споделя актьорът. Разкази, които слушам всеки ден. Нашето всекидневно слово. Отделните части на спектакъла показват различни видове човешка мисъл, пресъздадена в различни видове слово. От народната приказка през документалния разказ до произведението на един автор. Три аспекта на българското съзнание, слово и живот: приказна необяснимост, документална безпощадност и авторско творчество. А театърът трябва непрестанно да припомня тези гласове, тази нежна душевност, защото те ни трябват, защото паметта ражда надежда", добавя той.



В тъмното пространство на сцената някак плахо пристъпва една леко приведена фигура, бавно или може би колебливо стига до центъра и когато прожекторът осветява лицето по него се чете особена тъга и вътрешно съсредоточение. Мариус Куркински започва с разказа за Нероден Петко и търсене на глупостта по света, минава през остро комедийните видения на героя, прекалил със станимашкото винце, през поразително смешната почуда на свекървата, която не може да различи сина си от снаха си и "страданията" на младото аргатче от първото докосване до красиво момиче, за да стигне до трагичните измерения на историята на Майстор Манол, вградил сянката на любимата си в основите на каменния мост. Така цялостната композиция на спектакъла се разполага в границите от раждането до смъртта, от първата любов до последната любов, от смешното до трагичното.



Превъплъщавайки се в героите на разказа, но и запазвайки през цялото време ролята си на разказвач, актьорът виртуозно преминава от образ в образ, с един само щрих или детайл маркира разликата в лицата, характерите и емоциите. Изречените думи придобиват неочаквана сила и въздействие, а превъплъщенията разсмиват и разплакват. Разказите следват един след друг, като актьорът "излиза" от сюжета и образа и обявява поредната част от своето представление. Това фрагментиране на сценичния поток му помага в преминаването на границите на отделните текстове и герои и в същото време по своеобразен начин му служи за акцентиране и синкопиране на сценичния текст.
В това представление Мариус Куркински прави и един от най-рискованите, но и най-въздействени театрални ходове - напуска сцената за цели три минути, в които оставя публиката, потопена в звуците на изпълнена с тъга народна песен. Така моноспектакълът се превръща в единно, макар и разчленено, словесно и действено цяло. В "Български разкази" Мариус Куркински постига висока степен на артистично раздаване и пресъздаване и успява да превърне словото в театър и разказа в спектакъл.

Ураганът "Кърк" опустоши Западна Европа

автор:Дума

visibility 332

/ брой: 194

ООН разследва смъртта на мигранти в Атина

автор:Дума

visibility 403

/ брой: 194

Обвиниха бивш румънски министър, вземал подкупи

автор:Дума

visibility 345

/ брой: 194

Фалшив Путин съобщи в ефир, че подава оставка

автор:Дума

visibility 315

/ брой: 194

Сигурен неуспех

автор:Евгени Гаврилов

visibility 278

/ брой: 194

100 РЕШЕНИЯ ЗА БЪЛГАРИЯ

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 194

Ще работим за справяне с демографската криза

автор:Юлия Кулинска

visibility 332

/ брой: 194

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ