Очаквано
/ брой: 84
Мая ЙОВАНОВСКА
Българската авиокомпания "Гъливер" спира да продава билети за полета София-Скопие от 21 май, съобщи специализираният самолетен портал Ex Yu Aviation. Маршрутът бе пуснат преди няколко седмици. И не е ясно дали полетите, които са два пъти седмично, ще бъдат възобновени или окончателно спрени. Още първият полет през март, който се осъществи 13 години след последния такъв, успя да привлече само 22-ма пътници. Според македонски медии полетите стават със 7-8 пътници, а е имало случаи, когато на борда са били двама-трима души - по-малко от екипажа. Иначе звучи добре - кратко и евтино самолетно пътуване до Скопие. Да, ама не.
Пътниците трябва да са на летището доста преди полета. Който не може да стигне със собствен ресурс, трябва да ползва градския транспорт. Ако и това е невъзможно, трябва да вземе такси. А цената на такситата дотам е почти фантастична след последното поскъпване и може да "докосне" цената на самолетния билет.
Възможност за извозване от скопското летище пък има почти единствено с такси, като цената му е солена. Обикновено договорката е за около 25 евро - все пак Скопие е дълъг град. И така крайната калкулация за удоволствието да се лети до северномакедонската столица с много надхвърля иначе примамливата цена на самолетния билет, близка до тази за автобуса. Колкото до времето - цялата работа гълта точно толкова, колкото да се придвижите с автомобил, пресичайки границата през "Гюешево-Деве баир".
Има ли хора, на които този полет е удобен? Да, но това едва ли са редовните пътници между Скопие и София. Те втора година се мъчат, поради факта, че автобусните линии драстично бяха орязани. Сега дневно натам пътува само една компания с един курс на цена от 50 лв. Полетът е подходящ единствено за хора, които искат да стигнат до други европейски и всякакви дестинации - на скопското летище полетите далеч не са толкова много, колкото от нашето летище.
Така че това развите на нещата около шумно оповестеното подновяване на полетите София-Скопие въобще не е изненада. Беше съвсем очаквано. Освен ако държавите не решат да субсидират тази линия.