Внуците на Андрешко
Днес те се мъчат да излъжат и държавата, която им дава хляба, и своите събратя
/ брой: 22
Станислав СТАНЧЕВ
Въведоха абонаментните електронни карти за градския транспорт и автомати за продаване на билети в транспортното средство. Появи се дори най-сетне и табела, че водачът също Е ДЛЪЖЕН да продава билети на пътниците (доскоро тази дума я нямаше в правилника. И когато водачът не разполагаше с билети, глобяваха нередовния пътник, а не него!).
Не че сега глобяват шофьора в подобен случай, но все пак официално се знае, че отговорността е взаимна. Окончателно изчезнаха дори и кондукторите. Всичко това е удобно - и за пътници, и за обслужващия транспорта персонал. Прекрасно, но...
Недоумявам защо е нужно задължително да "валидизирам", т.е. да поднасям абонаментната си карта на електронния апарат "за установяване нейната валидност". Нещо като перфориране на билетите преди въвеждането на електронните карти. Уж за улеснение, а то и в най-голямата навалица в пик-часовете съм длъжен да се промъквам до апарата, за да го уверя, че картата ми е редовна. Попитах няколко проверяващи, докато стигна до отговора, че това се прави, за да важи застраховката ми в случай на пътнотранспортен инцидент. Да, но аз ако не искам да се застраховам, защо ще ме задължават? Малко ми "просветна", когато един от проверяващите ми каза, че имали вече указания в бъдеще да глобяват тези, които не са удостоверили пред автомата, че картата им е валидна. Сега вече разбрах, че проблемът е по-скоро фискален...
Кондуктори наистина няма, но навсякъде плъзнаха контрольори. По принцип - не е лошо. Хем нови работни места, хем недобросъвестните граждани биват поставяни на мястото им. Ако в това беше смисълът, добре. Само че на фона на постоянните апели и акции за увеличаване на приходите в хазната, се замисляш дали и тук крайната цел не е фискална? А и контрольорите вероятно намазват по нещо. Не зная как точно е организирано възнаграждението им, но по всяка вероятност е обвързано с резултатите от работата им - и най-вероятно не с броя на глобените от тях, а с броя на проверените. И в това не би трябвало да има нещо лошо. Да, ама не!
Днешните потомци на Елин-Пелиновия Андрешко и тук са му намерили цаката. Мой познат ми се оплака, че картата му, която си е редовна, е проверена последователно от трима контрольори, които са изпълнявали задълженията си "в пакет". Първият подал картата на колегата си, а той, след като извършил същата проверовъчна операция - на третия проверяващ. Разбира се, познатият ми вдигнал с основание скандал. Но контрольорът невъзмутимо му обяснил, че нямало никакъв проблем.
Не стига, че цената на билетчетата не е според доходите ни, ами често направо ни рекетират и контрольорите
Има, има-а-а, как да няма! Първо, гражданинът с картата не желае документът му да се разхожда из превозното средство. Аз например до нея си държа често и парите, и други документи. Второ, причината не може да е друга освен желанието на проверяващите да фиксират в апаратите си дейност, т.е., че са проверили още един пътник. Това може да стане и като се качат на различни мотриси в метрото или на различни тролейбуси и трамваи. Но къде-къде е по-лесно да си пътуват в едно и също превозно средство и да си проверяват едни и същи пътници....
"Върхът" в изобретателността на внуците на Андрешко, въоръжени с автоматични апарати за проверка, видях, когато една контрольорка беше застанала до автомата за влизане в метрото и проверяваше току-що приетите от автомата за редовни карти на влизащите пътници. На въпроса ми какъв е смисълът, тя ми отговори: "Има смисъл, как да няма". А бе то че има, има. Госпожата най-добре си знае. Ако не беше се залостила до автомата, трябваше да пълзи из претъпканите мотриси...
Някога Андрешко се бореше с представителите на властта и се мъчеше да ги надхитри. И дори си имаше своите благородни мотиви - да помогне на изпадналите в безизходица бедняци. А днес внуците му, вече сами служители на властта, се мъчат да излъжат и държавата, която им дава хляба, и своите събратя. Станахме андрешковска държава...