И забрави шутът ранга свой...
Касиел Ноа Ашер поставя "Клер, Мадам и Соланж. Игра на любов и смърт" по Жан Жьоне
/ брой: 57
Какво животно е актьорът? В живота си е никаквец, негодяй, свиня. Хрантутник най-безотговорен. Бедняк. Непростимо мръсен. Мерзавец. Нелеп сервилник. Пияница. Потънал в заеми, които никога не връща. Смешник в устата на слугите... и на богатите. Пачавра. Той бърка в раните и в задниците ви. Ненужно тяло под ритниците. Лицето без лице. Без Име. Изповедник на останалите: Идеалните, Невинните, Непогрешимите. Профайлърът за вашите насилия и низките ви тайни. За злото във душите на останалите. За влюбванията, оргазмите, целувките, сълзите, спазмите, ножовете в ръцете ви... Наблюдателят и изпълнителят на вашите желания. Актьорът е негодник. Дословно е негодник. Негодник в смисъл на мерзкия, безчестен смисъл на мерзавост. Крадецът на животи... Дяволът... Така Касиел Ноа Ашер определя правилата на играта на любов и смърт в своя провокативен спектакъл "Клер, Мадам и Соланж".
На почти голата и малко плашеща с безличната си материалност сцена в "Червената къща", където се играе това взривоопасно представление, цари жестока, на моменти почти кръвожадна игра, в която първоначално не е ясно кой кой е и за какво иде реч. Представлението, изградено по-скоро като паралелни монолози, пресичащи се само за миг, превръща пиесата на Жан Жьоне "Слугините" в отделни лични "спектакли", в ярки индивидуални разкрития на потайни желания, скрити копнежи и странни фантазми. В театралната тъкан на "Клер, Мадам и Соланж" освен "Слугините" са втъкани фрагменти от първия му роман "Света Богородица на цветята", текстове от Жорж Батай и щипка авторски текстове от актрисата и режисьорка Касиел Ноа Ашер. Макар че според Жьоне всички образи в пиесата - Мадам и нейните две слугини Клер и Соланж, би трябвало да се изпълняват от мъже, най-често режисьорските решения дават и трите роли на жени. В "Клер, Мадам и Соланж" тримата актьори, участващи в това неочаквано и впечатляващо с концептуалната си наситеност действо - Иво Желев, Касиел Ноа Ашер и Силвия Станоева, в три последователни големи монолога изиграват ролите на всички герои, в резултат на което се получава изключително интересен микс от игра, страст, любов, еротика и смърт. Независимо че тук Соланж е момче, слугините в това представление, заедно със своята господарка, образуват странен и страстен любовен триъгълник, в който всеки може да прелее в другия и всички са едно. Защото това представление не разказва за това как две слугини замислят да убият своята господарка и да изземат властта й, а за съсипаните копнежи на истинските чувства, за желанието избягаш от себе си и да се превърнеш в друг или в другия, да убиеш или да бъдеш убит.
"Клер, Мадам и Соланж. Игра на любов и смърт" е изтънчено естетски спектакъл, който е и своеобразен поклон пред "играещия човек", пред "актьора", който всяка вечер може да си позволи удоволствието да бъде някой друг. За изпълнението на ролите на Клер и Соланж младите актьори Силвия Станоева и Иво Желев са номинирани в категорията "Дебют" за наградата на САБ "Икар 2013".
Загадъчните и двойствени Соланж и Клер - Иво Желев и Силвия Станоева
Слугините и тяхната господарка - Иво Желев, Касиел Ноа Ашер и Силвия Станоева
Обиграната и разбираща Мадам и привидно невинната Клер - Касиел Ноа Ашер и Силвия Станоева
Едно от превъплъщенията на Мадам и Соланж - Касиел Ноа Ашер и Иво Желев
Снимки Нели Томова