12 Ноември 2024вторник22:14 ч.

ВРЕМЕТО:

Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри. Нови снеговалежи и в по-ниските части от страната се очакват през нощта срещу четвъртък, в четвъртък и през нощта срещу петък. Има повишена вероятност за значителни валежи и за образуване на снежна покривка над 10 - 15 cм в Предбалкана, Лудогорието и по проходите в Стара планина. В петък валежите ще спират, най-късно в Източна България. Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри. Нови снеговалежи и в по-ниските части от страната се очакват през нощта срещу четвъртък, в четвъртък и през нощта срещу петък. Има повишена вероятност за значителни валежи и за образуване на снежна покривка над 10 - 15 cм в Предбалкана, Лудогорието и по проходите в Стара планина. В петък валежите ще спират, най-късно в Източна България.

Акцент

Жълтите павета - емблема за центъра на София

Нужна е инвестиция на Столичната община в ново производство, което да гарантира достатъчно качество и количество от тях

/ брой: 163

автор:Борис Цветков

visibility 2995

Борис ЦВЕТКОВ



Емблематични за София са жълтите павета в центъра на столицата! Те са етикет и нарицателно име през годините за центъра на София и дори на държавата. Закупени са от Австро-Унгария преди 115 години за милиони златни левове. Тогава с тях са покрити 59 000 кв. м или 2-3 пъти по-големи площи от улиците в столичния център. Производствената гаранция за издръжливостта им е 20 години, при това вероятно тя е отчитала тогавашната слаба интензивност на автомобилното движение.

За наше щастие са издържали многократно повече от предвиденото, чак до днешно време. През годините улиците, застлани с жълти павета, по различни причини са се свили до минимум. Това дава възможност в Столичната община да има запас от резерв за подмяна на повредени павета. Разбира се, известно е, че голяма част от тях са "изтекли", законно и незаконно, по вилите на видни софиянци, което е намалило наличния резерв.
Преди години общината прие решение жълтите павета да бъдат определени като културна ценност на София.
Отделени бяха около 150 хиляди лева за проучване възможността да произведем подобни жълти павета в България. Изследванията показаха, че подобно производство е възможно, в т.ч. дори при по-добра износоустойчивост от наличните такива. Намери се и евентуален производител в Русе, който може да организира подобно производство. Оценката е, че то ще излезе "скъпо". Колко точно скъпо, не е правена оценка!?!
Друг проблем е, че като цяло ремонтите при управлението на ГЕРБ са под всякаква критика относно качеството и сроковете за изпълнение. Още по-лошо е положението, когато говорим за ремонт и подмяна на компрометиран паваж, който изисква определени специализирани умения. При очевидно ниското заплащане на преките изпълнители на ремонт на паваж, те отдавна са се преориентирали към други дейности. На разположение, доколкото въобще ги има, са изпълнители, които не могат да гарантират и една година гаранционен срок. Това е причината рядко да се ремонтират улици, застлани с паваж, който по принцип е по-екологичен от асфалтовото покритие.
През последните години жълтите павета в центъра масово са дефектирали, напукани, начупени и разместени. Този факт дава негативен отенък на иначе великолепния вид на това покритие. Дълго време общината не направи нищо за позитивна промяна. Дори когато за дълго бе затворен бул. "Дондуков", беше пропусната възможността да се подмени настилката от паваж пред Министерския съвет.
Можем да сме доволни, че най-сетне започна постепенен ремонт на улиците, покрити с паваж от жълти павета. Остава да видим дали резултатът ще бъде същият като при много предишни ремонти в София. Обичайно ремонтите вървят бавно и предизвикват затруднение при движение в центъра, но остава да се надяваме на по-високо качество.
Във всички случаи трябва да се помисли за инвестиция на Столичната община в ново производство на емблематичните жълти павета, което да гарантира достатъчно качество и количество от тях. Може да се приеме, че дори и строителите да извършат качествено настоящия ремонт, то той ще е с павета, чийто гаранционен срок е изтекъл преди почти един век.
Ако искаме да запазим от унищожение поредната забележителност на нашата столица, мерките за ново производство трябва да бъдат приети днес, защото утре ще е късно. А оценката дали това е твърде "скъпо" трябва да се даде при отчитане значимостта на тази културна ценност, особено в сравнение с прозаичния скучен асфалт.

 


Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК   --> ТУК <--

Споделяйте нашите публикации.

 

 

 

 

Българинът готов да похарчи средно 531 лв. на Черния петък

автор:Дума

visibility 751

/ брой: 216

Индустрията ни с първия ръст от 20 месеца

автор:Дума

visibility 907

/ брой: 216

Бюджет с 3% дефицит и пакет от мерки ще внесе служебната власт

автор:Дума

visibility 988

/ брой: 216

Над 17% от работещите в ЕС са били с временни договори

автор:Дума

visibility 759

/ брой: 216

Кремъл отрече за разговор Тръмп-Путин

автор:Дума

visibility 881

/ брой: 216

В РСМ очакват скоро промени в конституцията

автор:Дума

visibility 980

/ брой: 216

Вотът на доверие към Шолц преди Коледа

автор:Дума

visibility 858

/ брой: 216

Преходният съвет на Хаити уволни премиера

автор:Дума

visibility 809

/ брой: 216

Изолация и безсилие

автор:Александър Симов

visibility 733

/ брой: 216

Да направим крачка назад, за да вървим три напред като общество

автор:Дума

visibility 1035

/ брой: 216

България се нуждае от връщане на държавността

автор:Дума

visibility 821

/ брой: 216

Време е Борисов и Пеевски да бъдат изолирани от властта

автор:Дума

visibility 1005

/ брой: 216

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ