09 Юли 2024вторник10:24 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Абсолютната примадона

Пет години без Юлия Винер

/ брой: 160

автор:Огнян Стамболиев

visibility 1057

В продължение на повече от три десетилетия Юлия Винер-Ченишева (1929-2010) беше абсолютната примадона на националната ни сцена. Може да се каже, че бяха малко оперите, в които тя не участваше, особено тези от големия, класическия репертоар. Нейният пробивен, изразителен, плътен и силен драматичен сопран се отличаваше не само със специфичната, неповторима красота на тембъра, но и с големия си диапазон, с отличната техника и съвършената певческа линия. В своите близо 60 роли тя винаги беше първата, премиерната изпълнителка, предпочитана от диригентите и режисьорите. Винаги стабилна, готова. Тя не отлагаше спектакъл или репетиция, не маркираше, беше по немски прецизна, съвършена.
Родена е в София на 17 юни 1929 г., под знака на артистичните и неспокойни Близнаци. Произхожда от семейство на руски евреи белоемигранти. Учи музика от дете. От 1947 до 1951 г. е в Консерваторията, в класа на проф. Елена Ангелова-Орукин. След две години се явява на конкурс и е приета за редовна солистка на Софийската народна опера.
Дебютът й е на рождения й ден - 17 юни 1954 година, в една голяма и твърде трудна, особено в певческо отношение роля - Леонора от Вердиевия "Трубадур". Диригентът Асен Найденов е във възторг от качествата и сигурността на дебютантката. Той ще стане "нейният диригент", а тя - "неговата певица". Ще работят дълги години заедно плодотворно на националната ни сцена. Зареждат се роля след роля: Амелия от "Бал с маски", Ярославна от "Княз Игор", Лиза от "Дама Пика", Татяна от "Евгений Онегин", Донна Анна от "Дон Жуан", Дездемона от "Отело", Сента в "Летящият холандец", Елза от "Лоенгрин",  Тоска, Виолета Валери, Мюзета, Аида, Леди Макбет, Мадалена от "Андре Шение", Турандот, Абигаил от "Набуко", Одабела от "Атила", Луиза Милер... Роли различни, проблемни, изискващи гласов формат, музикалност, усет към стила на автора. В тях забележителната й вокална техника и фразировка, умелият преход в различни по сила динамични степени, както и отличното медзавоче във височините, бяха наистина несравними, образец на голямо, забележително певческо майсторство. 
  Юлия Винер изграждаше своите героини главно по вокален и музикален път. В сценичен план търсеше едрите щрихи, окрупнените жестове, сдържаните мизансцени - една външна статика при една вътрешна динамика. Притежаваше красива сценична външност, изразително лице и мимика и типично излъчване на драматичка. Особено впечатляващи бяха нейните Аида и Елизабет от "Дон Карлос" и Леонора от "Трубадур", в които талантът й блесна по един неповторим начин. Това бяха и най-дълго играните й роли в София, в страната, а и в чужбина.
Заедно с примата сред мецосопраните Надя Афеян (1917-2000), народната артистка Юлия Винер беше постоянен гост - солист на Берлинската Щатс опера. Там цели 12 години носеше тежкия сопранов репертоар, при това на немски език /!/ и бе изключително високо оценена от публиката и критиката. Получи и званието "Камерзингерин", близко до нашето "Народен артист", с което бе удостоена още като млада, през 1965 г.  Беше, както казват италианците, наистина "la prima donna assoluta" (абсолютната примадона). Днес просто нямаме първо сопрано от нейната класа.

Жега и задух във вторник

автор:Дума

visibility 16

БСП-Търговище: Единственият ни път е обединението

автор:Дума

visibility 140

Опасни юлски жеги и висок риск от пожари

автор:Дума

visibility 1349

Енергетиците станаха заложници на хаоса във властта

автор:Дума

visibility 1278

/ брой: 127

Предлагат по-висок таван на ваучерите за храна

автор:Дума

visibility 1231

/ брой: 127

Започват проверки на екскурзоводите

автор:Дума

visibility 1276

/ брой: 127

Започва ремонтът на Дунав мост

автор:Дума

visibility 1229

/ брой: 127

Лондон иска рестарт на диалога с ЕС

автор:Дума

visibility 1396

/ брой: 127

Французите гласуваха на втори тур

автор:Дума

visibility 1317

/ брой: 127

България и Китай стават все по-близки

автор:Таня Глухчева

visibility 1406

/ брой: 127

Накратко

автор:Дума

visibility 1227

/ брой: 127

Галактически кабинет

автор:Александър Симов

visibility 1422

/ брой: 127

Посланията на Орбан в Москва

visibility 1269

/ брой: 127

Нов сюжет за "Параграф" 22 "написа" вотът "2 в 1"

автор:Юлия Кулинска

visibility 1314

/ брой: 127

Байдън задълбава кризата на „дълбоката държава“

автор:Юри Михалков

visibility 1376

/ брой: 127

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ