14 Ноември 2024четвъртък08:37 ч.

Снимки Архив на семейството

Имена

Художникът на българския дух

Монументалните картини на твореца проф. Дончо Вълчев остават връх в родната живопис

/ брой: 96

автор:Юри Михалков

visibility 6992

На 25 май класикът на българската живопис проф. Дончо Вълчев трябваше да навърши 92 години. Не достигна тази възраст, защото си отиде от този свят преди 20 години.
Той завършва живопис в Художествената академия в София през 1958 г. при проф. Ненко Балкански. От 1961 г. участва във всички общи художествени изложби у нас, също и в чужбина - в републиките на бившия СССР, Унгария, Румъния, Полша, Япония, САЩ, Алжир. Носител е на орден "Кирил и Методий", има и много други награди. През 1968 г. специализира в Италия и Франция след спечелен национален конкурс. С първата си самостоятелна изложба през 1971 г.

той внася нов колорит

в тогавашната българска живопис. От 1989 г. е професор по живопис във ВИИИ "Николай Павлович".
Тази справка обаче не казва нищо за един емблематичен момент от биографията му. Роден през 1932 г. в бедно семейство от карнобатското село Драгово, той пристига в София без пари и е принуден да спи под един люляк в двора на Академията, за да дочака приемните изпити.
Творчеството му включва монументално исторически платна, фигуративни композиции, множество портрети, пейзажи и натюрморти в реалистичен стил.
Голямото му платно "Диспутът на св. Константин Кирил философ пред папа Адриан ІІ, 869 г." е завършено през 1974 г. след 4-годишна работа. Впрочем, преди да завърши картината, художникът е в първата от делегациите, посетила папата за 24 май. От 1975 г. и досега творбата е изложена в читалня номер 5 в Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий". Известно е, че след диспута в Рим папа Адриан II признава българския език за равнопоставен на гръцкия и латинския. Дончо Вълчев представя двамата братя със сдържана озареност и духовно превъзходство. Самият папа е в гръб, който обаче издава състоянието му. Напрегнатата поза на тялото му в трона подсказва, че в него се бори и отстъпва сковаващата догма пред ясното и добре защитено изложение на опонентите му. Около него няколкото фигури от папското обкръжение излъчват непримиримост и готовност да скочат срещу тезата на гостите - с израженията на лицата, извивките на телата, положенията на ръцете, държащи "правилните" свети писания. Монахът най-вдясно на картината е автопортрет на художника.

Другата монументална творба

на Дончо Вълчев - "И нека тази земя се нарича България, 681 г.", е правена във връзка с 1300-годишнината на България. Размерите й също са големи - 3,40 на 2,60 метра. Композицията представя хан Аспарух, който провъзгласява държавата, вдигнал високо копието с конската опашка. Пред него византийците поднасят данъци и дарове, а на заден план е българската конница. Рисунъкът е по-експресивен, мазката на четката - по-свободна, живописта - по-модерна. Съдбата обаче на това монументално платно е тъжна. След като е била показана на тогавашна обща изложба, творбата загадъчно изчезва, за да бъде открита случайно след 20 години от почитатели на професора. Сега се съхранява на руло (което я уврежда) от сина на художника, в очакване благоволението на управляващите да я откупят и изложат.
В останалото си кавалетно творчество Дончо Вълчев е лиричен, сантиментален, леко натъжен или уязвим. Картините му се обагрят с нови цветове, които стоят органично с цялостната композиция. Рисунъкът е по-условен и ненатрапчив - минувачите или посетителите на уличните кафенета от френския му период само са загатнати и са като стилизирани фигурки, гледани през дъждовен прозорец. В тези платна има романтика и нещо от детското светоусещане, без да са наивистични. От женските портрети се вижда, че художникът е уловил естетическия типаж на българката - проста, ненатрапчива и сякаш свенлива хубост. И не крие влюбеността си в този типаж.
В серия автопортрети или негови портрети от колеги виждаме трети Дончо Вълчев - разбира се, пак артистичен, но и леко философски меланхоличен, затворен, който не обича показността и не парадира със своето "аз".
Българската публика очаква една голяма ретроспективна изложба на художника, придружена със сериозна публикация (каквато все още няма) и каталог.

Левите се опасяват от катастрофа с Бюджет 2025

автор:Дума

visibility 861

/ брой: 217

КЗК се захвана с електронните ваучери за храна

автор:Дума

visibility 707

/ брой: 217

ТЕЦ "Марица изток 2" пусна 6 енергоблока

автор:Дума

visibility 647

/ брой: 217

Бизнесът очаква срив на поръчките и ръст на инфлацията

автор:Дума

visibility 738

/ брой: 217

1000 дни от началото на войната в Украйна

автор:Дума

visibility 962

/ брой: 217

Включиха РСМ в карта на Велика Сърбия

автор:Дума

visibility 772

/ брой: 217

Грузия отива на нови избори?

автор:Дума

visibility 704

/ брой: 217

И Нидерландия с контрол по сухопътните си граници

автор:Дума

visibility 855

/ брой: 217

Пълен софийски провал

автор:Александър Симов

visibility 836

/ брой: 217

"Сребърни чучулиги" и "Альоша" отново звучаха в София

автор:Боян Бойчев

visibility 801

/ брой: 217

Събитие в енергетиката

visibility 896

/ брой: 217

Краят на глобализма

автор:Таня Глухчева

visibility 785

/ брой: 217

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ