17 Септември 2024вторник11:21 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Искат от Румен Радев да се намеси за летище София

Това е абдикиране на държавата от управление, признание за немощ и липса на капацитет, категорична е неправителствена организация

/ брой: 215

автор:Дума

visibility 2189

Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт е изпратила писмо до президента Румен Радев с искане за свикване на КСНС заради концесията на летище София и открити нередности в процедурата. "Процедурата е неясна и непрозрачна. Доказателство за това е, че тя стартира, без да са приети всички наредби, свързани с новия закон за концесиите. Тя беше приета на 24 август т.г., почти месец и половина след обявяване на процедура на 5 юли. Заложените в процедурата цели и условия са дадени общо, явно с цел да могат да се тълкуват свободно и то винаги в ущърб на държавата", пишат от НПО-то.

"Приходите от концесията са разделени в два дяла. Това са първоначално възнаграждение от 550 млн. лв. Заедно с това, ежегодно концесионерът ще трябва да заплаща още 15 млн. лв., или общо за 35 години това прави 525 млн. лв.  Общата сума на таксите от първоначалното и годишно възнаграждение възлиза на 1,075 млрд. лв.", пресмятат от гражданската инициатива. Те дават за сравнение концесията на летището в Белград. То е с по-малък трафик от софийското и има 5 343 420 пътници за 2017 г. срещу 6 490 096 за столичната аерогара. Концесията е за 25 години, а общата концесионна такса е равностойна на 979 млн. лв. Разделено на 25 години обаче, това означава по 39 млн. лв. на година, докато при софийското се получава годишна такса от 29 млн. лв.

"В проектодоговора е записано, че концесионерът сам ще определя летищните такси. Той сам ще прави и проучване дали да строи втора писта, ще оценява състоянието на съоръженията и дали и кога ще ги ремонтира. Този "самоконтрол" може да се определи като подобен на  строителя на пътя при Своге, където загинаха 18 души. Още по-голям порок в процедурата е, че концесионерът трябва сам да си изготви и първоначален генерален план", възмущават се гражданите. Според тях това е абдикиране на държавата от управление, признание за немощ и липса на капацитет. Те припомнят, че концесионерът няма да прави процедури по Закона за обществените поръчки, а сам ще избира най-удобните изпълнители, пише в писмото до президента.

Държавата пък ще дължи компенсации на концесионера, ако реши да строи или даде на друг концесионер да строи второ летище на София през времето на концесията, твърдят от гражданската инициатива. Според НПО-то въпреки, че в момента София има потенциал за втора аерогара, тя няма да може да реализира подобно намерение. Като държавник би трябвало да си давате сметка, че тази клауза би имала дългосрочно негативно въздействие върху развитието на страната, обръщат се към президента от инициативата.

Оттам предлагат да бъдат отдадени на концесия за изграждане на ново летище аеропортите край Божурище или Доброславци. Там концесионерът ще може да разгърне своята дейност от кота нула, да построи инфраструктурата и да експлоатира съоръженията. Втората възможност е за привличане на стратегически инвеститор, който срещу инвестиции да получи определен брой акции от летище София, но държавата да остане с контролния пакет от 51% без възможност той да бъде продаван.

 

Снимка на деня - 17.09.2024 г.

автор:Дума

visibility 1

/ брой: 177

Три са версиите за инцидента с военния самолет L-39 ZA

автор:Дума

visibility 890

/ брой: 176

КНСБ настоява линията на бедност за догодина да е 667 лв.

автор:Дума

visibility 820

/ брой: 176

Чужди инвеститори бягат от България

автор:Дума

visibility 932

/ брой: 176

България е с най-голямо неравенство на доходите в ЕС

автор:Дума

visibility 907

/ брой: 176

70% от продажбите на лизинг са на автомобили

автор:Дума

visibility 904

/ брой: 176

БНБ пуска сребърна монета за Рибния буквар

автор:Дума

visibility 875

/ брой: 176

Снимка на деня - 17.09.2024 г.

автор:Дума

visibility 1

/ брой: 177

Ескалацията срещу Русия е само отложена

автор:Дума

visibility 942

/ брой: 176

Темата за мигрантите разделя Европа

автор:Дума

visibility 898

/ брой: 176

Сърбия връща военната служба

автор:Дума

visibility 987

/ брой: 176

На петнадесети - без фанфари

автор:Боян Бойчев

visibility 1090

/ брой: 176

Вот за мир или война

автор:Юри Михалков

visibility 1312

/ брой: 176

"БСП-Обединена левица" дава знак за промяна в лявото

автор:Юлия Кулинска

visibility 1483

/ брой: 176

Гладът в Америка се увеличава

visibility 894

/ брой: 176

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ