12 Август 2024понеделник13:38 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Бунт в училище

Защо обединяващата кауза за днешните тийнейджъри е по-дългата ваканция

/ брой: 6

автор:Ралица Николова

visibility 2479

За първи път от няколко години българските ученици се вдигнаха на протест, обявен като национален. Бунтът на тийнейджърите обаче остана нелегитимен, почти нечут, а някои дори го обявиха за провал. Едва 10 процента от децата не отидоха на училище в първия учебен ден на новата година, въпреки че по интернет форумите гърмеше заплахата за "пълен бойкот". Видя се, че гневният поход на младежите не срещна съчувствие нито при учителите, нито при родителите. Голяма част от обществото го посрещна повече с възмущение, отколкото с одобрение. Защо ли?

 

Може би защото лозунгът "един ден повече ваканция" всъщност не е кауза. Днешните ученици направиха опит да демонстрират бунтарски дух, но проблемът бе, че не напипаха истинския проблем на образованието ни. Едва ли дните на зимната ваканция са най-кървящата рана на боледуващата ни от години образователна система. Вероятно обаче на днешните тийнейджъри им е трудно да формулират реални искания, да предложат реални решения и да задълбаят във въпросите, от които зависи бъдещето им.

 

Законът за средното образование все още се кове, а през ден просветният министър разкрива по-нови и по-безумни идеи за "натовареността на учениците и учебния материал". Вярно, сложна задача е да се ориентираш в хаоса и да разбереш какво точно предлага МОМН...

 

Но зациклилата образователна система има нужда от гласа на младите. Но не от крясъците им под прозорците на инспектората, а от мислите им за това кое им е потребно, кое - неразбираемо, и кое - излишно в класната стая. Вярно е, че днес никой не ги пита за нищо. Дали обаче с бунта срещу ваканцията тийнейджърите ще се докажат като активни граждани и като мислещи млади хора? Дали свободата и демокрацията за тях се изчисляват в дните за почивка, а не в достъпните знания и във възможността за личен избор? Само преди четири години учениците в цялата страна излязоха на протест срещу матурите. Сформиран бе инициативен комитет, подписваха се документи, четяха се обръщения към министъра. Имаше дебат, имаше искания, условия, въпроси и отговори. Учениците звучаха разумно и авторитетно. Защото каузата им бе свързана с процеса на учене, усвояване на метиарила, равния шанс и входа към висшето образование. Все свързващи звена между държавата и поколението на бъдещето.

 

Дали само за няколко години са се променили коренно интересите и ценностите на младите? Днес учениците говорят по-скоро с досада за уроци, учебен материал и изпити. Далеч по-ентусиазирани са, щом ги попитат за датата на първия учебен ден и за удължените ваканции между сроковете. Умора, апатия или недоверие демонстрират тийнейджърите към родното образование?

 

А може би отношението им е равнозначен отговор към начина, по който се отнася с тях държавата... Тази държава, която възвеличава културата на чалгата, на меркантилността и на физическата сила. Тази държава, в която си успял, ако пристъпваш закона, ако си брутален и нахален, подкупен и богат. Тази държава, която се гаври в културата, науката, разума и полета на мисълта...

 

Жестока задача поставя тази държава пред днешните ученици. Децата трябва да направят избор в свят с размити ценности и апатично общество. Тийнейджърите искат своята революция, както всяко едно поколение. Как обаче да се бунтуват срещу системата, когато системата е пред разпад? Как да искат качествено образование, когато образованието е обект на присмех и унизение? Къде да търсят свободата на личността, щом свободата днес означава потъпкване на демокрацията?

 

ИПИ: В 22 общини няма работеща аптека

автор:Дума

visibility 75

Геомагнитна буря удари Земята

автор:Дума

visibility 92

БСП тръгва към изборите обединена

автор:Дума

visibility 70

/ брой: 152

111 000 души у нас са на воден режим

автор:Дума

visibility 95

/ брой: 152

Обмислят закон за големите проекти

автор:Дума

visibility 87

/ брой: 152

200 млн. лв. дължи държавата по дела с пътни фирми

автор:Дума

visibility 93

/ брой: 152

Сърбите масово срещу добива на литий

автор:Дума

visibility 93

/ брой: 152

Албанска партия отлага признаването на българите

автор:Дума

visibility 94

/ брой: 152

Засилен пътен контрол в Гърция

автор:Дума

visibility 88

/ брой: 152

Накратко

автор:Дума

visibility 72

/ брой: 152

Горе сърцето

автор:Марин Милашки

visibility 80

/ брой: 152

Планирана атака с MI6

автор:Боян Чуков

visibility 81

/ брой: 152

Карлос Насар, гордият българин

автор:Дума

visibility 101

/ брой: 152

Законопроектът, който свали маските

visibility 97

/ брой: 152

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ