17 Ноември 2024неделя11:01 ч.

Интервю

Комисар Илия Георгиев:

Защитата при бедствия е колективна задача

Няма орган или институция, която би могла сама по себе си да се справи с подобен тип предизвикателство, казва началникът на отдел "Превантивна дейност" в Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението"

/ брой: 147

visibility 3354

Интервю на Барбара Пейчинова

Превенцията е изключително важна, но трябва да се осъществява от компетентни хора

- Как се отразяват инцидентите това лято на "Пожарна безопасност"?
- За съжаление, лятото е от пожароопасните сезони, на практика почти всяка година този сезон е тежък с изключение на годините, когато е имало повече валежи. Увеличаването на температурите създава всички предпоставки за по-лесно разпространение на пожарите. Но пожарите не възникват сами по себе си без причина, а в повечето случаи причините са свързани с човешката дейност. Говорим за човешка грешка, дейност, небрежност. Със сигурност е тежка ситуацията, но мисля, че се справяме, поне не сме допуснали до момента човешки жертви.
- Означава ли това, че хората не са информирани как да действат в подобни ситуации?
- Не смятам, че няма информация, ежегодно ние през двата опасни за нас сезона - есенно-зимен и пролетно-летен предприемаме информационна кампания за тези неща, обръщаме внимание на хората за бдителност, безопасност, безопасно ползване на уреди. За съжаление, през летния сезон възникват пожари, но имаме кампании, публикации по медиите и на нашата интернет страница, за да повишим информираността на хората. Извършваме и проверки, но за съжаление заради човешката грешка и небрежност, един малък пожар води до възникването на по-голям пожар.
- Как можем да разберем за тези кампании? Към кого са насочени те?
- Имаме доста инициативи като основен фокус са ни децата. С тях се работи от всички възрастови групи като започнем от детската градина и преминем през средното образование. Ежегодно се залагат в плановете обучения, колегите отиват на място и изнасят лекции за пожарите, за безопасно поведение в този тип ситуации. Имаме младежки противопожарни отряди - Млад огнеборец, инициатива, в която се обучават младежки противопожарни отряди, където децата придобиват знания и умения свързани с безопасността при пожар. Ежегодно се провеждат на областно, общинско и национално ниво състезания с тези отряди. Тази година дори се класирахме 4-ти в Италия от над 50 отбора взели участие. С децата работим доста активно. Имаме и 6 обучителни площадки-центрове, реализирани по оперативна програма Околна среда. Те бяха създадени с цел обучение на населението за действия при наводнения. За 3 години през обучителните центрове преминаха около 96 000 души, като около 70 000 от тях бяха деца. В обученията се включват и доброволци.
- Означава ли това, че липсват достатъчно обучени кадри?
- Доброволци никога не са излишни, Главна дирекция разполага с обучени кадри, но в дейности, свързани с бедствия като наводнения и горски пожари човешкият ресурс е важен. В повечето случаи това са трудно достъпни терени, които изискват ръчен труд, т.е. ти не можеш да качиш техника горе, затова повечето гасителни действия се извършват от човек с подръчни средства.
- Как се стига да закриване на "Гражданска защита" и обединяването й с "Пожарна безопасност" през 2011 г.?
- Това в крайна сметка е политическо решение за обединение на двете структури, но традиционно Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" винаги е отговаряла за безопасността на населението. На практика сливането на двете структури е повишаване на капацитета на пожарната, увеличаване на състава. Гражданска защита е имала регионални дирекции със спасителни екипи, които впоследствие преминават в структурата на пожарната. Спасителните екипи в пожарната се увеличават. Някои допълнителни дейности, които "Гражданска защита" е изпълнявала са свързани с поддръжката и развитието на националната ни система за ранно предупреждение и оповестяване. В момента Главната дирекция също отговаря за тази система.
- Загубила ли се е ефективността на структурата при сливането?
- По-скоро не, не мисля. Капацитетът на работа не е ограничен. В крайна сметка защитата при бедствия не е възможно да бъде осъществявано само от една структура в държавата и тя да бъде като панацея за всичко. Защитата при бедствия е колективна задача и няма орган или институция, която би могла сама по себе си да се справи с подобен тип предизвикателство, изисква се активно участие на всички органи, на държавната власт, включително участие на гражданите, отговорността на гражданите. Няма как при подобен тип събития да разчитаме, че имаме една структура, която ще ни реши всички въпроси. Това не е възможно просто, защото бедствията са от различен характер, засягат различни сектори на икономиката, широкоспектърно е това нещо. Затова превенцията е изключително важна. Но тази превенция трябва да се осъществява от компетентни хора. Прилагането на мерки за превенция е отговорност на различни министерства, на различни нива - областно, общинско, което изисква ясно разпределение на функциите.
- На този етап как оценявате съвместната работа между институциите?
- Мисля, че имаме доста добра координация с местната власт, с другите институции предвид факта, че ние работим непрекъснато във взаимодействие с тях. Работим активно, подпомагаме ги в дейностите, свързани със защитата при бедствия, подготовката за посрещането на подобен тип събития, разработването на планове за защита при бедствия, провеждането на тренировки и учения, т.е. това което е нашата същност.
- Смятате ли, че населението е достатъчно информирано за това как да действа с екстремни и бедствени ситуации?
- За съжаление, това е трудно да се каже, но ние полагаме всички усилия и вярваме, че чрез подготовката на децата, със сигурност те пренасят това вкъщи и стимулират родителите си да се интересуват.
- А за възрастните хора?
- Провеждали сме обучения и за възрастни хора над трудово-способна възраст в нашите 6 обучителни центъра. А когато започваме кампании за есенно-зимния сезон разпространяваме брошури чрез агенцията за социално подпомагане, взаимодействаме си с тях и социалните работници, които ходят и разнасят храна, и чрез които се опитваме да достигаме до възрастните хора.
- Има ли актуални видеа, които могат да се презентират?
- В момента има няколко обществени поръчки, по които работим за изработване на обучителни рекламни видеа отново с цел информационни кампании. Идентифицирали сме някои от основните бедствия, които се случват при нас. Най-честите канали, които използваме са интернет и социални мрежи, защото те не изискват заплащане, но виждаме, че за да достигнем до повече хора, ще трябва да минем и през национални телевизии, за да могат да излизат повече материали и рекламни клипове за безопасност.  
- Да разбираме, че има материали, но хората трябва сами да ги потърсят?
- Със сигурност, те са публикувани, достъпни са, но хората трябва да се интересуват, няма как.
- Откога е въведена системата BG Alert?
- От 29 март 2024 г.
- Активна ли е в цялата страна?
Системата работи на територията на цялата страна там, където има покритие на мобилните оператори, системата може да излъчва съобщения.
- Кой носи отговорност за изпращането на тези съобщения?
- По отношение на съобщенията ранното предупреждение е един процес, който включва няколко основни елемента. Първо е наблюдение на опасностите, второ вземане на решение за разпространение на съобщенията и третото е самото разпространение на съобщенията. BG Alert е една от модерните системи, които наистина в доста държави е изградена и се изгражда в момента. Тя позволява на съответния компетентен орган - кмет на община, областен управител, министър да разпространява предупредителна информация за населението1 когато разполага с достоверна и сигурна информация, че нещо се е случило или предстои да се случи. Няма универсална система, която да гарантира на 100% достигането на предупредителната информация до всеки един човек. Ако нямате телефон, няма как да го получите. Подчертавам обаче, че BG Alert е само един канал, по който може да се получи информация и не трябва да се разчита само на него, зависи от случая и целта и да се достигне до максимално голям брой хора на съответното място. Тази технология си има и своите ограничения, по-старите телефони например не поддържат тази система.
- Необходимо ли е да се мине обучение от компетентните органи, за да може да се използва тази система?
- Да, със сигурност е необходимо да се премине обучение за използването й. Съответният компетентен орган следва да заяви участие за използването на системата до Директора на Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението", необходимо е да бъде преминато обучения от тези хора, които ще изпращат съобщенията. Тези обучения предстои да бъдат проведени и в последните дни вече получаваме доста заявления.

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1372

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1354

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1398

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1445

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1339

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1464

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1266

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1432

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1396

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1392

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1326

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ