16 Ноември 2024събота11:24 ч.

In memoriam

Легендите не умират

Ники Лауда остави трайна следа в историята на Формула 1

/ брой: 107

автор:Марин Милашки

visibility 2482

С кончината на Ники Лауда си замина една епоха в автомобилния спорт. Австриецът си отиде на 70-годишна възраст след множество здравословни проблеми. Той ще остане в спомените като щ7 в световната класация на най-успешните пилоти в цялата история на Формула 1. Лауда е трикратен световен шампион в най-авторитетната надпревара. Той обаче e един от най-уважаваните пилоти в историята на спорта - макар и 30 години след приключване на кариерата му никой още не е успял да достигне рекорда му. Легендата е световен шампион както с Ферари, така и с Макларън - най-големите съперници през XX век.

Пътят му беше изпълнен с грандиозни перипетии. 

Андреас Николас Лауда 

е роден през 1949 г. във Венеция 

в богато семейство. Очакванията към него са били да поеме бизнеса, но още от ранна възраст той се е интересувал само от колите. Единственото му желание е да се състезава, да изпробва автомобилите и да разбере как мощното им метално сърце изпомпва бензина, мечтае да усети какво е да летиш с тях.

На 19 години Лауда участва в първото си състезание и завършва втори. Това толкова го ядосва, че той става още по-устремен към върха и напълно изоставя бизнеса на баща си, който реагира остро и го изхвърля на улицата и дори се отрича от него. 

Така Лауда започва своя път със заем от 30 000 британски лири, обезпечен със застраховката му "живот", която е била направена от родителите му. Парите са нужни, за да си купи мястото във Формула 2, защото преди това се е състезавал във Формула 3.

Очаквано първите състезания са тежки.

Той затъва в заеми и разочарованието му е голямо. Ала никога не се отказва и е напълно уверен в своите умения зад волана. В началото с решителност и прецизно каране той компенсира липсата на опит и финес в управлението на болида. Бързата мисъл и добрата реакция са сред най-силните му качества.

Дебютира във Формула 1 

с кола Марч 711-Форд през 1971 г. в Австрия. В края на 1972 г. обаче отборът не може да се финансира във Формула 1. С дългове и без автомобил Лауда е принуден да се състезава с туристически автомобили и да работи в дискотека.

През 1973 г. преминава в отбора БРМ на Луис Стенли. Собственикът често го заплашва, че ако не бъде достатъчно бърз, ще го замени с австралиеца Върн Шупан. Сезонът също е доста тежък - на пистата "Нюрбургринг" чупи ръката си, а на "Монца" претърпява тежка катастрофа, но на "Спа" в Белгия заслужава първите 2 т. във Формула 1.  

Сключва договор с Ферари 

През 1974 г. и веднага завършва  четвърти в генералното класиране, Тогава е и първата му победа - на пистата "Харама" в Испания, когато върти 90 обиколки за 2 часа. Година по-късно триумфира като световен шампион. Този успех повтаря през 1977 пак с Ферари и през 1984 г., вече като пилот на Макларън.

През 1976-а Лауда едва не изгаря жив в катастрофа на пистата "Нюрбургринг". Тогава той напразно апелира сред колегите си да бойкотират състезанието заради слабите мерки за сигурност. На хлъзгавата писта губи управление и се блъска в оградата, след което върху него връхлита друг автомобил. От горящата кола го измъкват другите пилоти. Каската му е счупена, косата му е изгоряла, дробовете му са пълни с вредни газове. Легендата е горял в продължение на близо минута при температура, достигала 800 градуса. Тогава претърпява първата сериозна операция на белия дроб. Лекарите премахват дясното му ухо, десния клепач, дясната вежда и част от скалпа му. Няколко дни се бори за живота си на болничното легло със свещеник до себе си за последно причастие. "Когато ме закараха в болницата, бях толкова уморен, че просто исках да заспя. Но знаех, че това няма да е просто сън. Ще е нещо друго. Трябваше да се боря със съзнанието си. Слушах гласове и шумове, опитвах се да се фокусирам върху тях, да разбера какво казват, за да накарам тялото си да се бори с болестта. Така оцелях", разказва приживе Лауда за дните след катастрофата.

Противно на всички очаквания  

само 40 дни по-късно отново е на пистата 

като на "Монца" дори сам си сменя превръзките преди състезанието, за да може да си постави каската. Австриецът се връща на пистата, защото има реални шансове за титлата. В крайна сметка в този луд сезон, шампион става големият му съперник Джеймс Хънт (Вбр), а епичното съперничество между двамата е пресъздадено във филма "Rush" ("С пълна газ") през 2013 г. на режисьора Рон Хауърд, в който в образа му се превъплъщава Даниел Брюл, роден в Испания германец. 

В края на сезона при проливен дъжд стартира в последното състезание за сезона в Япония, но след първата обиколка излиза от болида и се качва на първия самолет за Европа. От "Скудерия Ферари" омаловажават случката с обяснението за повреда в двигателя. Лауда обаче признава откровено и смело, че се е изплашил. "Аз не съм самоубиец", казва той. Така Ники пак успява да се отърве от смъртта през всичките си години зад волана, докато десетки негови колеги умират пред очите му.

След втората си титла с Ферари през 1977 г. Лауда 

губи мотивация 

и след няма и 2 години по-късно се отказва. Всичко се случва в Канада, като след тренировка паркира в бокса и казва на отбора си: "Писна ми да карам в кръг."

Но това що е текло, пак ще тече.

Завръща се на пистата през 1981 г. за големия съперник на "черните кончета" - Макларън. Той 

приема чак шестата покана 

на шефа Рон Денис. Австриецът донася титлата на британския конструктор през 1984 г., като тогава побеждава инфарктно с точка съотборника си Ален Прост (Фр). "Не съм и мислел, че с Прост така победоносно ще доминираме. Въпреки това цялата ми мотивация почиваше на една основа - трябва да го надвия. В последното състезание, когато спечелих необходимите ми точки, нямах намерение да атакувам безразсъдно. При финала в Ещорил се молех в последните обиколки така: "Мила, моя скапана кола, изкарай докрай". Окончателното му отказване от спорта идва в края на 1985 г., когато печели само 1 победа. 

Лауда се оттегля след 172 старта и 25 победи 

от общо 54 места на подиума. След като спира да кара, той основава авиокомпания, която носи неговото име. Тя се разраства бързо и впоследствие е погълната от Австрийските авиолинии.  Като пилотиращ собственик той нарушава ембаргото и превозва олимпийци на Игрите в Москва 1980, бойкотирани от над 60 страни заради съветската инвазия в Афганистан година по-рано.

После основава авиокомпанията FlyNiki, която в един момент продава, а после си я купува обратно. Бизнесменът Лауда е като пилотът Лауда - специалист по острите завои. Последните години от живота си той беше консултант на Мерцедес, който пък стана доминатор във Формула 1. Лауда е с голяма заслуга за привличането от Макларън на Люис Хамилтън, който печели 3 поредни световни титли и в момента мачка останалите пилоти. Наред с това той беше и редовен коментатор за германската телевизия RTL. На последния старт от сезон 2017 в Абу Даби той за първи път свали шапката си в ефир и каза: "Е, това беше". След което прекрати коментаторските си изяви. 

Лауда беше непредсказуем във всичко - такъв ще остане завинаги, защото легендите не умират.

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1052

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1026

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1016

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1086

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1022

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1090

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 967

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1089

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1050

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1045

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 994

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ