16 Ноември 2024събота22:21 ч.

Мнение

За да е кефът на буци сигуранца

Кой саботира борбата против корупцията в България?

/ брой: 225

автор:Славчо Кънчев

visibility 2207

Началото на реформа е началото на революция.
Джеймз Уокър (1881-1946 г.) - американски политик

Преди две столетия добивът на въглища пришпори индустриалната революция върху европейския континент. Понастоящем "копаенето" за сведения от различно естество подхранва информационната революция посредством неудържими информационни потоци. Използването на различни техники за събиране на информация, за да бъдат профилирани предпочитанията на купувачите, и за да бъдат предсказани насоките на техните вкусове, отдавна са станали обичайна практика в частния сектор. Но възможно ли е

информационното "копаене"

да бъде използвано за борба против корупцията? И ако е възможно, то как точно?
През 2014 г. филиалът на организацията "Прозрачност без граници" в Грузия създаде портал със свободен достъп за контрол върху тръжните процедури с публични средства, който дава възможност за аналитични разследвания. Порталът бива захранван от централния правителствен уебсайт за обществени поръчки, като след това информацията е обработена и трансформирана в удобен за ползвателите формат. На основата на така представените сведения ползвателите на свободния за достъп портал могат да си образуват профили на извършените финансови транзакции от страна на правителствените агенции, профили на компаниите, конкуриращи се за получаването на обществени поръчки, и да събират обобщени статистически данни за правителствените разходи. При положение, че гражданите заподозрат наличието на законови нарушения в извършените по електронен път тръжни процедури, те имат възможност да изпратят онлайн съобщение, което да бъде дискутирано в съвета за решаване на спорове и да му бъде отговорено в рамките на 10 работни дни.
Потенциалът в процеса на "копаене" на информация за откриване на нарушения, извършени от официалните институции в изразходването на публични средства, може да бъде развит и по-нататък.
Европейската комисия, съвместно с неправителствената организация "Прозрачност без граници", разработи аналитичния софтуер ARAHNE, който по кръстосана методика проверява информацията от различни обществени и частни институции и спомага за

откриването на проекти, които са подозрителни

и рискови за наличие на измами, конфликт на интереси или нарушения на правилата за опериране с публични средства.
Например анализатори от Центъра за изследване на корупцията в унгарската столица Будапеща са подложили на задълбочен анализ големи масиви на информационни мрежи относно проведени тръжни процедури в държави от Източна Европа, като са търсели признаци за ненормално извършване на процеса за възлагане на обществени поръчки, от рода на изключително къс период от датата на обявяването на конкурса до крайния срок за подаване на документи или пък необичайни резултати от решението на журито, или пък тръжни процедури в даден сектор на икономиката, които систематично се печелят от една и съща фирма. Чрез използването на статистика, която почива върху фактически обобщения - анализи, които могат да резултират в заключения, които отиват отвъд първичната информация, върху която те са изведени, е възможно да бъде идентифицирано корупционно поведение, което произтича върху отклонения от възприетите стандартни модели на поведение на участниците в процеса за провеждане и/или изпълнението на тръжни процедури с публични средства,
"Копаенето" на информация може също така да бъде използвано за разкриването на укриване на данъци и да бъдат увеличени финансовите потоци по посока на държавната хазна. Като последица например от

аферата "Уикилийкс"

когато "вътрешен човек" направи публично достояние топове информация относно укриване на данъци в Люксембург, техники за "информационно копаене", приложени от бившия нюйоркски финансов посредник Дейвид Френкъл, създадоха предпоставка да бъдат открити индивиди, които притежават бизнес, подобен на други личности от деловия свят, но които стоят отвъд чертата на данъчното облагане. Екипът, разследвал сигналите и заключенията на Дейвид Френкъл, успя да доразвие ефикасността на неговите изследвания по отношение на компании, заподозрени в укриване на данъци.
По подобен начин "копаенето на информация" може да бъде използвано за борба с прането на пари. Специален алгоритъм, обработващ банковата информация и сравняващ резултатите с информация относно криминални финансови сведения, е в състояние например да допринесе за разобличаване на нелегалните финансови потоци, проблем, който е начело в списъка на наболелите въпроси за решаване в ранглистата на "Прозрачност без граници".
Богатството от информация, която би могла понастоящем да бъде извлечена посредством непреки данни, подадени сигнали от едно мнозинство на активни граждани, новини от масмедиите, статистически данни от преброяване на населението, екзитполове чрез телефонни обаждания, както и от социалната мрежа и пр., комбинирано с традиционните индикатори, създава наистина неограничени възможности. Искате да установите случаи на конфликт на интереси и/или "въртяща се врата"? Този термин е американизъм, идиом, чието значение изхожда от

ролята на въртящите се врати

използвани от края на ХІХ в. в Съединените щати, с две предназначение: първо, да предпазват от нахлуването на топъл/студен въздух в партерните помещения на съответните учреждения, където са монтирани, през лятото/зимата. Второто, но по-важно, поне за американските банки, предназначение на въртящите се врати, е да бъде възпрепятствана да нахлуе накуп цяла банда гангстери, за да оберат съответния трезор.
Но в политическия речник "въртяща се врата" означава преминаването на дадена персона от дейност в деловия свят върху попрището на политическата дейност, или обратно. Като и в двата случая даденият индивид използва изградените си вече контакти, за да облагодетелства по законен и/или дори престъпен начин както себе си, така също и свързаните с него кръгове на интереси. "Информационното копаене" успешно изкарва под прожекторите на публичното внимание всички любители на кефа на буци (най-добре на пачки), основното занимание на които тарикати - макар и високопоставени - е да гарантират материалния си просперитет.
Тоест кефът на буци да е "сигуранца" ("сигурен" в терминологията на Речник на българския жаргон, автор Георги Армянов, Издателска група 7М - Логис, София, 1993 г.).
"Копаенето на информация" позволява също така да бъде отговорено компетентно и на множество други въпроси, все относно т. нар. отклоняващо се поведение, насочено изцяло

против интересите на българския суверен

На теория немалко неправителствени организации биха могли да бъдат улеснени в своята дейност чрез метода "информационно копаене", в условията на негово безплатно използване. Високата скорост за неговото прилагане, както и напълно прагматичната антикорупционна цел за неговата употреба, може да спомогне значително за разпръсване на мъглата, в която обществото се движи, уж по посока на една по-справедлива социална действителност.
Но за да бъдат постигнати положителни резултати, категорично необходимо е да бъде наложен силен и непрекъснат натиск от страна на гражданското общество у нас върху (псевдо)елита в управленската сфера. Понеже основното, с което властприлагащите (властимеещ е само суверенът!) в България се занимават по отношение на корупцията е да хвърлят като прах в очите на своите съграждани многобройни пропагандни ходове с (уж!) антикорупционна насоченост. А всъщност да окачват - за по-сигурно! - по два воденични камъка върху всяко реално предложение за действия срещу "сребърните аргументи", както още древните римляни са наричали подкупите.
Именно затова Асоциацията за борба против корупцията в България не е получила отговор от нито един от тримата адресати, до които отпрати на 25 септември т. г. своите конкретни предложения за внедряване в системата за държавното управление у нас на четирите най-ефективни методики, доказали чрез своя чуждестранен опит ефикасността си по отношение на минимизиране на корупционните практики, като една от тях е именно ARAHNE.
Имената на саботьорите на борбата против корупцията в България, за които стана въпрос по-горе, са:
1. Димитър Главчев;
2. Бойко Борисов;
3. Цветан Цветанов.
Защо те постъпват по този начин е въпрос с понижена трудност за който и да е български гражданин, принадлежащ към не(псевдо)елитарното мнозинство. И за когото утрешният ден няма да го засипе с "кеф на буци сигуранца"!

* Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България.

 

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1362

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1347

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1392

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1439

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1333

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1453

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1259

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1426

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1387

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1385

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1320

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ