Европа
НОВА РАМКА ЗА "УЧИЛИЩНО МЛЯКО/ПЛОД" - А ЗА УЧИЛИЩЕТО?
Наложително е да оживим и обогатим истинското обсъждане на остро болезнените проблеми на българското образование
/ брой: 121
Миналата сряда, на 27 май, Европейският парламент гласува с огромно мнозинство резолюция, с която се иска създаването на единна рамка за сегашните две отделни програми, известни у нас като "Училищно мляко" и "Училищен плод". Член на Групата на социалистите бе докладчикът по предложението, предвиждащо значително облекчаване и разширяване на досегашната дейност по двете програми.
Сега ежегодно близо 30 милиона ученици в страните от Европейския съюз се ползват от две субсидирани от ЕС програми - за консумация на мляко и на плодове и зеленчуци в училищата. Първата е в действие още от 1977 г., а втората бе въведена в действие през 2009 г. Приетата от парламента резолюция цели да деблокира приемането на предложение на Европейската комисия още от януари 2014 г., предвиждащо обединяването на двете схеми в единна правна и финансова рамка.
Целта е по-нататък
да се подобри ефективността
на двете програми за постигането на заложената в тях обща цел - да се насърчават децата да консумират мляко и млечни продукти, както и плодове и зеленчуци, за да си изграждат добри хранителни навици, както и да се противодейства на тревожната тенденция все повече деца да са с наднормено тегло. Предложението на комисията предвижда също и увеличаване на отделяните средства за всяка учебна година - 80 милиона евро за млечния компонент и 150 милиона евро за плодове и зеленчуци.
Програмите са добър пример за благоприятно съчетание на несъмнената полза за здравето на децата със също така важните предимства, които получават млекопроизводителите и производителите на плодове и зеленчуци. В рамките на Общата селскостопанска политика във всички държави членки се финансират схеми, чрез които училищата и детските градини изкупуват от земеделските производители тяхната продукция - мляко и млечни произведения, плодове и зеленчуци - несъмнено от съществена полза за фермерите, особено в условията на сегашния спад на потреблението на тези продукти.
Важна характеристика на предложението за нова единна рамка е сериозното
засилване на неговия образователен аспект
Той предвижда децата да се запознават със земеделието, с нормите за здравословно хранене, с особеностите на заобикалящата ги природа, като по такъв начин опознават храните, аграрния отрасъл, живота на селскостопанските производители, на фермерите.
Списъкът на всички продукти, които се доставят по схемата, както и хранителните им показатели, следва да се одобряват от съответните национални здравни органи. Съпътстващите образователни дейности трябва да са пряко свързани със селскостопанските приоритети на схемата и да отговарят на целта да се насърчава утвърждаването на здравословен режим на хранене на децата.
В България сега действащите две отделни схеми носят съответно имената "Училищно мляко" и "Училищен плод" и се изпълняват от Министерството на земеделието и храните чрез Държавен фонд "Земеделие". Редът за предоставяне на средствата се урежда с наредби на министъра на земеделието, съгласувано с министъра на образованието и науката.
Както може да се заключи, действащите сега схеми, както и новите предложения за обединяването и усъвършенстването им, са един от добрите примери за добре действаща политика на Европейския съюз. От една страна, на децата се осигурява безплатна и по принцип здравословна храна, а от друга - земеделските производители получават съществена подкрепа, особено важна в трудни за тях периоди като сегашния.
И още нещо - всъщност чрез образователния им компонент се търси решаването на един от най-тревожните проблеми на съвременния живот - откъсването на децата от
естествената жизнена среда на човека
от природата, от допира с дейностите, създаващи продуктите за трапезата. Именно от тази гледна точка си заслужава да погледнем и към реалностите на днешното българско училище. Направим ли го, ще можем да посочим цяла поредица от същностни промени на самия учебен процес, жизнено необходими, за да може то да стане наистина онази институция, която дава старт на децата за пълноценен и щастлив живот.
Ето и някои такива насоки за промяна, извлечени не от експерти или парламентарни дискусии, а въз основа на един поглед от самия живот, от ежедневните преживявания на многото хиляди родители на ученици, които съпреживяват техните тревоги и проблеми.
Така например:
- започвайки от елементарното - на учениците да се осигуряват качествени продукти, а не например отпадъци. Пресилено? Ето пример от живота - в софийско училище, известно като водещо по постижения, директорката обяснила на родителите, че получават чувал с моркови, небелени, мръсни, които няма как да дават на учениците;
- и продължавайки - например в училищата в близост до планината да има задължителен предмет екология, за да не свикват да изскубват цветята с корена, да не подрязват и секат дървета "за пазара"; за да не растат с мислене, противно на елементарните норми на отговорност пред природата;
- в същите райони - курсове за планински спасители, отлично познаващи планината, планинско ориентиране, оказване на първа помощ, както и зимни спортове - откриване на младите таланти в начална възраст и правилното им насочване за успешно развитие;
- навсякъде - специални занятия за познаване на животните и животинския свят - поддържане на училищни мини ферми, в които учениците да свикват да се грижат за домашните, както и за селскостопанските животни, особено за такива, характерни за дадения район, някои от които - на изчезване. Възможности и за реализация на продукция, която да създава и материални стимули за добросъвестни грижи;
- по-нататък - навици и познания за градинарство - чрез създаването на училищни площи и опитни полета за опознаване и култивиране на различни плодове - диворастящи и градински, като диви ягоди, малини, касис, билки;
- включително - и развитието на умения по занаяти - особено по традиционни за района;
- и т.н., и т.н.
Остро се нуждаем от пробив отвъд капсулирания свят на стерилните псевдоекспертни дискусии и опорочени парламентарни прения за така трудната образователна реформа. Наложително е да оживим и обогатим истинското обсъждане на остро болезнените проблеми на днешното българско училище, като допуснем освежителния вятър на живия живот в комисиите и залите, където да се формира новата рамка за образование, реално готвещо знаещи, можещи и вярно мислещи млади хора.
Евродепутатите настояват за увеличение на средствата за двете програми
Съвременните деца са откъснати от природата, от естествената жизнена среда на човека